• Anonym (Lovisa)

    Vad händer med män 45+

    Läser ständigt i olika forum hur män i förhållanden, män som fyllt 45 och närmar sig 50, förändras - till det sämre. 
    Har själv en sån hemma. Han var snygg, vältränad och noga med sitt yttre och hur han förde sig när vi träffades. Han fortsatte på det sättet fram till för ca 2 år sedan. Han är 49 år nu. 
    Han har aldrig hjälpt till något vidare i hemma men haft andra intressen utanför hemmet. Tränat sonens handbollslag bla. När han lade ner det för 2 år sedan så talade vi om att renovera vår villa, att resa och annat kul med familjen (har 3 barn) Han skulle också steppa upp hemma lovade ha. 
    Inget blev av. Han blev en soffpotatis som sitter, sitter och sitter. Han sover så länge han kan på morgnarna när jag går upp med barnen, han handlar aldrig, lagar ingen mat. Kan på sin höjd starta tvätt- eller diskmaskinen. 
    Han dricker alldeles för mycket, har gått upp i vikt och är tjurig och slö. Han äter det jag lagar och parkerar sig sedan i soffan igen.
    Han går och lägger sig i kläderna han haft på jobbet hela dagen. Då han jobbar på en större arbetsplats med ca 400 personer så blir det ju ofräscht! 
    Nu har han börjat gnälla på att han får för lite sex också, att det är därför han dricker för mycket och är sur. Det är alltså mitt fel. Jag är ju så tjatig som vill att han ska göra saker hemma. Jag ber honom tex att spola och stänga toalocket (så tjatigt!) Jag ber honom ofta ställa sina skor i skohyllan och plocka undan sin disk (Så jävla tjatig är jag) 
    Men jag vill inte ligga med någon som är sur, tjock och lat. 
    Någon som känner igen sig?
    Någon som har tips på hur man får honom att ändra sig utan att han blir arg? 

  • Svar på tråden Vad händer med män 45+
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (N) skrev 2023-11-21 20:48:23 följande:
    Vad mer vill han ha? Han är fet, lat och ohygienisk och förväntar sig ändå sex?

    Skulle du ligga med en kvinna som var fet, lat och ohygienisk? 

    Han måste ändra sig, ingen skulle vilja ha honom frivilligt.
    Vad mer ska hon spy ut över honom, hon har sågat sin man vid fotknölarna, han är nog den absolut mest uslaste och sämsta mannen i hela Sverige tror jag. Det finns ingenting positivt, ingenting, hon till och med måste såga hans bror och pappa, det är en så usel man så jag tror faktiskt att allt detta är påhittat. Jag blir ännu mera säker på det när man läser hennes hyllningar till sig själv, Chef för 16 personen, roddar allt och dessutom utöver detta tränar 4-5 ggr i veckan, wow vilken stålkvinna som hinner med allt detta utan att röra en min och ändå leva med en utav Sveriges absolut lataste och mest odugliga man.  

    Behöver man då med all denna bakgrund gå in på ett forum och fråga om råd....öhh tjena du.
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-11-20 16:24:02 följande:

    Han har aldrig hjälpt till något vidare i hemma men haft andra intressen utanför hemmet. Tränat sonens handbollslag bla. När han lade ner det för 2 år sedan så talade vi om att renovera vår villa, att resa och annat kul med familjen (har 3 barn) Han skulle också steppa upp hemma lovade ha. 
    Inget blev av. Han blev en soffpotatis som sitter, sitter och sitter. Han sover så länge han kan på morgnarna när jag går upp med barnen, han handlar aldrig, lagar ingen mat. Kan på sin höjd starta tvätt- eller diskmaskinen. 
    Han dricker alldeles för mycket, har gått upp i vikt och är tjurig och slö. Han äter det jag lagar och parkerar sig sedan i soffan igen.
    Han går och lägger sig i kläderna han haft på jobbet hela dagen. Då han jobbar på en större arbetsplats med ca 400 personer så blir det ju ofräscht! 
    Nu har han börjat gnälla på att han får för lite sex också, att det är därför han dricker för mycket och är sur. Det är alltså mitt fel. Jag är ju så tjatig som vill att han ska göra saker hemma. Jag ber honom tex att spola och stänga toalocket (så tjatigt!) Jag ber honom ofta ställa sina skor i skohyllan och plocka undan sin disk (Så jävla tjatig är jag) 
    Men jag vill inte ligga med någon som är sur, tjock och lat. 
    Någon som känner igen sig?
    Någon som har tips på hur man får honom att ändra sig utan att han blir arg? 


    Anonym (Lovisa) skrev 2023-11-21 08:30:21 följande:

    Oj, många hade synpunkter på detta!
    Nej, jag är inte en återkommande bitterfitta som kastar smuts på min man. Jag är bara intresserad av att veta varför det blir så här, för det blir det. Jag läser dagligen på sociala medier om män som dekar ner sig efter 45. 

