Inlägg från: Anonym (Patetisk och misslyckad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Patetisk och misslyckad)

Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet

Hej,

Sedan april har jag aktivt sökt jobb utan framgång. Trots min erfarenhet som tidigare kafébiträde har jag inte blivit kallad till några intervjuer, trots flera ansökningar för kaférelaterade jobb och andra branscher som restaurang, städ, och tågvärd. Jag har också skickat in spontanansökningar, men responsen har varit begränsad till standardmeddelanden som "Tack för visat intresse."

Min ekonomiska situation försämras snabbt, och trots att jag skickade in mina kontoutdrag till Försörjningsstöd, gjorde de en felaktig bedömning av min ekonomiska situation, vilket har lämnat mig med bara några hundra kronor på banken och utan försörjningsstöd. Jag står ensam utan familj eller släkt och riskerar att hamna på gatan.

Nyligen deltog jag i en intervju för en restaurang/krog, där nervositet över min ekonomiska situation ledde till en "blackout" när jag blev frågad "Vem är du?" Jag förlorade fokus och började svara om mina aktiviteter som välkomstvärd och styrelsemedlem för bordtennisverksamheten. Tyvärr sökte de för närvarande endast erfarna servitörer och servitriser, vilket jag inte är.

Nu funderar jag på att skicka ett mejl till intervjuaren för att förklara min situation och erbjuda mig att arbeta för en lägre timlön eller utföra andra uppgifter på restaurangen. Jag är medveten om rådet att inte verka desperat, men jag känner att jag måste förklara min situation för att möjligen öppna upp för andra möjligheter.

Jag inser nu att jag försummade att nämna mina goda referenser från min tidigare arbetsplats och en stamgäst som erbjöd sig som referens. Mitt mål är att rätta till misstaget och visa min genuina önskan att arbeta där.

Min ekonomiska situation är akut.

• Svar på tråden Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet
    zelgon skrev 2023-11-17 11:16:16 följande:

Jag tror inte att det fungerar. Men testa. Du har inget att förlora på det.

Sök sök sök... Spring runt och sök i egen hög person.

Sök in på utbildningar så du kan få csn.

Du har uppenbart inte råd att vara kinkig.

EpicF skrev 2023-11-17 11:20:57 följande:

Eftersom de sökte erfarna servitörer och servitriser och du inte var det så var det därför du inte fick jobbet. Inte för att du var nervös. Många är nervösa på intervjuer och arbetsgivarna är vana vid det. 

Funderat på att studera? 

Vad var det som gjorde att du inte är berättigad till försörjningsstöd? 

Anonym (?) skrev 2023-11-17 11:23:12 följande:
    Nej! De vill ha någon erfaren, du sakande erfarenhet, du fick inte jobbet

Det hjälper inte att förklara eller sälja ut sig
    Jag skickade ju in mitt CV genom deras annons. Då borde de ju sett att jag inte har erfarenhet. Jag tror att det mer handlande om att jag gjorde bort mig på intervjun.

Jag söker en massa jobb. Jag har gjort det sedan april. Jag hade planerat att studera höstterminen 2024.

Jag är inte berrättigad till förösjrniingsstöd för att de anser att jag har överskott och kan betala räkningar. Problemet är ju att jag just inte kan det, för att jag har bara några hundra kronor. När jag gjorde min ansökan, så skickade jag ut kontoutdrag INNAN jag betalade mina räkningar och skrev att jag skickar med kontoutdrag innan jag betalade räkningar. Men p.g.a att de såg mitt kontoutdrag så sa de att jag kunde betala mina räkningar. Men det kan jag inte. Och jag förklarade att jag skickade kontoutdrag innan jag betalade räkningarna.

Hade de genuint sökt någon med erfarenhet, så skulle jag inte ens bli inkallad på intervjun och dessutom sa de att de brukar lära upp folk, men inte just nu. Och det sa de när jag började ''ber'tta om mig själv''. Jag gjorde helt bort mig.

Jag är ett fiasko och lever just nu i ett stort kris.

Anonym (Fokus!) skrev 2023-11-17 13:57:04 följande:

Men du, folk har gång på gång sagt till dig att du måste lösa försörjningsstöd NU. Senast jag såg dig skriva om detta var flera veckor sedan. Vad är det som gör att du inte löst detta?

Angående intervjun, så nej. Det är ingen bra idé alls. Fokusera på att lösa ditt bidrag från soc. Om du inte klarar det administrativa, förklara det för dem och be om hjälp. Det är uppenbart att du inte klarar det själv av någon anledning. Fortsätt sedan att söka jobb och öva på intervjuer. Finns mycket tips på nätet, YouTube-videos och liknande. Men först, se till att du har en inkomst som kommer in.

Jag försöker, men upplever att jag inte får rätt hjälp. Något kanske jag gör fel, men försörjningsstöd ansåg att jag hade ''överskott'' och ansåg att jag denna månad skulle ha 6.000kr, men det stämmer inte och att jag dessutom nu bara har några hundra kronor kvar på kontot.

Jag har dessutom begärt många gånger om att träffa en arbetskonsult, men får inte det. Jag pratade nyss med en personal från Försörjningsstöd (inte min handläggare) och det lät som om man visst kan få träffa en arbetskonsult, bara om man ber om det till sin handläggare.

Så jag upplever att min handläggare inte är bra. Jag har haft en väldans otur med allt. Jag kommer att bli bostadslös och är oerhört orolig!
    Anonym (Fokus!) skrev 2023-11-17 15:02:11 följande:
    Fast nu blir det fel igen. En arbetskonsult ska hjälpa dig att komma in på arbetsmarknaden. En arbetskonsult är inte inblandad i din rätt att få försörjningsstöd.

Så än en gång. Fokusera på att få igenom din ansökan och att du har skickat in korrekt papper. Med all respekt, så tror jag att det blir fel för dig. Det du bör se till är att ta reda på EXAKT vad som krävs från dig för att du ska få försörjningsstöd. Prata med din handläggare om detta. Släpp det andra för nu. Du kan även nämna att du behöver stöd med just detta. Korrekta papper och uppgifter är superviktigt!
    Hej!
    Du förstod inte och jag kanske var otydlig, förlåt. Jag menade att om jag träffar en arbetskonsult, så kommer jag just ut i arbetsmarknaden och kanske får praktik/jobb någonstans. Det var så jag menade.

Jag har ansökt om försörjningsstöd, men får ju inget. Det som krävs är ju just det om att jag fått ''överskott'' på pengar, men det stämmer inte. Jag hade inte överskott, eftersom jag just nu gott och väl har bara några hundra kronor på banken. Jag har inga pengar i princip.

Anonym (?) skrev 2023-11-17 15:35:15 följande:
    Inte ovanligt att det saknas samsyn kring vad överskott innebär mellan socialförvaltningen och den sökande.  
    Men jag har ju inga pengar att betala min hyra? Jag förstår att många kanske tycker att man fått ''för lite'' pengar. Men i det här fallet kommer jag ju bli av med min bostad om jag inte betalar min hyra.

Jag har ju inga pengar. Bara några hundralappar.
    Anonym (?) skrev 2023-11-17 16:27:43 följande:
    Att inte ha pengar är inte samma sak som att ha rätt till försörjningsstöd.

Om de ser att du haft tillräckligt med pengar för din försörjning så förlorar du i normalfallet rätten till försörjningsstöd. Du skulle kunna ha använt pengar till mat och hyra.
    Jag har inte använt pengar till något annat än räkningar och mat.
    Anonym (Fokus!) skrev 2023-11-17 16:30:30 följande:

Var har din inkomst kommit ifrån och hur har du använt den?

Sparande pengar.
    Aliona skrev 2023-11-17 15:56:34 följande:

Hoppas att det löser sig snart för dig! 

Precis, man kallar nog inte in någon om man inte tror på den personen utifrån CV:t. Intervju ger ju bättre bild på vad personen är för något och p.g.a min nervositet, så kan jag inte klandra arbetsgivaren att hon tyckte jag inte var tillräcklig bra.

Jag får inte höra något annat än: ''Hoppas det löser snart för dig!''. ''Du hittar säkert något jobb snart!''. ''Det kommer bli bra!''.

Med fullaste respekt, jag sitter nu här, med i princip noll kronor. ''Du kommer hitta jobb''. Jag kommer hamna på gatan. Jag är oerhört rädd och ledsen.

