Inlägg från: Anonym (Gryning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gryning)

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 20:45:41 följande:
    Precis det jag ville säga med listan. Att det beror på, och ligger i betraktarens ögon. 

Jag är skamligt ointresserad av offermentalitet och av gnäll! Det som intresserar mig är ensamhet, lidande, att uttrycka sig, vem som lyssnar, vem som inte lyssnar och varför. Det intresserar mig oupphörligen, sociologiskt, personligen. 

Jag är nästan outtröttlig vad gäller detta mitt intresse, just för att det är en sådan vanlig förenkling: Hen gör sig till ett offer, jaha, vem bestämmer det, vart vill du komma? Varför bryr du dig om att trampa runt i det variga såret istället för att dansa iväg på din egen påstått drömmiga äng?

Det orimliga. Det omänskliga. Det obegripligt mänskliga i ett gott gnäll. 

Det verkar som att du läser in en del saker i mina inlägg som jag inte sagt eller uttryckt.

Jag känner empati och medlidande för någon som känner sig i ensam. Det bortser inte att uttrycket "Jag känner mig ensam" är ett klagande uttryck.

• Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 21:20:33 följande:
    "Det är en intressant fråga. 

Jag tror det mest handlar om att ta avstånd från beteenden man absolut inte vill se i sig själv, sina anhöriga eller k samhället i stort. Offermentallitet är en sjukdom som ska bekämpas imo. Låter man den ta över blir bara fler och fler drabbade av den sjukdomen. Därför det är då viktigt att stå fast emot den."

Man kanske tror att man gör någon en tjänst genom att ropa offerkofta på nätet. 

Jag tror att det är bättre att vara förstående och konstruktiv och samtidigt ignorera det man ser som offerkoftigt. 

Några inlägg upp listade jag trådar jag sett. De flesta intresserar mig inte. Jag hoppar över dem. 

Den här tråden handlar om ensamhet. Det har jag erfarenhet av. Det intresserar mig. Då skriver jag gärna, så länge det inte urartar. Men det håller balansen än så länge, även om vi har några ettriga försök att få igång lite pajkastning här och var. 

Är någon ensam och skyller sin tillvaro på andra så drabbas även omgivningen. Personen kanske uppenbart är den som orsakar situationen men vägrar att ta ansvar.

Det är klart att den typen av offermentalitet väcker arga känslor. Det är narcissistiskt och manipulativt. Känner absolut ingen empati eller förståelse för såna.

genomgående för den typen är att de inte heller kommer att göra något åt saken. Det är ju inte dennes fel att den känner så (pga det narcissistiska synsättet.) Personen kanske blir rekommenderad terapi, varför skulle en perfekt människa uppsöka sånt? Syftet med den typen av trådar är att sprida förakt, narcissistiska aggressioner.

Oerhört provocerande.

• Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 21:49:23 följande:
    "Är någon ensam och skyller sin tillvaro på andra så drabbas även omgivningen. Personen kanske uppenbart är den som orsakar situationen men vägrar att ta ansvar.

Det är klart att den typen av offermentalitet väcker arga känslor. Det är narcissistiskt och manipulativt. Känner absolut ingen empati eller förståelse för såna.

genomgående för den typen är att de inte heller kommer att göra något åt saken. Det är ju inte dennes fel att den känner så (pga det narcissistiska synsättet.) Personen kanske blir rekommenderad terapi, varför skulle en perfekt människa uppsöka sånt? Syftet med den typen av trådar är att sprida förakt, narcissistiska aggressioner.

Oerhört provocerande. "

Det finns en användare som har problem med kvinnliga släktingar och tror att alla kvinnor är som dessa släktingar samt som sina passionerade FL-haters.

Jag tycker inte att användaren sprider förakt och narcissistiska aggressioner. Däremot tycker jag att några av hens haters dryper av förakt och narcissistiska aggressioner. 

DE BEHÖVER ALLA TERAPI OCH DETTA ÄR FÖRSTA GÅNGEN JAG SÄGER DET!

GÅ I TERAPI FÖR BÖVELEN OCH SLUTA LÅTA FL TÄLJA GULD AV ERAN mångåriga BITTERHET!

DET ÄR EN SJUKT PROVOCERANDE TANKE FÖR MIG ATT DE TJÄNAR STORKOVAN PÅ DENNA MOBBNING.

De borde betala användaren provision. 
    Jag förstår vem du pratar om och kan direkt säga att jag inte håller med. Denne är ett av de exemplen på covert narcissism. Ser sig själv som bättre än alla andra och vet bättre än alla andra. Kallar sig snäll, trots att inläggen visar annat och tycker det är obegripligt att denne inte blir tillhandahållen en partner Pga snällheten. Skalar du av offermentaliteten och läser dennes inlägg med nya ögon så är det ganska obehagligt. Nu försöker denne porträttera sig som ett offer, men bara för att någon föreställer sig vara ett offer så blir den inte per automatik det.

Jag finner det fullt förståeligt att denne inte möter empati. Av skälen jag angav tidigare.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (100) skrev 2023-11-16 22:21:22 följande:
    Det tror inte jag. Din strategi har varit den allmänt rådande de senaste decennierna och i takt med att den strategin blivit allt mer uttalad har offermentaliteten dragit fram som en flodvåg över samhället.

Offementlitet ska alltid motverkas.
    Jag håller med. Tror faktiskt det till grunden handlar om ett föräldraskap som belönar offermentaliteten.

-Ge inte Filippa godis för att hon ligger på golvet och skriker i affären- 

helt enkelt (men ändå inte)
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 22:35:38 följande:
    Allt som är fel med FL är nog KDs mammas fel trots allt

... 
    Även om mycket beror på barnuppfostran så behöver ansvaret flyttas till den vuxna individen. Man kan inte skylla på sin uppväxt som förklaring till att någon beter sig dåligt mot andra.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Tillägg.) skrev 2023-11-17 09:20:45 följande:
    Fast uppväxten är väl det som format oss mer än något annat, så ett dåligt beteende kan ha sin rot där. Därför är det synd att KBT nästan helt kommit att ersätta den traditionella psykoanalysen, eftersom många har knutar som behöver lösas upp som härrör från uppväxten/ barndomen.

Det enda som egentligen är viktigt är ju hur människan beter sig mot andra. 

Kan man via kbt ändra beteendet och samtidigt ändra tankemönstret hos individen så är det ju en positiv utveckling. Men jag förstår vad du säger. Traditionell psykoterapi borde uppföljas av kbt.

• Anonym (Gryning)
    Anonym (Vägen) skrev 2023-11-17 12:52:33 följande:
    "Det finns en användare som har problem med kvinnliga släktingar och tror att alla kvinnor är som dessa släktingar samt som sina passionerade FL-haters."

Fel. Jag tror inte alla kvinnor är som de som betett sig illa mot mig.

Fel där också. Jag tycker inte jag är bättre än andra. Jo, jag är bättre än de som klankar ner på andras kroppar, som hycklar och som talar om för andra hur de ska vara för att nån ska vilja ha dom.
    Jag förstår att du tampas med känslor av otillräcklighet. Är helt i linje med det jag hävdar tidigare.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-17 13:13:15 följande:
    Jag är övertygad om att majoriteten av dem som skriver på detta forum fortfarande antingen själva har diagnos eller är odiagnosticerade. 

Det är det som är så sorgligt, att människor som behöver ett forum egentligen skulle behöva någon form av forumhandledare för att kunna hantera sig själva och sina känslor. 

Visst handlar det också om anonymiteten, men om man stannar här med allt annat som står till buds och med näbbar och klor försvarar sin rätt så är det någonting som är annorlunda. 

Det finns en stor själslig ensamhet här som aldrig kan botas genom att fortsätta vara här. 

Du är ganska aggressiv. Jag finner det troligt att diagnoser ibland kan ställa till det för sociala. Det betyder inte att det finns andra faktorer. Läser ibland om folk som vill ha en flickvän för att lösa känslan av ensamhet. Visar sig att de också saknar vänner. Är arga över kvinnor p g a avsaknad av flickvän.

Ekvationen blir omöjlig för att individen saknar självinsikt.

• Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-17 13:37:05 följande:
    Det finns många faktorer i ensamhet. Om man vill hjälpa en person vidare, vilket man kanske inte vill (att säga att någon är aggressiv och saknar självinsikt brukar generellt leda till förhöjd konflikt nivå, särskilt i text) så kan man ofta göra något litet. Men det handlar om att man genuint vill hjälpa personen och får kontakt.

Nu sitter jag bredvid en kvinna som har varit på möte i en arbetsgrupp där "alla är introverta och har en och annan diagnos". Jag får för mig att hon inte kommer att komma framåt som chef... 
    Jag hjälper gärna människor som vill ha hjälp. Inte folk som saknar självinsikt över deras egna aggressioner. Läser ibland inlägg som är utformade som en fråga, men visar sig vara sarkasm i syftet att sprida ett passivt aggressivt budskap. Det finns absolut ingenting någon kan göra för att hjälpa en uppenbart aggressiv människa utan självinsikt. Förutom att berätta för andra vad det handlar om. Och då är målgruppen de som läser det. Handlar om att ingen ska acceptera aggressioner i det öppna rummet.

Att visa sympatier för ett aggressivt beteende är som att säga till åhörarna att du måste acceptera att bli trampad på. (Och då lägger man felet på åhörarna också)
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-17 13:51:30 följande:

Är det ensamhet man vill råda bot på så ska man välja andra aktiviteter än internetforum. Men det kan vara ganska lärorikt att höra snacket efteråt som man får till sig här.

Jag förstår mer och mer om hur verklighetens folk resonerar. 

Kvinnan, som fortfarande sitter intill mig, nu tyst, djupt försjunken i sin dator, blont lockat hår, beige kavaj, hon ser alldeles vanlig ut. Men hon är som sagt chef för "en grupp introverta människor med en och annan diagnos".

Nog passar hennes mentala tillstånd på FL. Men hon har en "älskling" så hon är nog inte här och sörjer sin avsaknad av tvåsamhet, och inte lär hon ha ett barn med diagnos heller. 

Borde du inte jobba i stället?
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (inflation) skrev 2023-11-17 14:00:18 följande:
    Håller med, har sett det på nära håll.

Två ensamstående kvinnor med barn med diagnoser och båda två gav upp att försöka ge barnen en uppfostran och gick över till att bara låta dem få som de vill, göra som de vill och skylla det på diagnoserna. Resultatet blev tonåringar som fortfarande behandlas som och beter sig som om de vore 5 med NOLL hyfs och sociala färdigheter.

Jag menar visst, de har sina diagnoser som förmodligen kommer påverkar hur de beter sig och man kan inte förvänta sig ett normalt beteende från dem, men det är ju bara halva sanningen, uppfostran spelar ju oxå sin roll och två barn med samma diagnos där den ene fått en uppfostran och den andra inte kommer förmodligen bete sig väldigt olika.
    Ja, jag har också sett det på nära håll.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (inflation) skrev 2023-11-17 14:00:18 följande:
    Håller med, har sett det på nära håll.

Två ensamstående kvinnor med barn med diagnoser och båda två gav upp att försöka ge barnen en uppfostran och gick över till att bara låta dem få som de vill, göra som de vill och skylla det på diagnoserna. Resultatet blev tonåringar som fortfarande behandlas som och beter sig som om de vore 5 med NOLL hyfs och sociala färdigheter.

Jag menar visst, de har sina diagnoser som förmodligen kommer påverkar hur de beter sig och man kan inte förvänta sig ett normalt beteende från dem, men det är ju bara halva sanningen, uppfostran spelar ju oxå sin roll och två barn med samma diagnos där den ene fått en uppfostran och den andra inte kommer förmodligen bete sig väldigt olika.
    Det är sorgligt. Ibland så verkar uppfostran också kompenseras med ytliga saker. T ex om kompisen Pelle fick ett nytt Xbox som födelsedagspresent så ska min Nisse ha det också för att han grinar, trots att det inte är hans födelsedag eller att pengar finns.

Vilket också leder till att Nisse ser saker som en form av kärlek, kärlek är saker, eller objekt. respekterar inte andras saker då det bara är att köpa en ny, förstärker känslan av ilska och frustration när denne inte får allt den pekar på. Blir ett offer i olika sammanhang gör att det brukar ju fungera att skrika och gråta för att få det man vill ha.

För att det är för jobbigt att säga nej till sitt barn.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (inflation) skrev 2023-11-17 14:38:02 följande:
    Japp och att Nisse växer upp i tron att man bara kan få saker utan motprestation.
    Och att Nisse lär sig att om man grinar och gnäller så får man som man vill.
    Och att Nisses inte lär sig värdet av saker, etc, etc.

Allt sånt kommer Nisses ha med sig in i sina egna relationer som vuxen och det är klart att det kommer bli svårt. Andra kommer inte alltid dalta lika mycket med honom eller acceptera lika mycket med honom som mamma eller pappa gjort och det kommer garantera leda till friktion med sin omgivning. Hur ska en sån kille klara av ett jobb tex? En flickvän?

Så visst är det tragiskt, man gör dem inte en tjänst direkt genom att uppfostra dem så. Och när man ser sånt på nära håll så börjar man undra hur många andra ungar som växer upp så, och man börjar fatta varför vissa vuxna människor beter sig som de gör.

Ena av dessa mammor känner jag sen många år och vi har en ganska förtrolig relation, jag försökte lyfta frågan en gång  och frågade hur hon tänkt sig att hennes son ska kunna klara sig själv när hon inte längre fanns där för honom, hur ska han klara ett jobb? hur ska han klara en relation? 

Taggarna åkte ut och offerkoftan på med en gång hon blev enormt sur och förklarade för mig att jag minsann inte har en aning hur svårt det är att med barn med diagnoser för mina ungar har inte det... jag hade velat försöka förklara för henne att det är säkert sant att det är svårt och jag kan inte veta hur svårt det är, men oavsett hur svårt det är så behöver hennes son fortfarande lära sig klara sig själv för hon kommer inte alltid kunna finnas där för honom men jag insåg att det hade varit meningslöst att fortsätta samtalet för inget hade nog gått in.
    Ja, och jag förstår att det säkert inte är så lätt att hantera barn med diagnoser. Jag kan tänka mig att folk med egna diagnoser och svårigheter själva har svårt att säga nej på ett sakligt sätt. Om Nisse skriker och smäller näven i väggen för att han inte får ett Xbox då krävs en viss styrka att kunna hantera det. Men samtidigt så har ett undflyende föräldraskap också bidragit till situationen.

Ge inte ett skrikande barn det den vill ha, då tränar föräldern upp det dåliga beteendet också.

Kommer ihåg en förälder som hade det beteendet mot sitt barn. Hon berättade att hon hade gett honom något för att han skrikit och då hade han sagt "jag älskar dig mamma" och då berättade hon att hon visste att hon var på rätt spår gällande barnuppfostran. Sorgligt.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (inflation) skrev 2023-11-17 15:29:00 följande:
    Ja visst är det sorgligt speciellt om man slår ut det i stor skala, dessa barn kommer ju växa upp till små egoister/narcissister, och om majoriteten av barnen blir uppfostrade så, vilket samhälle kommer de skapa?

Jag tycker hela samhället har gått åt ett känslobaserat istället för ett pragmatiskt faktabaserat resonemang i det mesta. Många verkar tro att det går att bullshitta sig fram genom livet genom dåliga ursäkter och rationalisering och göra det så enkelt för sig själva som möjligt Ingen ska behöva ta ansvar för nånting, inte ens sina egna barns uppfostran, det räcker med att luta sig tillbaka och hitta på nån fin förklaring och allt kommer bara lösa sig självt....vilket givetvis förstärks av att andra klappar en på ryggen och håller med för alla vet ju att inte kam man väl  säga obehagliga sanningar för folk, det är ju ren kränkning Flört

Och när det skiter sig så hittar man bara på en ny fin ursäkt för det och deklarerar att man minsann bara är mänsklig och gjort sitt "bästa" för det och så är allt bra igen.

Jag förstår att det är skrämmande att ge sig ut i verkligheten och finna att andra inte accepterar det dåliga beteendet som denne är van vid att hantera situationer med förut. 