    Ja, vi har 3 barn. Jag ville ha många barn och jag har jobbar hårt för att de ska ha det bra. De har det bra. De hjälper till hemma. Jag ångrar inte dem. Jag älskar dem.

    Han har ju som sagt haft fullt upp utanför hemmet men det är nu när han har tid som jag stör mig på att han bara latar sig.

    Kan tillägga att han har en bror som beter sig exakt likadant, en pappa som inte kan laga mat och inte ens sätter i stolen efter sig när han ätit så det kommer ju från hans barndom. Söndercurlad och alltid överöst med beröm om han tex har gjort en sås och jag en buffé, då är det hans jävla sås som hans mamma ska berömma och ha receptet på. 

    Visst har jag funderat på att lämna, men först vill man ju försöka få tips på om beteendet går att förändra - därav detta inlägg.

    När det kommer till det fysiska så tränar jag själv 4-5 ggr i veckan så jag har mandat att ha krav på att han inte ska vara fet, sladdrig och ofräsch. det tycker jag iaf själv Flört 


    Anonym (Lovisa) skrev 2023-11-21 13:31:19 följande:

    Jag har många gånger sagt att jag vill att vi pratar med en tredje oberoende part men han vill inte. Han är väldigt gammeldags och tycker att sådant reder man ut själva. 
    Dock så kommer vi ingen vart på egen hand så det känns omöjligt att komma vidare.
    Våra gräl har alltid handlat om att jag gör mer än han, förr bättrade han sig nån vecka efter att jag varit arg, sen har han alltid fallit tillbaka i lättja.

    Jag tror också att han är deprimerad. Han gnäller ständigt över sitt jobb också hur han säger till sin chef att han har för mycket att göra. 
    Själv är jag chef över en avdelning på 16 personer med allt vad det innebär. Tufft ibland men det är ju ingen idé att gnälla till honom för han har ju det alltid värre. 
    Förresten så lyssnar han inte ändå. När jag pratar om mitt jobb säger han bara "Jag vet ju inte vilka de är, de du pratar om" Sen avslutar han samtalet.

    Är sjukt trött på detta






  • Anonym (wake up call)
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-11-21 13:31:19 följande:

    Jag har många gånger sagt att jag vill att vi pratar med en tredje oberoende part men han vill inte. Han är väldigt gammeldags och tycker att sådant reder man ut själva. 
    Dock så kommer vi ingen vart på egen hand så det känns omöjligt att komma vidare.
    Våra gräl har alltid handlat om att jag gör mer än han, förr bättrade han sig nån vecka efter att jag varit arg, sen har han alltid fallit tillbaka i lättja.

    Jag tror också att han är deprimerad. Han gnäller ständigt över sitt jobb också hur han säger till sin chef att han har för mycket att göra. 
    Själv är jag chef över en avdelning på 16 personer med allt vad det innebär. Tufft ibland men det är ju ingen idé att gnälla till honom för han har ju det alltid värre. 
    Förresten så lyssnar han inte ändå. När jag pratar om mitt jobb säger han bara "Jag vet ju inte vilka de är, de du pratar om" Sen avslutar han samtalet.

    Är sjukt trött på detta


    Det kanske är så att ni har fastnat i en rävsax relationsmässigt och inte kan komma vidare?


    Som någon mer är inne på så verkar din man deprimerad. Om det stämmer är han inte förmögen att fatta beslut, alls. Han kommer protestera mot alla förslag som innebär att han behöver göra beteendeförändringar. Troligen har han någon slags ofärdig idé om att något magiskt ska hända som gör att han plötsligt ska må bättre, tex. att ni har sex och att någon på hans jobb ska göra arbetssituationen bättre för honom. Kanske tror han att han ska vakna en dag och vara attraktiv och viktig igen.


    Som jag ser det har ni nått vägs ände och det finns troligen bara en lösning.
    Du behöver ställa ett ultimatum med några tydliga punkter. tex.
    - han måste söka hjälp för att utreda en ev. depression (samtal och ev. mediciner skulle kunna hjälpa honom)
    - ni behöver gå i parterapi


    Målet med detta är att han ska må bättre och att ni ska få förutsättningar till ett bättre familjeliv, samliv och förhoppningsvis en framtid tillsammans.


    Alternativet till dessa två krav är att ni inleder en skilsmässa.
    Diskutera inte så mycket utan genom alternativen och en viss betänketid.
    Om han kommer tillbaka med ett svar "jag vet inte" innebär det ett nej till dina krav och det är bara att ta hem papper, skriva ut, skriva under och skicka in.


    Räkna inte med att han kommer vara särskilt aktiv i det som behöver göras med separation och skilsmässa dock. 


    Kanske kan det vara ett bra tips att du själv söker en samtalskontakt för att prata igenom detta, din strategi och vad du kan göra för att hjälpa honom upp ur gropen?

  • Anonym (Man)

    Ja e på väg in i de åldern,  å har börjat kanna meg tröttare å inte alls lika sugen på att göra saker,  från att va full med energi å kört på i ett, ja tror de har med testoronet i kroppen att göra , inte säker men mindra lust å ork har man !!

