• Anonym (Karma_is_bluff?)

Slår "karman" verkligen alltid tillbaka?

Karma har ju blivit ett populärt ord idag, och används ofta när man kommenterar när någon inte så vänligt sinnad eller rentav elak person har fått sitt "straff" av "universum" för vad denne gjort fel. Det heter ju också att det du ger får du tillbaka. Universella lagar och karma har lite grand ersatt tidigare bibelns Gud och syndernas straff.

Samtidigt tror jag att många känner eller är bekanta med personer som tycks kunna vara hur elaka och nedriga mot personer som helst och ändå inte synbart eller märkbart drabbas av någon "karma" eller något "brev på posten".

Psykopater, sadister och narcissister t.ex. tycks ju för det mesta klara sig undan sådant, ofta är frågan om de ens mår dåligt över vad de gjort. Psykopater gör det iallafall inte.

Om du tror på karman, förklara hur just du tror att den fungerar och hur den drabbar personer.

• Svar på tråden Slår "karman" verkligen alltid tillbaka?
  • Anonym (qq)

Har det verkligen blivit ett populärt ord idag? Tycker nog det var mer i snurr för ca 20 år sen. 

Det finns nog flera trådar redan, om du verkligen vill veta. Läs dem så behöver inte folk skriva i denna. 

• Anonym (H)

Nej, jag har svårt att tro att det finn något sådant. Iallafall så hjälper det ju inte alltid. Händer det så ör det nog mer en tillfällighet tror jag. Eller att folk tröttnar till slut och inte vill vara något tillmötesgående mot en sån person. Eller aktiv hämnd, kan det också vara fråga om.

• Anonym (Karma secret)

"Karma" kan vara högst konkret, som i att en person som satt en sak i system någon gång får smaka på sin egen medicin, men då handlar det mer om hämnd.

"Karma" kan vara mer abstrakt, som i att en person som haft det tufft länge men trots det betett sig väl mot andra får någonting fint. Det har jag nog kunnat uppleva som karma när det hänt personer i min närhet.

Jag kan be för människor i meningen hoppas att det ska hända dem gott, men det är svårt att ärligt mena bönen med människor som gjort en ont. Det har till och med hänt att jag önskar någon som skadat mig väldigt ont. Då blir jag lite rädd för att det skulle kunna få konsekvenser. Jag kan nämligen själv känna väldigt tydligt i kroppen om någon vill mig gott respektive ont. Därför vet jag att tankar har verklig effekt. Men jag hoppas att så länge jag tänker och gör mer gott än ont så överväger den goda summan av mina handlingar det onda. Inom kristendomen finns också förlåtelse. 

Jag har fått lättare att förlåta på senare tid och det tror jag har en koppling till att jag inte låter mig utnyttjas lika lätt som tidigare i livet. Så nu när någon är en skitskalle väger jag det mot det goda som personen också gör, och kan förlåta. Men det finns saker som är oförlåtliga och då har jag kanske tolkat det dåliga som hänt en person som karma, även om det vore väldigt förmätet som mänsklig varelse att tro mig veta vad karma är och hur den fungerar. 

• Anonym (ja)

För mig är karma konsekvenser, och ja, jag tror att konsekvenser kommer i allt vi gör, men tyvärr också det vi blir utsatta för (och sedan lär vi oss från det och om vi kan undvika det). 

Om vi tar exemplet med narcissism så vet jag en narcissist och även om det på ytan ser ut som att den har allt, så vet jag under ytan hur det egentligen ligger till. Inte bra. 

Jag har en idiot till ex som tyckte han var "någon" vilket han visade genom att ha stort umgänge/ytliga relationer bundna till någon aktivitet. Han utnyttjade folk till max. Han bad om tjänster, bara det att när det var hans tur att göra något för någon annan som ställt upp så ville han inte och det märktes. Jag kom på hur han funkade och gick min väg. Han kunde bara ha relationer korta tag och ytliga. "Någon" är för mig är en person som besitter fina egenskaper, som har långvariga, meningsfulla relationer, som ser alla som sin jämlike. Inte nån som leker viktig. Folk tröttnar. 

Narcissister och dylika lever ett ytligt och tomt liv, även om de håller hårt i ytliga attribut som "status", pengar, ser bra ut osv. Egentligen har de ingenting av värde. 

• Anonym (Efraima)
    Anonym (Karma_is_bluff?) skrev 2023-11-15 21:13:31 följande:
    Slår "karman" verkligen alltid tillbaka?

