Inlägg från: Anonym (Biobonus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Biobonus)

Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete

Har hon ingen mobil, tandläkare, läkarbesök? Frisör, busskort eller bil? Åtminstone då har hon ju säkerligen  boende, el, försäkring, tv, internet, tvättmedel, toapapper, schampo, mat, barnens dagis, deras kläder, mat, aktiviteter, leksaker, presenter, mm mm
    50% av alla dessa utgifter är hennes utgifter.

• Anonym (Biobonus)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-17 17:43:16 följande:
    Så måste man inte se det, om man är en familj som lever tillsammans. Jag skulle snarare säga, att det är ett HEMSKT sätt att se det. OK att de inte är gifta, så enligt LAG har han inga skyldigheter gentemot henne, men har man skaffat barn och bor tillsammans, så anser jag ändå att det är självklart att man inte tänker på "mitt" eller "ditt" längre. I alla fall inte när det gäller löpande inkomster och utgifter. 
    Jag håller med dig, min man och jag har gemensam ekonomi och ser inget som mitt/ditt. MEN man kan inte påstå att man inte har några utgifter bara för att min inte köper något specifikt till sig själv. Är inkomsterna gemensamma så är utgifterna det också. TS sambo vill både äta kakan och ha den kvar.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-18 00:28:57 följande:
    Mobil har hon med kontantkort. Tandläkaren har hon inte varit till på över 10 år fast jag sagt att jag tycker att hon borde gå dit. Läkarbesök drar hon sig också för.

Frisören går hon inte till. Hon klipper sig själv. Hon har inget körkort. Hon har inget busskort. Vi har gångavstånd till nästan allt. Och ska vi längre kör jag.

Annars betalar jag det mesta. Hon har inga pengar kvar vid månadens slut för allt av hennes pengar går till 1/3 av hyran, mat och vissa nödvändiga saker till barnen.

Nu tjänar jag 50 000 kr och hon får 8000 efter skatt i bidrag. Så det är rent omöjligt för henne att betala hälften. Bara boende kostar oss runt 10 000 kr i månaden. 
    Jag tycker absolut inte att hon ska betala 50% utan opponerar mig bara mot hennes uttalande att hon inte har några utgifter.
Svar på tråden Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete