• Agda90

Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete

Anonym (Lämna innan jobbet?) skrev 2023-11-16 13:17:24 följande:

Ja visst borde hon kunna ta barnen men om ett barn är sjukt och det andra friskt och ska lämnas på förskolan så kanske det är jobbigt för det sjuka barnet att behöva dras med ut.
    Kan du lämna det friska barnet på förskolan innan du börjar jobbet?
    Så brukar de flesta familjer jag känner.
    En är hemma med det sjuka barnet och en lämnar och hämtar det friska på förskola eller skola/fritids innan och efter jobbet eller om du jobbar hemma att hon lämnar barnet. Kan ju inte ta jättelång stund om inte förskolan är jättelångt bort.
    Är barnet sjukt kanske det kan titta på film eller iPad en liten stund eller är det en 1 åring som måste ses till hela tiden?

Hon är arbetslös! Då kan hon banne mig lösa det på egen hand! 
    Det är två barn det handlar om, inte en arme!
  • Agda90
    Anonym (Lämna innan jobbet?) skrev 2023-11-16 13:31:15 följande:
    Fast det handlar ju inte om att ta hand om barnen, ena barnet ska lämnas på förskolan när det andra är sjukt.
    Har inte med arbetslöshet att göra utan att en barnet är sjukt.
    Om barnet inte mår bra av att följa med ut och lämna det friska.

Vi har väl alla med barn trots arbete varit om liknande.
    Ena barnet är friskt och det andra sjukt, en är hemma och vabbar, men 
    då har den andre lämnat det friska om det sjuka barnet inte orkar eller är för sjuk att följa med. Det handlar om sjukdom hos ena barnet om det inte kan följa med och lämna men om det orkar är det ju inga problem att ta med det.

Alla jag känner med småbarn inkl vår familj har givetvis varit med om att ett barn varit sjukt och det andra friskt, en har lämnat och en är hemma med det sjuka.
    Sen har det funnits gånger när man kunnat ta med ett sjukt barn och lämna det friska.
    Det har funkat för de flesta men visst har det funnits gånger när arbetstider har varit ett problem för lämning med oftast inte.
    Har inget med arbetslöshet att göra utan om det sjuka barnet kan följa med eller inte vid lämning.

Visst kanske hon kan hålla bägge barnen hemma men situationen kommer ju uppstå även när äldsta börjar skolan och ska till skolan, man lämnar ju inte det yngre barnet själv när man lämnar skolbarnet.
    Problemet finns som sagt även bland arbetande föräldrar.
    Ja, och ändå får man klara det på egen hand ibland. Hur gör ensamstående? 
  • Agda90
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-16 14:23:24 följande:

Just nu är hon utbränd pga föräldraledigheten. Hon har en annan diagnos sedan långt tillbaka. Den hindrar henne inte att arbeta egentligen men då hon inte arbetat förebyggande så har det blivit ett hinder. Exempelvis måste man lägga sig tidigt om man har hennes diagnos. Detta för att man har svårt att komma igång på morgonen. Men istället har hon suttit uppe som alla andra och kommit sent till skola (och tidigare jobb) dagen efter.

Hon har hoppat av skolan tre gånger och blivit av med flera jobb.

I princip alla hennes pengar går till vårt hushåll. Hon ger mig 4000 kr i månaden som jag lägger på räkningarna. Resten går till mat.

Vad är det för diagnos som gör att man måste lägga sig tidigt?
  • Agda90
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-17 13:17:50 följande:
    Jag förstår inte hur det skulle sätta press på henne. Det sätter bara press på mig. Hon köper aldrig något till sig själv. Och när vi diskuterar ekonomi så slutar det ofta med att hon säger: jag har nästan inga utgifter. 
    Hon har visst då utgifter. Hon bor, äter och skiter någonstans och allt det kostar!
    Värme, hyra/månadsavgift/lån, vatten, el, mat - inget är gratis
Svar på tråden Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete