Inlägg från: Anonym (Lämna innan jobbet?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lämna innan jobbet?)

Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete

Ja visst borde hon kunna ta barnen men om ett barn är sjukt och det andra friskt och ska lämnas på förskolan så kanske det är jobbigt för det sjuka barnet att behöva dras med ut.
    Kan du lämna det friska barnet på förskolan innan du börjar jobbet?
    Så brukar de flesta familjer jag känner.
    En är hemma med det sjuka barnet och en lämnar och hämtar det friska på förskola eller skola/fritids innan och efter jobbet eller om du jobbar hemma att hon lämnar barnet. Kan ju inte ta jättelång stund om inte förskolan är jättelångt bort.
    Är barnet sjukt kanske det kan titta på film eller iPad en liten stund eller är det en 1 åring som måste ses till hela tiden?

Hur hade ni gjort om bägge jobbat?
    Då hade ni fått turas om att vara hemma med sjuka barn och när ett blev friskt hade ju samma problem uppstått,
    Någon hade lämnat det friska barnet och någon vara hemma med det sjuka om inte det sjuka barnet skulle följa med och lämna det friska precis som nu.
    I denna situation spelar det ju ingen roll att hon är arbetslös, ni hade haft samma problem med lämning ändå vid denna situation.

Agda90 skrev 2023-11-16 13:21:23 följande:
    Hon är arbetslös! Då kan hon banne mig lösa det på egen hand! 
    Det är två barn det handlar om, inte en arme!
    Fast det handlar ju inte om att ta hand om barnen, ena barnet ska lämnas på förskolan när det andra är sjukt.
    Har inte med arbetslöshet att göra utan att en barnet är sjukt.
    Om barnet inte mår bra av att följa med ut och lämna det friska.

Vi har väl alla med barn trots arbete varit om liknande.
    Ena barnet är friskt och det andra sjukt, en är hemma och vabbar, men 
    då har den andre lämnat det friska om det sjuka barnet inte orkar eller är för sjuk att följa med. Det handlar om sjukdom hos ena barnet om det inte kan följa med och lämna men om det orkar är det ju inga problem att ta med det.

Alla jag känner med småbarn inkl vår familj har givetvis varit med om att ett barn varit sjukt och det andra friskt, en har lämnat och en är hemma med det sjuka.
    Sen har det funnits gånger när man kunnat ta med ett sjukt barn och lämna det friska.
    Det har funkat för de flesta men visst har det funnits gånger när arbetstider har varit ett problem för lämning med oftast inte.
    Har inget med arbetslöshet att göra utan om det sjuka barnet kan följa med eller inte vid lämning.

Visst kanske hon kan hålla bägge barnen hemma men situationen kommer ju uppstå även när äldsta börjar skolan och ska till skolan, man lämnar ju inte det yngre barnet själv när man lämnar skolbarnet.
    Problemet finns som sagt även bland arbetande föräldrar.
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-16 13:52:46 följande:
    Det har att göra med arbetslöshet eftersom det påverkar när man får lämna och hämta på förskolan. Är man arbetslös så har man bara rätt till 15 timmar förskola i veckan. Sen har vissa kommuner mer men det är sällan så man kan lämna före jobbet och hämta efter jobbet. I vår kommun får man bara hämta och lämna när det för de flesta är arbetstid.
    Ja då finns det ju bara två olika alternativ.
    Det ena är att även det friska barnet stannar hemma.
    Det andra är att det yngre följer med och lämnar det friska äldre om det inte är för sjukt.
    När det äldre barnet går i skolan kommer ju bara alternativ 2 vara möjligt.
    Agda90 skrev 2023-11-16 13:38:21 följande:
    Ja, och ändå får man klara det på egen hand ibland. Hur gör ensamstående? 
    Ja ensamstående hade ju då fått ta med det sjuka barnet ut och lämna det friska äldre. Klart att det går om man måste men det var ju mer för omtanke om det sjuka barnet förslaget var att den som jobbar lämnar alt, är med den sjuka den stunden man lämnar.
    Det är ju inte alltid så bra att dra ut ett sjukt barn så tanken var för barnets skull om man har möjlighet, eller då hålla även det friska barnet hemma om det yngre inte kan tas ut pga sjukdom. Men det går ju bara så länge barnet går på förskola, om det friska går i skolan måste det ju lämnas och det yngre trots sjukdom följa med om ingen kan passa den medans man lämnar.
    Det är ju svårare om man är ensamstående men om man är två går det oftare att göra som jag beskrev, så har vi och alla jag känner försökt att göra om det är möjligt, för barnets skull.
    Men nu var det inte möjligt som ts beskrev då lämningen tydligen tar en timme, vi har bara vid dessa tillfällen om någon varit hemma och ska jobba skyndat oss hem igen. 
Svar på tråden Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete