Inlägg från: Anonym (On point) |Visa alla inlägg
  • Anonym (On point)

Studie om Maskulinitet och psykisk hälsa

Anonym (N) skrev 2023-11-17 15:28:44 följande:

Inte så speciellt seriöst att söka informanter på familjeliv... du vet ju inte ens vilka som faktiskt svarar. 

Det är just det som är vitsen. Att få anonyma data alltså.

Men det ställer krav på de som svarar på enkäten. Att svara utifrån vad man ärligt tycker och anser och inte svara bara för att provocera
  • Anonym (On point)
    Anonym (N) skrev 2023-11-17 16:38:27 följande:

Anonym (On Point): I seriösa studier, som ex en magisteruppsats, så vet forskaren dvs ts vilka som är ingervjuvade/svarat på enkäten. 

I alla uppsatser, forskningsr etc är infornaterna anonymiserade. 

Att göra som ts gör är ett oskick och oseriöst. Inget vettigt universitet hade godtagit den metoden för insamling av data till en magisteruppsats, där dessutom ska redovisa hur man samlat in data. "Samlade in data via en träd på familjeliv.se" är inte seriöst. 

Så länge du redovisar var ifrån i detta fall anonym enkät på FL är det helt ok. Nu tror jag inte att det kommer att redovisas några enkätsvar från FL annat än som någon sorts jämförelse. En enkät på FL är inte annorlunda än om Expressen går ut med en enkät till sina läsare.  De har nog samma låga tillförlitlighet. 

Vad som är seriöst i detta fall kan jag inte avgöra eftersom jag inte känner till frågeställning eller metod.
  • Anonym (On point)
    Anonym (N) skrev 2023-11-17 17:28:38 följande:

Anonym (On Piont): Och sedan när blev expressen, en skvallerblaska, på samma avancerad nivå som en magisteruppsats? 

Ja, just det  man kan ju fråga sig detta när man ganska ofta hänvisar till dessa här på FL. 

Skämt åsido så tror jag inte att vare sig FL eller Expressens läsare ger någon någon rättvisande bild. Men för den del kan svaren vara intressanta i det förberedande arbetet med ex. frågeställningar, utformande av enkäter osv. 

Att bara avfärda som oseriöst när man intet känner till vare sig frågeställning eller metod är väl hårt tycker jag.
Svar på tråden Studie om Maskulinitet och psykisk hälsa