• Anonym (Orolig man)

Är min fru otrogen?

Hej på er. Ny här i forumet.

Jag ska försöka förklara detta så utförligt som möjligt. Ber om ursäkt för det långa inlägget. 

Min fru bytte jobb i år, hon prövade ett nytt yrke (vi träffades där) men det passade inte henne helt enkelt och gick tillbaks till sin tidigare arbetsgivare som hon jobbade hos för ett par år sen (innan vi träffades). 

Något som jag visste om sen innan är att hon har ett förflutet med sin chef, dom var inte ett par utan mer en KK-relation vad jag förstod det som. Och den här chefen har ett rykte att vara otroligt flörtig etc. Han är singel idag vad jag vet.
    Vi pratade om detta inför jobb-bytet och efteråt kände jag att det inte var några direkta konstigheter, jag litar på henne...Men inte på honom. 

Några månader senare, jag kommer hem efter en utekväll med mina vänner. Min fru har redan somnat och jag ser hennes mobil och i min berusning får jag för mig att jag vill kolla upp deras konversation. Helt ärligt så ville jag se vad han skriver till henne. Men vad hon hade skrivit tillbaks skrämde mig, och skrämmer mig än idag. 

Någon vecka innan hade dom haft en AW och hennes chef hade gått hem innan henne och hon hade skrivit  i stil med ''Vad kul att du ville hänga med ut''. Hans svar var ''Ja det var kul, men jag kände det var läge att gå hem då mitt skrev började känna annat''. 
    Här fick jag det bekräftat, han är det flörtiga aset som inte bryr sig om kvinnan är singel eller i förhållande. 
    Sen läser jag hennes svar. Som var ''Ja, jag ska erkänna att när du tog på mig kände jag detsamma''. Här bröt jag ihop, la mig i soffan och bestämde mig för att ta upp detta med henne dagen efter.

Jag gjorde det, vi pratade och hon sa att hon känner en sådan skam i kroppen över vad hon skrivit och var så ledsen. Jag får ingen annan förklaring än att hon var full och dum och hon ångrar det djupt och jag har inget att oroa mig över. Hon indikerade på att om jag tyckte det är för jobbigt så kunde hon byta jobb och vill jag se konversationen igen så behövde jag bara säga till. Efter vårt samtal kändes det bättre, jag visste att det skulle ta tid att bygga upp förtroendet igen. 

Det som är värt att nämna är att jag går igenom en tuff period i mitt liv (psykisk ohälsa) och jag har i bakhuvudet att det spelar en väldigt stor roll i detta, att jag känner mig osäker och rädd för att bli ensam. 

Det går ungefär en månad (nutid), jag hamnar i en svacka där jag börjar överanalysera händelsen igen. En natt när jag inte kan sova, klockan är runt 2-3 på natten och jag känner att jag kan inte släppa konversationen. Jag beslutar mig för att kolla hennes mobil igen när hon sover, istället för att vänta tills dagen efter när hon är vaken och jag kan be om att få läsa. Det är dumt jag vet, men jag tog det beslutet i hopp om att jag inte ska behöva ta upp det igen med min fru, att jag kan se att hon inte flörtar tillbaks. Jag skiter i vad han skriver. 

Jag öppnar hennes mobil och klickar på appen...jag kommer inte in. 
    Hon har ställt in en tvåstegsverifiering, något som inte varit där innan. Så jag vet inte idag vad som har skrivits mellan henne och chefen. Det har gjort mig såklart otroligt orolig att det här är slutet för oss, att hon döljer något för mig som kommer skada förhållandet för mycket för att kanske kunna reparera. 

Jag vet såklart svaret på detta, jag borde ta upp frågan med henne. Berätta vad jag har gjort och be om att få läsa och fråga om/vad hon döljer för mig. 

Är det någon här som varit i liknande situation? Hur gjorde ni? Hur löste det sig? 

Tack på förhand. 

// En orolig man. 

• Svar på tråden Är min fru otrogen?
  • Anonym (Orolig man)
    Anonym (?) skrev 2023-11-16 17:01:07 följande:
    Vad skulle krävas för att du skulle lite på henne?

Om du fick läsa chatten och den var oskyldig.  Skulle du lita på henne då och allt vara bra?
    om chatten är oskyldig och det finns en legit anledning att låsa appen (finns nog ingen legit anledning ärligt) så krävs det tid. Tid att kunna känna att jag kan lita på henne, sen om jag lyckas kunna lita på henne eller inte är en annan fråga. Men som svar, så är det tid och att vi har en rak och öppen kommunikation. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig man) skrev 2023-11-16 17:05:39 följande:
    om chatten är oskyldig och det finns en legit anledning att låsa appen (finns nog ingen legit anledning ärligt) så krävs det tid. Tid att kunna känna att jag kan lita på henne, sen om jag lyckas kunna lita på henne eller inte är en annan fråga. Men som svar, så är det tid och att vi har en rak och öppen kommunikation. 
    Låter som det är dags att göra slut och gå vidare. KOmmer du inte kunna lite på henne kan ni inte ha en bra relation
  • Anonym (Orolig man)

Snabb uppdatering: Hon kom precis hem och haffade henne innan hon hoppade in i duschen och bad om att få se konversationen. 
    Innan jag ger er svaret så vill jag säga att jag har enda sen händelsen inte frågat om att få se konversationen eller att jag kanske skulle vilja se den sen utan hon sa att om jag vill se allt så är det bara att jag säger till. Ni kommer nog ändå inte tro mig haha. 
    Hennes svar är (och hon visade) att hon har raderat konversationen IDAG.
    Hon visade upp och enda meddelandet som fanns är från idag, och var arbetsrelaterat. Inget konstigt. 

Så ja, jag hann säga att jag har 2 val nu. Antingen lita på att det fanns inget mer att hitta, eller så ville hon dölja det såpass mycket och kanske(?) hade det på känn att jag skulle fråga då mitt mående i övrigt inte varit helt toppen denna vecka. 
    Med facit i hand, hon har låst appen, raderat hela konversationen. Det osar skilsmässa för min del...

• Anonym (gösses)
    Anonym (Orolig man) skrev 2023-11-16 17:05:39 följande:
    Det känns som att du hakar upp dig på smådetaljer och ignorerar blåvalen i rumet.

En chatt kan man lätt rensa, så bara för att du får se den så betyder inte det att det inte hänt nåt, speciellt när du var så frikostig mot henne att du förvaranade henne och gav henne tid att rensa alla spår.

Komma på en anledning till att man låser en app kan inte så svårt

Det verkliga problemet här är att det är du som får ta initiativ till allt och mer eller mindre tvinga fram saker ur henne, älskar hon och respekterar hon dig på riktigt så borde HON vara den som är drivande och gör allt för att reparera skadorna hon åstadkommit och återfå ditt förtorende. Man ska inte behöva tvinga sin partner att bry sig om hur då mår och känner.

Så bara tid och kommunikation räcker inte, det måste finnas GENUIN vilja och respekt oxå.
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig man) skrev 2023-11-16 19:01:05 följande:

Snabb uppdatering: Hon kom precis hem och haffade henne innan hon hoppade in i duschen och bad om att få se konversationen. 
    Innan jag ger er svaret så vill jag säga att jag har enda sen händelsen inte frågat om att få se konversationen eller att jag kanske skulle vilja se den sen utan hon sa att om jag vill se allt så är det bara att jag säger till. Ni kommer nog ändå inte tro mig haha. 
    Hennes svar är (och hon visade) att hon har raderat konversationen IDAG.
    Hon visade upp och enda meddelandet som fanns är från idag, och var arbetsrelaterat. Inget konstigt. 

Så ja, jag hann säga att jag har 2 val nu. Antingen lita på att det fanns inget mer att hitta, eller så ville hon dölja det såpass mycket och kanske(?) hade det på känn att jag skulle fråga då mitt mående i övrigt inte varit helt toppen denna vecka. 
    Med facit i hand, hon har låst appen, raderat hela konversationen. Det osar skilsmässa för min del...

Inse, du kommer inte skilja dig då du saknar bevis.  Istället kommer du fortsätta gnälla, må dåligt, misstänkta henne till hon gör slut. 
  • Tecum

Att tvinga henne att byta jobb hjälper ju inte om de redan inlett en relation.

Men som någon skrev borde sambon vara angelägen att visa att hon INTE hade något fuffens med exet, för att återfå förtroende. Det är skumt. Radera konversationer är raka motsatsen.

• Ocdmänniska

Så hon har tagit bort meddelande? Ojdå det låter ju inte så bra.. Fråga helt enkelt varför hon har gjort det, det skulle jag göra och förklara ur det ser ut från din vinkel. Kan ju vara att han har skrivit något olämpligt och inte ville att du skulle missuppfatta. Men när man är på en skör tråd redan så borde hon inte ha raderar det oavsett. Men säger bara att det kan finnas anledning till det mer än att varit otrogen.. Men jag hade haft svårt att lita på min partner om han gjort så.. beklagar.

• Anonym (Ja, självfallet)

TS, 
    om det du berättar stämmer och är åtminstone någorlunda objektivt beskrivet så är svaret självfallet ja, hon har varit och hon är otrogen.

Om du vill ha vetskap, om du vill vara säker så är det upp till dig själv att skaffa dig vetskap. Då finns inget annat sätt än att diskret och i hemlighet agera på så sätt att du själv gör så att du skaffar dig vetskap.

Att konfrontera, att vara misstänksam och ställa frågor, är alltid det absolut sämsta sättet om man vill försöka få vetskap.

Att göra som du har gjort hittills, att ställa frågor, prata och diskutera med henne gör det helt omöjligt för dig att få reda på fakta.
    Hon svarar självfallet nej, förnekar och bortförklarar. Med ditt eget tillvägagångssätt har du har gjort så att hon är försiktig, hon är på helspänn och gör allt hon kan för att säkerställa att det inte ska finnas några bevis.
    Det är ditt eget agerande som lett fram till detta.
    Ju mer hon förnekar, ju fler gånger du tvingar henne att säga nej, ju mer övar du henne i att förneka, det blir lättare och lättare för henne att fortsätta förneka och det blir allt svårare, allt mera omöjligt för henne att ändra sig, att helt vända om och i stället erkänna och berätta sanningen.

Det borde vara enkelt för alla att förstå att detta är en helt naturlig följd och oftast det enda som kan komma ut av att konfrontera.

Om du vill få reda på fakta så måste du själv, diskret och i hemlighet, skaffa fram dessa fakta.
    Det är självfallet mycket klokare att inte säga någonting, att hellre invagga henne i falsk trygghet, att låta henne känna sig säker på att du inte misstänker något,  att hellre underlätta för henne att hålla på med det som hon gör (alltså underlätta för henne att vara otrogen), om du verkligen vill få reda på så mycket som möjligt av sanningen.
    Vad man än tycker och känner om det så krävs det lite smarthet, taktik och traditionellt  detektivarbete om man verkligen vill försöka att få reda på sanningen.

Ja, hon är otrogen.

• Anonym (Ja, självfallet)

TS, självfallet måste du själv enskilt för din egen skull bestämma dig för vad du vill med framtiden och med henne.
    Om det du har berättat stämmer så är det nog givet att hon har varit otrogen.

Känner du själv att du behöver bevis? Hur ska du då skaffa bevisen?
    Hon har redan visat mycket tydligt att hon inte kommer att berätta sanningen för dig.

I de allra flesta fall där det finns fog för att misstänka otrohet så är sanningen alltid mycket värre än vad man först tror. Det har gått längre, det har pågått under längre tid, det har varit mer och oftare, deras relation är djupare, än vad man tror. Och i ditt fall finns det högst troligt mycket mer än bara fog för misstankar?

Vi hoppas att det inte stämmer i ditt fall. Men i nästan alla fall överhuvudtaget så är det tyvärr mycket värre och har gått mycket längre än vad man kan föreställa sig.

Om du verkligen svarar ja inför dig själv att du vill ha en framtid tillsammans med henne, hur ska du då hantera att hon har varit, är, eller avser att vara, otrogen?
    Så som du beskriver detta så finns det ju inget som tyder på att hon tänker ändra sig till att vara trogen mot dig i all framtid. Hur förhåller du dig till detta? Vill du ändå fortsätta med henne? 

Om det skulle vara så att hon älskade dig, hon har bestämt sig för att avsluta med den andra, bestämt sig för att ändra sig och vara dig trogen i framtiden, ja då skulle hon väl redan ha sagt det till dig?
    Och hon skulle helt på eget initiativ göra allt som står i hennes makt för att bygga upp ditt förtroende för henne.

T ex så skulle det självfallet vara hon själv som tog positiva initiativ, hon själv skulle t ex visa dig allt i telefonen varje dag, hon skulle aldrig radera något innan hon visat det för dig. Hon skulle fråga dig både morgon och kväll vad du önskar dig att hon ska göra för att återställa förtroendet. Hon skulle t ex ta initiativ och föreslå samtalsterapi.
    Hon skulle lägga sig platt inför dina önskemål, allt detta skulle hon göra om hon älskade dig om hon ville ha en framtid tillsammans med dig.
    Du skulle egentligen inte behöva göra något alls annat än att avstå från att kritisera hennes ansträngningar och se positivt på hennes försöka att aktivt bygga upp ditt förtroende för henne.

Men initiativet och huvuddelen av alla ansträngningar skulle hon göra på eget initiativ, med driv och med positiv energi, och med kärlek. Om hon älskade dig och önskade sig en framtid tillsammans med dig.

Det måste vara hon själv som inser att hon av egen vilja ska göra det.
    Självfallet är det omöjligt för dig att göra allt detta.

Om hon inte tar initiativet, om hon inte tar ansvar för ansträngningarna, finns det enligt mig tyvärr ingen som helst chans för er. Tråkigt men troligen sant.

• Anonym (Tina)

Men för bövelen. Hon är otrogen. Du får reda på hennes svekfulla sms och hon förbjuder dig att snoka vidare? Avslöjad.

Mitt ex gjorde liknande och ångrade sig och gav mig alla lösen så att jag kunde bli lugn. 

• Anonym (gösses)

Alltså till TS försvar kan man väl säga att det tar tid att inse att den man älskar över allt annat är en genomfalsk jävla skithög. Det tar tid att göra om den bild man har av en människa, innan känslor kommer ikapp det man rationellt reda vet.

Man går igenom en jävla process i en sån kris som tar tid att traggla sig igenom.

www.varden.se/hitta/kris-s

Man får väl hoppas att TS inte hinner förnedra sig själv allt för mycket innan polletten trillar ner för det kommer han nog ångra djupt senare.

TS! Har du någon du kan prata med? En vän, familj, etc?

Om du har det använd det, skitviktigt att ha någon att bolla med, älta, ta stöd av, etc. Håll INTE det här för dig själv för att du skäms eller för att din partner inte vill att nån ska veta. 

Har ni barn?

• Anonym (Kvinna)

Jag tror inte att hon nödvändigtvis har tagit steget fullt ut i otrohet men det är väldigt tydligt att hon har en fling med chefen och att hon är emotionellt otrogen. Jag har många vänner som henne. Hon gillar  bekräftelsen, jakten, osv. Hon vill ha kakan och tårtan samtidigt. Hon kommer förmodligen aldrig gå att lita på och det kommer alltid kännas som en tidsfråga innan hon är otrogen. Vill du leva med den typ av kvinna? Fixar du det utan att gå under och bli en sämre version av dig själv? Verkar inte som att ni hunnit skaffa barn än. Ännu kan du förhållandevis enkelt ta dig ur denna relation. 

• 19mark82

lider med dig TS, hoppas du tar modet till dig o konfronterar henne o ställer henne till svars. Jag skulle för övrigt kräva att hon imodelbert säger upp sig 

• Anonym (jury)
    Anonym (Orolig man) skrev 2023-11-16 14:08:30 följande:
    Är min fru otrogen?

Något som jag visste om sen innan är att hon har ett förflutet med sin chef, dom var inte ett par utan mer en KK-relation vad jag förstod det som. Och den här chefen har ett rykte att vara otroligt flörtig etc. Han är singel idag vad jag vet.
    Vi pratade om detta inför jobb-bytet och efteråt kände jag att det inte var några direkta konstigheter, jag litar på henne...Men inte på honom. 

Låter mer som att hon då hade nån slags affär med sin chef som hon föredrar att ge dig intrycket att det var en slags KK-relation. När hon senare går tillbaka till samma arbetsplats och samma flörtige chef är det ju högrisk att dom fortsätter sin affär eller i varje fall skapar mycket osäkerhet omkring vad dom håller på med.

Där borde du nog inte varit så naiv. Hon borde också kunnat se att det jobb-bytet inte var optimalt om hon ville bevara sin nya relation. Men hon lyckades tydligen manipulera dig till att tycka att det inte var några direkta konstigheter.

Nu när det uppenbart spårat ur och dom i någon form har återupptagit sin affär, så borde hon självmant byta jobb, istället för att tvinga dig till att fatta det beslutet och få rollen som den 'kontrollerande'. 

Finns tyvärr inte så mycket att bygga på.
  • Anonym (K)

Klart som korvspad att chefen pruppåker henne. Förstår inte hur du kan vara så naiv att tro något annat.

• Anonym (Camilla)

Du träffade henne på ditt jobb. Vad var det som gick henne att lämna förre arbetsgivare då? Testa nytt? Visst kan det. Blev det en schism med chefen som då inte var singel och hon fick lämna jobbet. Hon har aldrig trivts med nya jobbet. Nu är han singel och hon går tillbaka. Hon har dig som en socioekonomisk trygghet och någon att falla tillbaka på. Ledsen men riv av plåstret nu istället för att gå ner dig mer. Du måste ta hand om dig själv. Särskilt om du just nu lider av psykisk ohälsa. Om din kompis skulle berätta för dig att hans flickvän hade låst en app och raderat innehållet, skulle du då inte säga att hon har något fuffens för sig? Ta ett steg utanför och se nyktert på situationen så ser du flera tecken på att något inte är som det ska. Plåga inte dig själv mer. Tillit är något man bygger upp. Ingen självklarhet. Kan ni satsa på det båda två? Är det värt det? 

• Anonym (Mannen)

Hur går det för dig TS.

• Finnsinget
    Jag fattar inte varför hon behöver ha lås på sin app? Och vf har hon ändrat till det? Det tycker jag är ett skumt beteende
Svar på tråden Är min fru otrogen?