Känner sig någon ensam så är det upp till andra att lösa problemet med dennes ensamhet på grund av den inlärda offermentaliteten. När folk inte tar hand om dennes problem så skapas en ilska (eftersom denne har lärt sig att det fungerar för att få det den vill) Personen fortsätter med aggressionerna oförmögen att se att det är denne som behöver göra förändringen. En negativ spiral formas.

Beroende på offermentalitet och narcissistisk personlighet. Krävs en hel del inre reflektion innan en sån individ kan börja må bra. Även om denne haft en mindre bra uppfostran så behöver individen inse att det enbart är dennes ansvar hur den beter sig.

• Anonym (Gryning)
    Anonym (100) skrev 2023-11-18 11:42:08 följande:
    Som jag skrev beror svaren helt på vad man har för ingång.

En person som klagar över sin situation och skyller på andra kommer att bli attackerad och ska bli attackerad. Det är helt enkelt inte ok att bete sig på det viset.

En person som istället förklarar sin svåra situation och ber om råd för hur den ska göra för att lösa situationen kommer att få både medlidande och bra råd 
    Jag håller med. Så fungerar verkligheten. Jag förstår inte varför vissa anser att aggressiva inlägg ska bemötas med positivitet? Det är ju det som är problemet med samhället eller grunden till problemet i samhället. Det förstärker ju individens bekymmer. Jämför med träning av ett husdjur eller liknande (vill poängtera att jag inte ser människor som djur, vill illustrera vad jag menar) Gör djuret något önskvärt så får den en klick och en godis.

Varför skulle någon klicka och ge godis om ett djur skäller aggressivt på grannens hund?
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-18 14:40:04 följande:

Man hamnar i underläge om någon hela tiden använder ens nick och lämnade information till att skapa elaka trolltrådar. Till slut ger man möjligen igen med samma mynt. 

Vad har det med saken att göra?
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-18 14:37:06 följande:
    Du liknar användare vid aggressiva hundar. Mm. 
    Nej, det gör jag inte. Och det skriver jag också. Jag vill illustrera psykologin bakom.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-18 15:01:19 följande:
    "för även personer i extremt underläge kan attackera också", skrev Tukt. Det blev otydligt eftersom jag bara kan citera senast gjorda inlägg. 
    Som jag förstått så har folk skapat trolltrådar av ditt nick och att du då använder det som en ursäkt till aggressioner.

Hur någon beter sig är bara dennes ansvar. oavsett vilken uppväxt denne har, om denne fått nobben av en ung tjej eller att någon skapat trolltrådar i dennes namn.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-18 15:26:35 följande:

Jag har tagit mitt ansvar och anmält, men då ingenting händer den vägen med personen som trollat som mig så får jag trolla som den, så länge ingen kan koppla trollningen till den personen. 

Jag har ingen aning om vem du är. Det enda du kan ta ansvar över är vad du själv skriver.

Det är det jag menar. Alla har ett ansvar över sitt eget beteende.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (N) skrev 2023-11-19 10:48:43 följande:
    Kan kvinnor förstå att män inte kan, till skillnad från kvinnor, få uppmärksamhet genom att knäppa med fingrarna?
    Det här är ett illustrerande exempel på där någon gnäller, tar på sig offerkoftan i kombination med att sprida förakt. 

Finns inget konstruktivt i inlägget. Varken för individen själv eller för omgivningen. personen tar dessutom ett steg bort från egenansvaret och flyttar bort ansvaret för sitt eget välbefinnande över på (i det här fallet) kvinnor.

Ganska typisk läsning.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-19 14:32:25 följande:
    Det finns en rad konstruktiva inlägg i den här tråden. Många långa rader av Tukt och av (100), och om du nu inte kan se förbi den aggressivitet du skrev över näsan min och läsa i de av inläggen i tråden som inte ingår i det dåraktiga försvar jag försökt mig på i syfte att freda mig från den dyngkåta mamma som jagat mig här under ett år, vilket mycket riktigt bildat fnöske för min vrede så skulle du kunna botanisera i Tukt och (100)s klokskap.

Dina prioriteringar ligger någon annanstans. Det kan ingen annan styra, men du har ett helt bjälklag i ögonen och det stavas män. 

Ditt egenansvar för att skapa god stämning ser vi inget av i tråden.

Prussiluska? 
    Du låter paranoid. 
Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?