Anonym (Karma secret) skrev 2023-11-15 21:30:55 följande:
"Karma" kan vara högst konkret, som i att en person som satt en sak i system någon gång får smaka på sin egen medicin, men då handlar det mer om hämnd.
"Karma" kan vara mer abstrakt, som i att en person som haft det tufft länge men trots det betett sig väl mot andra får någonting fint. Det har jag nog kunnat uppleva som karma när det hänt personer i min närhet.
Jag kan be för människor i meningen hoppas att det ska hända dem gott, men det är svårt att ärligt mena bönen med människor som gjort en ont. Det har till och med hänt att jag önskar någon som skadat mig väldigt ont. Då blir jag lite rädd för att det skulle kunna få konsekvenser. Jag kan nämligen själv känna väldigt tydligt i kroppen om någon vill mig gott respektive ont. Därför vet jag att tankar har verklig effekt. Men jag hoppas att så länge jag tänker och gör mer gott än ont så överväger den goda summan av mina handlingar det onda. Inom kristendomen finns också förlåtelse.
Jag har fått lättare att förlåta på senare tid och det tror jag har en koppling till att jag inte låter mig utnyttjas lika lätt som tidigare i livet. Så nu när någon är en skitskalle väger jag det mot det goda som personen också gör, och kan förlåta. Men det finns saker som är oförlåtliga och då har jag kanske tolkat det dåliga som hänt en person som karma, även om det vore väldigt förmätet som mänsklig varelse att tro mig veta vad karma är och hur den fungerar.
Jag ser inget fel i att tänka hämndtankar eller att önska en person något ont om denne varit elak mot en själv eller andra under lång tid. Likaså har jag börjat resonera att om den s.k. karman inte gör sitt jobb, så kanske man själv får hjälpa till, för att "jämna ut obalansen".
Historiskt, förr när människan var mer krigisk hade man inte sådana betänkligheter. Jag tror att vårt trygga välfärdssamhälle gjort oss onödigt fega, rädda och undfallande. Vi skulle nog behöva ge igen mer, om inte annat för att lära vissa personer att såhär gör man inte.