Inlägg från: Anonym (Carinata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Carinata)

Detta med tomtar och julgran i november

Måste säga att visst får var och en göra som den tycker är bäst men nån jäkla måtta får det vara. Nu ser jag novent - tjuvstarta advent också. Det är ju inte grejen. Advent - väntan infaller 4 v före julafton. Av en anledning. Ja. Anledningen till att vi firar jul öht. 

De som tokpyntar nu ska fan i mig tvingas vänta som alla andra till tjugondaknut till julpyntet gas ner. 

Då här gör jag iaf. Några hålltider för min egen del. 

Lördagsnatten till 1 advent tänd julstjärnorna och julgardiner i köket kan också komma fram. 

Inga tomtar före lucia. 

Julgranen kläs. Äkta förståss. Kläs på uppesittarkvälle dvs dagen före julafton. Då griljerad skinkan och är klar strax efter midnatt. Då blir det en skinkmacka med knärullad senap och första provet på årets julsnaps. 

Mellan jul och nyår kryper tomtarna till vrårna. Lite rött byts mot silver. 

Tjugondaknut dansar julen ut. Traditionell julgransplundring. 

Glöm inte trettondagsafton heller. Javisst ja! Nyår också. 

• Anonym (Carinata)
    Anonym skrev 2023-11-17 21:26:18 följande:
    Julen är 24 december till 13 januari. 
    Tre veckor
    Glöm inte advent. Det är väntan på Jesu födelse. Orsaken till julfirandet. Trettonhelgen då är det dags för de vise männen att hitta stallet. Om man ska hårdra det. 
  • Anonym (Carinata)
    EnAnonumius skrev 2023-11-18 07:32:02 följande:
    En fråga..

"Knärullad senap"...🤔
    Är det en typo där?

Eller om det inte är en typo skulle du kunna förklara vad som menas med "knärullad senap".
    Det är en klar överkurs. En gammal tradition som jag valt att göra vid jul. Om tid och lust finns. Att mortla senapsfrön är besvärligt för de sprätter ut. Knärullad är när du håller en skål i knä, lägger i senapsfröna och en liten kanonkula - jo du läste rätt! Låter kulan snurra runt i skålen. Tänk rörelse med rockring. Då krossas fröna utan att de sprätter i väg. Meditativt af. Kul att göra. 
Svar på tråden Detta med tomtar och julgran i november