• Anonym (Karma_is_bluff?)

Slår "karman" verkligen alltid tillbaka?

Karma har ju blivit ett populärt ord idag, och används ofta när man kommenterar när någon inte så vänligt sinnad eller rentav elak person har fått sitt "straff" av "universum" för vad denne gjort fel. Det heter ju också att det du ger får du tillbaka. Universella lagar och karma har lite grand ersatt tidigare bibelns Gud och syndernas straff.

Samtidigt tror jag att många känner eller är bekanta med personer som tycks kunna vara hur elaka och nedriga mot personer som helst och ändå inte synbart eller märkbart drabbas av någon "karma" eller något "brev på posten".

Psykopater, sadister och narcissister t.ex. tycks ju för det mesta klara sig undan sådant, ofta är frågan om de ens mår dåligt över vad de gjort. Psykopater gör det iallafall inte.

Om du tror på karman, förklara hur just du tror att den fungerar och hur den drabbar personer.

• Svar på tråden Slår "karman" verkligen alltid tillbaka?
  • Anonym (Karma är en bluff)

Karma är en bluff. Hon som mobbade mig värst i skolan är idag gift med en dollarmiljonär och bor i Florida, spelar tennis på country club och äter brunch, jag är skild och jobbar i äldrevården i en svensk småstad.

• Anonym (Karma secret)
    Anonym (Karma är en bluff) skrev 2023-11-17 17:12:03 följande:

Karma är en bluff. Hon som mobbade mig värst i skolan är idag gift med en dollarmiljonär och bor i Florida, spelar tennis på country club och äter brunch, jag är skild och jobbar i äldrevården i en svensk småstad.

Låter lite som en sedelärande historia! Hoppas du trivs med dina brukare och att vara skild. 
    Anonym (Karma secret) skrev 2023-11-17 17:42:22 följande:
    Låter lite som en sedelärande historia! Hoppas du trivs med dina brukare och att vara skild. 
    Jobbet är faktiskt trevligt, men jag saknar min exman som fan ärligt talat. 
  • Anonym (Ylva)

För mig är karma två saker - en religiös grej som jag inte tror på och ett uttryck för att det var rätt åt någon.

• Anonym (Karma secret)

#33 50 procent är inte illa ändå! Om man får vara lite kväljningarpositiv. Glad

Anonym (Karma secret) skrev 2023-11-17 18:22:20 följande:

#33 50 procent är inte illa ändå! Om man får vara lite kväljningarpositiv. Glad

Jag har bara mig själv att skylla där. Det var jag som valde det själv, men det är en annan diskussion :) Men jag tackar för positiviteten.
  • Anonym (Karma secret)
    Anonym (Karma är en bluff) skrev 2023-11-17 19:20:43 följande:
    Jag har bara mig själv att skylla där. Det var jag som valde det själv, men det är en annan diskussion :) Men jag tackar för positiviteten.
    Jag har förstått att det ger god karma att vara positiv. Och din berättelse tycks ha många bottnar, vilket gör den ännu mer spännande ur ett karmiskt perspektiv. 
  • Anonym (GK)

Det är inte över än, kan snabbt bli överkörd/påkörd, bli mycket sjuk osv. och då är det inte så roligt
    Anonym (GK) skrev 2023-11-17 19:33:49 följande:
    Det är inte över än, kan snabbt bli överkörd/påkörd, bli mycket sjuk osv. och då är det inte så roligt
    Så illa önskar jag inte att det går för henne. Jag unnar henne sina pengar och sitt liv, men hon kunde väl bli fet eller något? Inte få livet förstört det är för hårt men fet tycker jag att hon borde bli.
  • Anonym (GK)
    Anonym (Karma är en bluff) skrev 2023-11-17 19:46:25 följande:
    Så illa önskar jag inte att det går för henne. Jag unnar henne sina pengar och sitt liv, men hon kunde väl bli fet eller något? Inte få livet förstört det är för hårt men fet tycker jag att hon borde bli.
    Vad du önskar är en sak, vad karma ger tillbaka med, är en annan
  • Anonym (Nej)

Nej. Något övernaturligt finns inte. Ibland kan handlingar få konsekvenser, t.ex. genom att kriminella åker fast. Men som regel finns inget sammanhang mellan att vara en bra människa och få ett bra liv, eller att vara en dålig människa och få ett dåligt liv.

Förutom om man drabbas av olyckshändelser eller sjukdomar (som mest beror på slumpen respektive ärftliga faktorer), så är det viktigaste för att få ett bra liv att kunna hantera och manipulera människor. Att kunna verka trevlig och smidig när man vill, att kunna läsa människor och snabbt förstå hur man ska kunna utnyttja varje enskild person till sin fördel, samt även att snabbt inse vilka man kan skita i för man kommer aldrig att få någon nytta av dem ändå, och är man elak mot dem så kan de inte hämnas så det är lugnt.

De som behärskar detta får allt: bra jobb, karriär, pengar, popuaritet, många spännande och roliga upplevelser i glada vänners lag, snygga partners o.s.v. - oavsett hur onda de är. De som inte behärskar det blir ensamma, isolerade, otrygga, fattiga och olyckliga - även om de aldrig skulle göra en fluga förnär. 

• Anonym (Anonymy)
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-17 23:45:06 följande:

Nej. Något övernaturligt finns inte. Ibland kan handlingar få konsekvenser, t.ex. genom att kriminella åker fast. Men som regel finns inget sammanhang mellan att vara en bra människa och få ett bra liv, eller att vara en dålig människa och få ett dåligt liv.

Förutom om man drabbas av olyckshändelser eller sjukdomar (som mest beror på slumpen respektive ärftliga faktorer), så är det viktigaste för att få ett bra liv att kunna hantera och manipulera människor. Att kunna verka trevlig och smidig när man vill, att kunna läsa människor och snabbt förstå hur man ska kunna utnyttja varje enskild person till sin fördel, samt även att snabbt inse vilka man kan skita i för man kommer aldrig att få någon nytta av dem ändå, och är man elak mot dem så kan de inte hämnas så det är lugnt.

De som behärskar detta får allt: bra jobb, karriär, pengar, popuaritet, många spännande och roliga upplevelser i glada vänners lag, snygga partners o.s.v. - oavsett hur onda de är. De som inte behärskar det blir ensamma, isolerade, otrygga, fattiga och olyckliga - även om de aldrig skulle göra en fluga förnär. 

Din text gör mig så kokande arg eftersom den får mig att tänka på en ond person som jag förbannat i flera månader nu, något som dock ännu inte haft nån verkan på människan. Karma vet jag inte heller om jag tror på i detta fall. 

Denna onda människa som gjort barn illa i det förflutna och idag har mage att jobba med barnrelaterade ting (tjäna pengar på ungar när man själv förstört livet för barn Demon) får mig att undra om man inte borde ge karman en liten kick in the butt som hjälp på traven. 
  • Anonym (Karma secret)
    "Det viktigaste för att få ett bra liv att kunna hantera och manipulera människor. Att kunna verka trevlig och smidig när man vill, att kunna läsa människor och snabbt förstå hur man ska kunna utnyttja varje enskild person till sin fördel, samt även att snabbt inse vilka man kan skita i för man kommer aldrig att få någon nytta av dem ändå, och är man elak mot dem så kan de inte hämnas så det är lugnt.

De som behärskar detta får allt: bra jobb, karriär, pengar, popuaritet, många spännande och roliga upplevelser i glada vänners lag, snygga partners o.s.v. - oavsett hur onda de är. De som inte behärskar det blir ensamma, isolerade, otrygga, fattiga och olyckliga - även om de aldrig skulle göra en fluga förnär. "

Det sägs att man ska vara försiktig med vilka man kliver på under vägen upp och det stämmer. 

Med det sagt så ligger det mycket i vad du skriver här och det är en inte oviktig anledning till att folk fortsätter slicka uppåt och sparka neråt. Det bästa med att slå i sin botten är att man kan få en möjlighet att bli befriad från alla incitament att slicka uppåt. 

Ett liv lite vid sidan av behöver inte vara varken olyckligt eller isolerat. Däremot kan man inte kommunicera med folk som tror att de är något eller vill bli något utan risk för att bli sårad, utnyttjad och förkastad. Därför måste man välja bort sådana personer om man hade det i sitt liv. Jag tror inte att det är särskilt vanligt.

Jag tror inte heller att man strävar uppåt i samhällslagren om man börjar på botten. Möjligen om man är en Zlatanaspirant och vill bli rik och berömd, men de flesta växer nog ifrån sådant med tiden. Människor har relativt realistiska livsförväntningar skulle jag tro, även om det kan verka annorlunda här bland drömmarna, lögnarna och manipulatörerna som får daglig luft på forumet. 
  • Anonym (fgh)

Du kanske har det bättre ändå. Materialistik rikedom garanterar verkligen inte lycka. Däremot drar rikedom åt sig falska människor precis som hästskit lockar flugor.
    De vänner en människa med mindre pengar har är sanna vänner för de stannar oavsett.
Svar på tråden Slår "karman" verkligen alltid tillbaka?