Jag bekräftade redan för dessa att jag är intresserad att hoppa in vid behov.

Om jag hade varit klok, så hade jag nog inte gjort bort mig på intervjun. Jag gjorde så mycket fel. ''Ramlade'' med orden. Jag hade kunnat få jobbet. Jag förlorade chansen och det svider.

Jag hade goda referenser och önskade att jag sa det till personen istället för att rabbla upp ''vem jag är.'', vilket jag gjorde totalt bort mig.

Anonym (H) skrev 2023-11-17 17:01:28 följande:
    Försörjningsstöd är helt empatilösa och verklighetsfrånvända. Hade aldrig överlevt om jag ej fått mat och kontanter av min mamma när jag hade försörjningsstöd 
    Intressant att jag inte är ensam. Vad skönt att du har någon som kan backa upp dig om du behöver hjälp :)

Kändes också trevligt med någon som skrev om sin erfarenhet.

Jag mår för tillfället oerhört dåligt just nu! Min ekonomiska sits är riktigt, riktigt illa.
    Jemp skrev 2023-11-17 18:56:48 följande:

När sökte/fick du avslag senast? 

Idag. På intervjun.
    Anonym (... ... ...) skrev 2023-11-17 18:54:27 följande:

1. Gå till socialkontoret i din stad och fråga någon som jobbar där exakt vad som specifikt fattas i din ansökan.

Mitt problem är att jag hade ''överskott''. Och ''beräkningen'' blev att jag skulle ha flera tusen kronor på mig under denna månad. 6.000kr, enligt deras beräkning. Men det stämmer inte, eftersom jag som sagt bara har några hundra kronor och att jag bara slösat mina pengar på mat och hyra. Och då har det varit snål mat. Oftast havregryn och lite grönsaker, för att få i mig näring. Men inte mängder med grönsaker. Bara smått med grönsaker  + knäckebröd.

Jag förstod inte deras berökning, men jag förklarade att jag visade upp mitt kontoutdrag innan jag betalade mina räkningar, sa jag. Det ''förstod'' min handläggare. Men ändå verkar de ha räknat in det pengar som fanns. Och verkade inte ''förstått'' att det var pengar innan jag betalade räkningar. Och jag fick räkningar några dagar efter jag lämnade in mina uppgifter till handläggaren.

Men deras beräkning stämmer i alla fall inte oavsett, eftersom jag skulle ''klara mig 2 månader.''. Så denna månad skall jag ha 6.000kr enligt dem.

Det är därför jag inte fått berättigad till försörjning. Inte för att jag glömt lämnat in papper. Det rör sig om att de gjort uträkningar och kommit fram till ''överskott''.

Jag kommer ju absolut hamna på gatan om jag inte får Försörjningsstöd på något sätt att ändra sitt beslut. Jag vet inte vad jag skall göra. Jobbintervjun idag gick ju inte alls bra. Och jag trodde verkligen att en dörr hade öppnats och att jag numera kommer jobba.

Jag sökte mig till en telefonförsäljnings tjänst. Det gick inget vidare, eftersom om man sökte på företaget på Google, så visade sig att allt var bluff. Vi sökte efter pengar, så folk skulle donera pengar och det utlovades att pengarna skulle gå till andra saker.

Men företaget har varit med i media flera gånger om deras bedrägeri. Jag hade kunnat stå ut med det jobbet, men det rör sig om bedrägeri och jag kunde inte fortsatte p.g.a min samvete.

En annan ställe sökte efter pizzabagare och då fick jag frågan om jag jobbade vit eller svart. Jag tyckte det var obehagligt. Jag blev glad under den intervjun fram tills jag fick förfrågan.

Jag har verkligen haft otur med jobb. Denna jobb ställe som sökte efter servitris/servitörer var det enda och första professionella ställe som kallade in mig på intervjun och jag gjorde bara bort mig.

Om jag inte fått någon på kroken sedan april, så kommer jag ju garanterat inte få någon på kroken. ''Jag kommer bli bostadslös'' är återkommande tankar.

Tack för alla som skriver. Det känns skönt att skriva av sig.

