• Anonym (Manne­n)
    Thu 16 Nov 10:35
    2203 visningar
    49 svar
    49
    2203

Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete

Jag har ett välbetalt arbete. Min sambo är arbetslös sedan många år tillbaka. Så vår ekonomi hänger på mig. Jag arbetar med infrastruktur och system för internethandel. Så vår högsäsong har nyss börjat. Vi har deadlines att hålla.

Våra barn har varit sjuka. Men nu är en av dem frisk så då tycker hon att jag ska ta ledigt från jobbet för att hon ska kunna lämna det friska barnet på förskolan. När jag säger hur viktigt det är att jag blir klar med saker idag så säger hon: men vår dotter är också viktig.

Sen förstår hon inte heller att bara för att jag kan sitta vid datorn vid köksbordet ibland så fungerar det inte med alla arbetsuppgifter eller möten. Hon sa bestämt idag: du kan sitta här och jobba så tittar barnen på TV. Hon frågade inte alls mig om det fungerade.

Jag vet inte hur jag ska nå fram till henne. Tar jag upp att vi kanske inte har råd att bo kvar om jag blir arbetslös så säger hon bara: jag kan leva på 1 krona. Jag behöver inte bo så här stort (vi bor ganska stort men relativt billigt). Hon verkar inte bry sig om resten av familjen.

Vet inte hur jag ska nå fram till henne.

• Svar på tråden Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete
  • Anonym (M)
    Thu 16 Nov 10:39
    +7

Och du stannar för att? 

Ställ krav på henne. Om hon inte vill arbeta så får hon ta barnen. Du har pengarna, hon kommer inte ha råd att lämna dig. Så ställ krav, var inte så mjäkig. Och åk in på kontoret, sitt inte hemma. 

• Anonym (A)
    Thu 16 Nov 10:40
    +2

Söker hon inte jobb? Hade inte velat leva med någon som drar benen efter sig och kan leva på 1 kr. 
    Varför kan hon inte föra barnet till fsk om hon är hemma? Är ena barnet sjukt kan hon ha båda hemma om hon inte vill ta med det sjuka barnet till fsk.

• Anonym (Sätt ner foten.­)
    Thu 16 Nov 10:56
    +5

Vilket boeende kostar 1 krona?
    Vilken elektricitet?
    Vilken mat?

Fy vilken oansvarig sambo.

• Thu 16 Nov 11:17
    +3

Finns det någon orsak förutom barnen som gör att du fortfarande bor ihop med henne?

• Anonym (Test)
    Thu 16 Nov 11:58
    +3

Jag förstår inte alls hur hon tänker, om hon inte jobbar så borde hon ta barnen när du jobbar...

Är du engagerad i barnen i övrigt? Följer du med på träningar, förhör läxor, gör saker med barnen, eller är du den som styr upp renoveringar, mekar bil på kvällarna?

Tänkte om hon tycker du gör för lite med barnen? För barnens skull...

Men TESTA HENNE, i 3 månader, ge henne 1 krona och se hur kul hon tycker det är...

Köp inga inredningar, tanka minimum och inga onödiga körningar, absolut minimum på mat (bra mat givetvis, men inget gott vin till eller hämtmat)  inga kläder till henne, inga naglar, hårklippningar, trädgårdsredskap...  tja du fattar, barnen ska givetvis ha sitt, men gillar din kvinna shoppa barnkläder som hobby så är det slut med det med...

Det är först när man varit riktigt fattig som man uppskattar pengarna... 

Vad gör din fru på dagarna?

• Anonym (A)
    Thu 16 Nov 12:03
    +5
    Men TESTA HENNE, i 3 månader, ge henne 1 krona och se hur kul hon tycker det är...
    Hann tänka detsamma, ge henne en 1 kr och säg: Ut och ha kul med dig nu! Jag tar barnen.
  • Thu 16 Nov 12:59
    -2

Oj, vilken skrämmande inställning folk har i tråden! Snacka om att utöva maktmissbruk. 

Ts, om du försöker se det objektivt. Hur mycket ligger det i det hon säger?

Du/nån av er behöver givetvis jobba för att få in pengar. Det är en grundpremiss och du behöver prioritera det under arbetsdagen.

Varför jobbar du hemifrån? Är enda alternativet tv eller köksbord? Det finns ju en gräns för hur mycket resten ska behöva anpassa sig för att man jobbar hemifrån också. 

Hur mycket jobbar du? 40timmar/vecka eller mer? 

Hur mycket tid spenderar du med barnen? 

Har hon någon koll på ekonomin? 

• Anonym (Lämna innan jobbet­?)
    Thu 16 Nov 13:17

Ja visst borde hon kunna ta barnen men om ett barn är sjukt och det andra friskt och ska lämnas på förskolan så kanske det är jobbigt för det sjuka barnet att behöva dras med ut.
    Kan du lämna det friska barnet på förskolan innan du börjar jobbet?
    Så brukar de flesta familjer jag känner.
    En är hemma med det sjuka barnet och en lämnar och hämtar det friska på förskola eller skola/fritids innan och efter jobbet eller om du jobbar hemma att hon lämnar barnet. Kan ju inte ta jättelång stund om inte förskolan är jättelångt bort.
    Är barnet sjukt kanske det kan titta på film eller iPad en liten stund eller är det en 1 åring som måste ses till hela tiden?

• Thu 16 Nov 13:21
    Anonym (Lämna innan jobbet?) skrev 2023-11-16 13:17:24 följande:

Ja visst borde hon kunna ta barnen men om ett barn är sjukt och det andra friskt och ska lämnas på förskolan så kanske det är jobbigt för det sjuka barnet att behöva dras med ut.
    Kan du lämna det friska barnet på förskolan innan du börjar jobbet?
    Så brukar de flesta familjer jag känner.
    En är hemma med det sjuka barnet och en lämnar och hämtar det friska på förskola eller skola/fritids innan och efter jobbet eller om du jobbar hemma att hon lämnar barnet. Kan ju inte ta jättelång stund om inte förskolan är jättelångt bort.
    Är barnet sjukt kanske det kan titta på film eller iPad en liten stund eller är det en 1 åring som måste ses till hela tiden?

Hon är arbetslös! Då kan hon banne mig lösa det på egen hand! 
    Det är två barn det handlar om, inte en arme!
  • Anonym (Lämna innan jobbet­?)
    Thu 16 Nov 13:21

Hur hade ni gjort om bägge jobbat?
    Då hade ni fått turas om att vara hemma med sjuka barn och när ett blev friskt hade ju samma problem uppstått,
    Någon hade lämnat det friska barnet och någon vara hemma med det sjuka om inte det sjuka barnet skulle följa med och lämna det friska precis som nu.
    I denna situation spelar det ju ingen roll att hon är arbetslös, ni hade haft samma problem med lämning ändå vid denna situation.

Svar på tråden Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete