Anonym (Nu eller aldrig) skrev 2023-11-22 09:40:06 följande:
Hej!
Tack för ditt svar.
Min ångest och depression har minst sagt suttit käppar i hjulen.
Självsvält, sockerberoende, dåliga rutiner, väldigt dålig sömn i många år.
Var nyss på ICA och stod emot ALLA sötsaker. Köpte endast färskt bröd (Ciabatta).
Något som gjort det svårt att ändra vanor genom åren är att det varit så smärtsamt att tänka på, och då har jag inte vågat möta ångesten och möte svårigheterna som förändring av vanor innebär.
Det blev ofta så att jag tänkte att det är för sent ändå. Och fortsatte döva ångesten med socker.
Jag vet varför det blivit som det blivit. Extrem ångest på grund av ohälsosamma hemförhållanden (alltså ett hem som gav mig mycket ångest, stress och otrygghet). Depressioner och ångest har avlöst varandra, och för att överleva har jag ofta ätit socker, både för energin och dopaminkicken. Blev på nått sätt "lugnad", ja som tröstätande kan man säga.
Det jag behöver är kanske att fatta mer långsiktiga beslut och planera matintag bättre.
Tack för din uppmuntran och kram på dig med!
Det är ju aldrig försent...
Jag tänker att sockret och dina ätmönster inte är problemet utan symtom och försök att hantera de förutsättningar du har fått.
Du beskriver att du har haft en tuff barndom som medfört psykisk ohälsa. Du har svårt att ta itu med det som gör att du mår dåligt och du hamnar i en ond spiral, där tillfälliga lösningar (äta) ger dig ännu mer ångest.
Släpp fokuset på matvanorna
De är inte huvudproblemet. Huvudproblemet är att du inte fått chansen att utvecklas och bygga en trygg grund. Du har inte fått verktygen att bygga upp en god självbild och självkänsla och tro på ditt eget värde.
Det är inte ditt fel.
Försök att inte jämföra dig med andra. De har inte haft samma förutsättningar som du.
Det blir lika märkligt som att en med 10 kilosvikter vid anklarna jämför sin löphastighet med en som saknar den extra vikten.
Var snäll mot dig själv
Jag tror att du skulle behöva gå och prata med någon. Få hjälp att bearbeta det du varit med och se din egen styrka....se hur långt du har kommit trots de förutsättningar du har och har haft.
Få syn på allt du klarar istället för det du inte klarar....