  • Anonym (Anonymia)
    Anonym (Man) skrev 2023-11-22 04:44:30 följande:

    Ja e på väg in i de åldern,  å har börjat kanna meg tröttare å inte alls lika sugen på att göra saker,  från att va full med energi å kört på i ett, ja tror de har med testoronet i kroppen att göra , inte säker men mindra lust å ork har man !!


    O endå skriver du som värsta tonåringen ba' Drömmer

    Ta testosterontillskott då. Eller sluta trolla. Riktigt lamt förövrigt av alla som använder åldern som en ursäkt för sina slappa levnadsvanor.

    Jag är i bättre skick nu efter 40 än jag någonsin var i 20 och 30-årsåldern. Ju äldre man blir desto mer skäl finns det till att träna och ta hand om sig när kroppen inte längre sköter sig per automatik likt i ungdomens dagar.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Anonymia) skrev 2023-11-22 05:13:45 följande:
    O endå skriver du som värsta tonåringen ba' Drömmer

    Ta testosterontillskott då. Eller sluta trolla. Riktigt lamt förövrigt av alla som använder åldern som en ursäkt för sina slappa levnadsvanor.

    Jag är i bättre skick nu efter 40 än jag någonsin var i 20 och 30-årsåldern. Ju äldre man blir desto mer skäl finns det till att träna och ta hand om sig när kroppen inte längre sköter sig per automatik likt i ungdomens dagar.
    Haha ja e stark are å mer aktiv än va du någon sin har varit, ja säger att kroppen  har för ändrats nu !!
  • Anonym (Anonymia)
    Anonym (Man) skrev 2023-11-22 05:18:45 följande:
    Haha ja e stark are å mer aktiv än va du någon sin har varit, ja säger att kroppen  har för ändrats nu !!
    Gå och lägg dig trollsvante. Och fortsätt jobba på att få bort din osmakliga dallerbuk så fort som solen nått över trädtopparna igen. 

    Till TS (förutsatt att utsagan är sann) så låter det nästan som att du skulle behöva ställa ett ultimatum. Funkar inte detta så insistera på ett blanda in en tredje part att hjälpa i situationen, ex. en terapeut. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Anonymia) skrev 2023-11-22 05:32:27 följande:
    Gå och lägg dig trollsvante. Och fortsätt jobba på att få bort din osmakliga dallerbuk så fort som solen nått över trädtopparna igen. 

    Till TS (förutsatt att utsagan är sann) så låter det nästan som att du skulle behöva ställa ett ultimatum. Funkar inte detta så insistera på ett blanda in en tredje part att hjälpa i situationen, ex. en terapeut. 
    Haha länge sedan men stöte på en idiot , men ska tänka på de :)
  • Anonym (Lovisa)

    Varför skulle det vara osanning? Vem hittar på en sån sak och till vilket syfte?
    Alt är sant.
    Det finns många idioter i detta forum men några av er har givit mig bra råd - tack till er.
    Har via arbetet idag bokat samtal med psykolog, till mig själv eftersom mannen vägrar. Förhoppningsvis kan det ge en bra vägledning att gå vidare.

    Tanken att skriva här var ju att hitta fler i samma sits att diskutera med, hur gjorde ni? osv. men eftersom det sitter galningar och skriver skit hela tiden så var det kanske ingen bra idé.
    Finns det något annat forum utan folk som bara kastar skit och vill förstöra?

  • Anonym (On point)
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-11-22 09:46:20 följande:

    Varför skulle det vara osanning? Vem hittar på en sån sak och till vilket syfte?
    Alt är sant.
    Det finns många idioter i detta forum men några av er har givit mig bra råd - tack till er.
    Har via arbetet idag bokat samtal med psykolog, till mig själv eftersom mannen vägrar. Förhoppningsvis kan det ge en bra vägledning att gå vidare.

    Tanken att skriva här var ju att hitta fler i samma sits att diskutera med, hur gjorde ni? osv. men eftersom det sitter galningar och skriver skit hela tiden så var det kanske ingen bra idé.
    Finns det något annat forum utan folk som bara kastar skit och vill förstöra?


    Förstår dig.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-11-22 09:46:20 följande:

    Varför skulle det vara osanning? Vem hittar på en sån sak och till vilket syfte?
    Alt är sant.
    Det finns många idioter i detta forum men några av er har givit mig bra råd - tack till er.
    Har via arbetet idag bokat samtal med psykolog, till mig själv eftersom mannen vägrar. Förhoppningsvis kan det ge en bra vägledning att gå vidare.

    Tanken att skriva här var ju att hitta fler i samma sits att diskutera med, hur gjorde ni? osv. men eftersom det sitter galningar och skriver skit hela tiden så var det kanske ingen bra idé.
    Finns det något annat forum utan folk som bara kastar skit och vill förstöra?


    Fint att du tar tag i det här, vill inte han så får du själv ratta ditt liv.

    Håller med dig om gnällspikar, moralister och trista häcklare här på FL. 
Svar på tråden Vad händer med män 45+