Inlägg från: Anonym (Karma secret) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karma secret)

Slår "karman" verkligen alltid tillbaka?

"Karma" kan vara högst konkret, som i att en person som satt en sak i system någon gång får smaka på sin egen medicin, men då handlar det mer om hämnd.

"Karma" kan vara mer abstrakt, som i att en person som haft det tufft länge men trots det betett sig väl mot andra får någonting fint. Det har jag nog kunnat uppleva som karma när det hänt personer i min närhet.

Jag kan be för människor i meningen hoppas att det ska hända dem gott, men det är svårt att ärligt mena bönen med människor som gjort en ont. Det har till och med hänt att jag önskar någon som skadat mig väldigt ont. Då blir jag lite rädd för att det skulle kunna få konsekvenser. Jag kan nämligen själv känna väldigt tydligt i kroppen om någon vill mig gott respektive ont. Därför vet jag att tankar har verklig effekt. Men jag hoppas att så länge jag tänker och gör mer gott än ont så överväger den goda summan av mina handlingar det onda. Inom kristendomen finns också förlåtelse. 

Jag har fått lättare att förlåta på senare tid och det tror jag har en koppling till att jag inte låter mig utnyttjas lika lätt som tidigare i livet. Så nu när någon är en skitskalle väger jag det mot det goda som personen också gör, och kan förlåta. Men det finns saker som är oförlåtliga och då har jag kanske tolkat det dåliga som hänt en person som karma, även om det vore väldigt förmätet som mänsklig varelse att tro mig veta vad karma är och hur den fungerar. 

• Anonym (Karma secret)
    Inlägg #7:

"Jag ser inget fel i att tänka hämndtankar eller att önska en person något ont om denne varit elak mot en själv eller andra under lång tid. Likaså har jag börjat resonera att om den s.k. karman inte gör sitt jobb, så kanske man själv får hjälpa till, för att "jämna ut obalansen".

Historiskt, förr när människan var mer krigisk hade man inte sådana betänkligheter. Jag tror att vårt trygga välfärdssamhälle gjort oss onödigt fega, rädda och undfallande. Vi skulle nog behöva ge igen mer, om inte annat för att lära vissa personer att såhär gör man inte."

Inlägg #14:

" Det lite roliga är ju att folk alltid tror att karma handlar om dåliga saker. Du gör något dåligt och får ett straff.

Karma handlar likaväl om bra saker. Det kan vara goda konsekvenser. 

Om man riktigt ser hur karma fungerar enligt de som tror, kommer karma kanske inte ens i det liv du lever nu.

Det läskiga med karma är ju då att om man på riktigt tror på det, så kan du möta en jättegod människa i detta liv men som bara får en massa motgångar, och att det då är människans eget fel för att hen var så dålig i sitt förra liv.
    Och tror du på karma på riktigt så borde man tro att alla de som har det så bra i sina liv idag var jättesnälla i sitt förra liv och förtjänar allt de har idag.

Jag tror inte på karma. Handlingar, både goda och onda, kan såklart ha konsekvenser men för oss allra flesta märks dessa inte särskilt mycket i vardagen. Alla har sina ups and downs i livet."

Inlägg #23:

" Karma är ju en del av en tro och antingen tror man på det eller inte. Det är ingen som kan bevisa att det är sant. Det är ungefär som att tro på gud eller vad som helst. "

Karma var en del av en tro, som synden. Idag med alla postade citat i sociala medier har den blivit något annat. Karma is a bitch, heter det ju. 

Jag kan verkligen förstå den som blir uppbragt över att någon som man vet beter sig illa ändå delar den typen av citat. Men människor är komplexa och de flesta vill vara bra människor. Problemet är bara att ibland ställs det att vara en bra människa mot vad egot vill, och då väljer många, kanske de flesta, att följa vad egot vill. 

En alltför osjälvisk människa kan bli utnyttjad. Allt är en balansgång. Balansen behöver inte skapas med dramatiska medel. Jag tror att destruktiva grupper kan förgöra sig själva bara genom man som någorlunda reko person lämnar dem åt sitt öde. 
    Handlar det om en destruktiv tvåsamhet är risken hög att någon ny drabbas i ens ställe om man lämnar, men man måste rädda sig själv. 

Handlar det om ett forum eller en social plattform så flyttar folk vidare om plattformen blir för tråkig. Att plattformen blir destruktiv verkar bara vara ett problem för vissa. Många besöker plattformen just på grund av att det ses som underhållande och viktigt att titta på klipp från kriget eller att se Kardashians bråk. 

Jag tror att det kan ge viss dålig karma att njuta av sådant, men vet förstås inte. Det är som någon skrev en tro att karma finns, och tro är något annat än vetande. 
  • Anonym (Karma secret)
    Anonym (Karma är en bluff) skrev 2023-11-17 17:12:03 följande:

Karma är en bluff. Hon som mobbade mig värst i skolan är idag gift med en dollarmiljonär och bor i Florida, spelar tennis på country club och äter brunch, jag är skild och jobbar i äldrevården i en svensk småstad.

Låter lite som en sedelärande historia! Hoppas du trivs med dina brukare och att vara skild. 
  • Anonym (Karma secret)

#33 50 procent är inte illa ändå! Om man får vara lite kväljningarpositiv. Glad

• Anonym (Karma secret)
    Anonym (Karma är en bluff) skrev 2023-11-17 19:20:43 följande:
    Jag har bara mig själv att skylla där. Det var jag som valde det själv, men det är en annan diskussion :) Men jag tackar för positiviteten.
    Jag har förstått att det ger god karma att vara positiv. Och din berättelse tycks ha många bottnar, vilket gör den ännu mer spännande ur ett karmiskt perspektiv. 
  • Anonym (Karma secret)
    "Det viktigaste för att få ett bra liv att kunna hantera och manipulera människor. Att kunna verka trevlig och smidig när man vill, att kunna läsa människor och snabbt förstå hur man ska kunna utnyttja varje enskild person till sin fördel, samt även att snabbt inse vilka man kan skita i för man kommer aldrig att få någon nytta av dem ändå, och är man elak mot dem så kan de inte hämnas så det är lugnt.

De som behärskar detta får allt: bra jobb, karriär, pengar, popuaritet, många spännande och roliga upplevelser i glada vänners lag, snygga partners o.s.v. - oavsett hur onda de är. De som inte behärskar det blir ensamma, isolerade, otrygga, fattiga och olyckliga - även om de aldrig skulle göra en fluga förnär. "

Det sägs att man ska vara försiktig med vilka man kliver på under vägen upp och det stämmer. 

Med det sagt så ligger det mycket i vad du skriver här och det är en inte oviktig anledning till att folk fortsätter slicka uppåt och sparka neråt. Det bästa med att slå i sin botten är att man kan få en möjlighet att bli befriad från alla incitament att slicka uppåt. 

Ett liv lite vid sidan av behöver inte vara varken olyckligt eller isolerat. Däremot kan man inte kommunicera med folk som tror att de är något eller vill bli något utan risk för att bli sårad, utnyttjad och förkastad. Därför måste man välja bort sådana personer om man hade det i sitt liv. Jag tror inte att det är särskilt vanligt.

Jag tror inte heller att man strävar uppåt i samhällslagren om man börjar på botten. Möjligen om man är en Zlatanaspirant och vill bli rik och berömd, men de flesta växer nog ifrån sådant med tiden. Människor har relativt realistiska livsförväntningar skulle jag tro, även om det kan verka annorlunda här bland drömmarna, lögnarna och manipulatörerna som får daglig luft på forumet. 
Svar på tråden Slår "karman" verkligen alltid tillbaka?