Karma har ju blivit ett populärt ord idag, och används ofta när man kommenterar när någon inte så vänligt sinnad eller rentav elak person har fått sitt "straff" av "universum" för vad denne gjort fel. Det heter ju också att det du ger får du tillbaka. Universella lagar och karma har lite grand ersatt tidigare bibelns Gud och syndernas straff.

Samtidigt tror jag att många känner eller är bekanta med personer som tycks kunna vara hur elaka och nedriga mot personer som helst och ändå inte synbart eller märkbart drabbas av någon "karma" eller något "brev på posten".

Psykopater, sadister och narcissister t.ex. tycks ju för det mesta klara sig undan sådant, ofta är frågan om de ens mår dåligt över vad de gjort. Psykopater gör det iallafall inte.

Om du tror på karman, förklara hur just du tror att den fungerar och hur den drabbar personer.

Jag tror på karma, absolut. Jag är drabbad av den själv. Hårt som fan men jag vet att jag förtjänar det. Jag behövde komma ner på jorden, jag var en hemsk människa. Nu har jag fått lära mig ödmjukhet. 
    Anonym (H) skrev 2023-11-15 21:25:45 följande:

Nej, jag har svårt att tro att det finn något sådant. Iallafall så hjälper det ju inte alltid. Händer det så ör det nog mer en tillfällighet tror jag. Eller att folk tröttnar till slut och inte vill vara något tillmötesgående mot en sån person. Eller aktiv hämnd, kan det också vara fråga om.

Jag tror dock att folk som är känsliga för motgångar och andras ogillanden är mer mottagbara för den s.k.karman. Känslokalla och psykopater/ narcissister bryr sig mindre och därför kan de fortsätta må bra.

Anonym (Karma secret) skrev 2023-11-15 21:30:55 följande:

"Karma" kan vara högst konkret, som i att en person som satt en sak i system någon gång får smaka på sin egen medicin, men då handlar det mer om hämnd.

"Karma" kan vara mer abstrakt, som i att en person som haft det tufft länge men trots det betett sig väl mot andra får någonting fint. Det har jag nog kunnat uppleva som karma när det hänt personer i min närhet.

Jag kan be för människor i meningen hoppas att det ska hända dem gott, men det är svårt att ärligt mena bönen med människor som gjort en ont. Det har till och med hänt att jag önskar någon som skadat mig väldigt ont. Då blir jag lite rädd för att det skulle kunna få konsekvenser. Jag kan nämligen själv känna väldigt tydligt i kroppen om någon vill mig gott respektive ont. Därför vet jag att tankar har verklig effekt. Men jag hoppas att så länge jag tänker och gör mer gott än ont så överväger den goda summan av mina handlingar det onda. Inom kristendomen finns också förlåtelse. 

Jag har fått lättare att förlåta på senare tid och det tror jag har en koppling till att jag inte låter mig utnyttjas lika lätt som tidigare i livet. Så nu när någon är en skitskalle väger jag det mot det goda som personen också gör, och kan förlåta. Men det finns saker som är oförlåtliga och då har jag kanske tolkat det dåliga som hänt en person som karma, även om det vore väldigt förmätet som mänsklig varelse att tro mig veta vad karma är och hur den fungerar. 

Jag ser inget fel i att tänka hämndtankar eller att önska en person något ont om denne varit elak mot en själv eller andra under lång tid. Likaså har jag börjat resonera att om den s.k. karman inte gör sitt jobb, så kanske man själv får hjälpa till, för att "jämna ut obalansen".

Historiskt, förr när människan var mer krigisk hade man inte sådana betänkligheter. Jag tror att vårt trygga välfärdssamhälle gjort oss onödigt fega, rädda och undfallande. Vi skulle nog behöva ge igen mer, om inte annat för att lära vissa personer att såhär gör man inte.

• Anonym (Till en viss del)

På något sätt tror jag på detta,men inte hundra .Jag själv personligen tycker att jag får karma ofta fast jag inte har skadat någon och är allmänt en snäll person ,som folk ofta kallar mig.Kanske var jag en hemsk människa i mitt förra liv och nu får jag tillbaks.

• Anonym (GK)

Om det är någon som ljuger, svindlar, bedrar eller är notoriskt otrogen eller liknande, så lär nog karman visa sig förr eller senare. Eller som man säger.. Synden straffar sig själv.

• Anonym (Syn)

Då alla för eller senare råkar ut för något elände, skilsmässa, arbetlöshet, sjukdom, dödsfall så kan man alltid hittta en förklaring att dette skedde pga någon man gjorde för länge sedan.

Svar på tråden Slår "karman" verkligen alltid tillbaka?