Aliona skrev 2023-11-17 18:04:07 följande:

Vet du, jag är numera medelålders, har lång universitetsutbildning och internationell karriär och har gjort massor, massor med anställningsintervjuer där en del har varit timlånga grillningar av expertpaneler, men den frågan som jag tycker är överlägset svårast är ?vem är du??  Och jag har också förlorat jobbchans på just den frågan, jag kände där och då att jag tappade dem, och kunde inte få tillbaka intresset. 

Det här låter löjligt, men jag brukar alltid öva på den frågan, tom skriva upp stödanteckningar för att kunna svara bra. Dessutom brukar det vara första frågan, då man är som mest nervös. Till nästa gång, öva framför spegeln, högt, på en bra presentation. Det ska bara vara 2-3 minuter. Ta vänner till hjälp att beskriva dig om du behöver, eller tänk på dig själv som tredje person, det brukar hjälpa. 

Jag förstår att mina råd inte betalar dina räkningar just nu, men det hjälper dig kanske att få ett jobb nästa gång. 

Under tiden kanske du kan låna av familj eller vänner. Prata med försörjningsstöd igen. Ring din hyresvärd och förklara så kanske du kan få anstånd med hyran. Sätt på Facebook att du passar barn, städar, går ut med hundar eller vad som helst. Se om du har saker hemma som du kan sälja. Många bäckar små så kanske du får ihop det. 

Hej och vad snällt att du delar med dig!

Di inlägg hjälper mig genom att det blir som ett stöd meddelande. Jag tycker det känns skönt att skriva av sig. Jag har inte haft någon aptit under hela dagen.
    EpicF skrev 2023-11-18 00:24:27 följande:

Vad för räkningar var det du betalade? 

Kam det vara räkningar som Socialen inte godkände då de inte är nödvändiga och det är därför du i deras ögon har överskott? 

Eller har du tidigare haft "onödiga utgifter"?

Hej!
    Nej, det var räkningar som man skall få godkänd av att få stöd på. Så som el och hyra. Sådana räkningar, menade jag. :)
    Anonym (k) skrev 2023-11-18 09:10:30 följande:

Räkningar som bör ha varit för förra månaden och nekades för att du hade pengar. Nu är det dags att söka för denna månads räkningar

Det är det jag gjorde. De ansåg att jag hade ''överskott''. Av någon anledning. Jag ansökte just denna månad. Men eftersom det blev överskott förra månaden, så är det såhär denna månad också. Det är knepigt och förvirrade.

Men så ligger läget till.
    Anonym (Hubbla) skrev 2023-11-28 01:57:23 följande:

Jag hade även ett överskott när jag ansökte om ekonomiskt bistånd, fick söka varje månad tills jag fick det. Så får man göra, tills man blir berättigad ekonomiskt bistånd.

I det här fallet kan det ha blivit fel.

Jag träffade en verksamhet/förening som kallade sig för Samverkningsteamet. Som tur så skulle Samverkningsteamet tydligen sluta och vem som skulle ersätta det verksamheten, vet jag inte, men jag fick träffa dessa och fick ''bonus''.

D.v.s ingen återuppföljningsmöte, utan man tog allt på en gång och jag fick hjälp i princip omgående. T.ex så jobbade de hårt på plats och noterade i mina papper att beräkningen kan ha blivit fel i Oktober månad och därför blev beräkningen i November månaden fel. Och då fick jag rekomendationen att överklaga och bekräftelse att i första hand kommer överklagandet till handläggaren och därefter om man vill överklaga ytterligare. Liksom, att första överklagandet går till handläggare på Försörjningsstöd, så denne kollar noga om det blev fel. Därefter om man fortfarande anser att det är fel, så kan man överklaga igen och då går överklagandet till Förvaltningsrätten.

Så det är inte konstigt att jag fick under hundralappen.

Jag fick rekomendation om olika saker vad jag kunde göra.

De var väldigt empatiska. Det var en mycket gott möte, men insativ, så precis mot slutet av möte så blev jag så slut. Men det var mycket bra över deras bemötande gentemot mig. Jag trodde det skulle bli hård och oempatiskt möte. Men det blev helt tvärtom mot mina förväntningar.
    Anonym (N) skrev 2023-11-28 11:07:52 följande:
    Vilket är samma råd du fått i tråden och i dina andra trådar.... 
    Ja, jag har ju överklagat. Kan inte göra något annat, förutom att söka jobb och det gör jag också med, förstås.
Svar på tråden Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet