Inlägg från: Anonym (Nu eller aldrig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nu eller aldrig)

Rädd att det är för sent- fysisk hälsa

Jag har under många år ätit dåligt. För lite av nyttig mat, för mycket socker. Druckit för lite vatten.

Det började redan som barn och har fortsatt. Dövat ångest med socker.

Nu är jag rädd att jag förstört mig själv för all framtid.
    Jämför jag mina tänder i spegeln med ett foto från 10 år sedan (ungefär), så slås jag av hur jag har misshandlat mi  kropp.
    Jag minns hur mycket finare och starkare och vitare mina tänder var.

Jag minns att jag hade en starkare kropp och tjockare hår.

Min depression och ångest har förstört mig, och jag skäms över hur det har gått så långt.  

Hjälp mig! Kom med tips hur jag ska må bättre och bli hälsosam! Jag vill må bra! Inre falla offer för snabba belöningar som får mig att må skit på lång sikt.

Jag är så ledsen för alla årjag fattat dumma beslut som lett till min dåliga hälsa.  

• Svar på tråden Rädd att det är för sent- fysisk hälsa

Inte* falla offer.
    Skriver på mobilen så det blir lite fel.

Anonym (S) skrev 2023-11-22 09:28:10 följande:

Hej
    Jag tror du behöver gå till grunden och hitta kärlek och acceptans till dig själv.

Börja med att förlåta dig själv för det som hänt bakåt. Du har gjort så gott du har kunnat utifrån de förutsättningar som du har haft. Att lida av depression och ångest påverkar i jättestor utsträckning. Vem fungerar optimalt under sådana omständigheter?

Fortsätt sedan med att börja försöka förstå dig själv. Varför har det blivit som det har blivit?
    Vad behöver förändras för att du ska kunna göra annorlunda? Vad finns det för hinder? Vad behöver du för att komma förbi dessa hinder? Och vad är rimligt? Sätt upp möjliga och snälla mål för dig själv.

Försök att hitta en nivå där du accepterar dig själv och ser dig själv som den du är. 
    Du duger som du är. 
    Var snäll mot dig själv och se att du förtjänar att må bra men kräv inte att du ska vara perfekt.
    Och våga ta emot hjälp...

Styrkekramar

Hej!
    Tack för ditt svar.
    Min ångest och depression har minst sagt suttit käppar i hjulen. 
    Självsvält, sockerberoende, dåliga rutiner, väldigt dålig sömn i många år. 

Var nyss på ICA och stod emot ALLA sötsaker. Köpte endast färskt bröd (Ciabatta).

Något som gjort det svårt att ändra vanor genom åren är att det varit så smärtsamt att tänka på, och då har jag inte vågat möta ångesten och möte svårigheterna som förändring av vanor innebär.

Det blev ofta så att jag tänkte att det är för sent ändå. Och fortsatte döva ångesten med socker.

Jag vet varför det blivit som det blivit. Extrem ångest på grund av ohälsosamma hemförhållanden (alltså ett hem som gav mig mycket ångest, stress och otrygghet). Depressioner och ångest har avlöst varandra, och för att överleva har jag ofta ätit socker, både för energin och dopaminkicken. Blev på nått sätt "lugnad", ja som tröstätande kan man säga.

Det jag behöver är kanske att fatta mer långsiktiga beslut och planera matintag bättre. 

Tack för din uppmuntran och kram på dig med!

Åldrandet har inte mycket med saken att göra. Men det är ju självklart att dåliga vanor i väldigt många år sätter sina spår.

Det finns hälsosamma äldre som ätit nyttigt och rört på sig och inte varit sockerberoende och koffeinberoende. Men det finns många som HAR varit det i Sverige, så det är lätt att tro att dessa individer har åldrats "normalt".

För övrigt är jag inte gammal heller. :)

Anonym (Omstart) skrev 2023-11-22 09:47:42 följande:
    Du verkar ha starkt psykologiskt försvar i form av att slå ifrån dig. Vad jag menade med åldrande är dina i dina ögon dåliga tänder och din försvagade kropp. Men det är positivt ju yngre man är när man inser att man vill förändra saker. Din depression kan göra det tyngre för dig än vad det skulle vara annars, men små steg, positivt tänkande och ihärdighet mot realistiska mål brukar vara grejen rent långsiktigt.
    Vet inte riktigt vad du menar med att jag har ett starkt psykologiskt försvar, men jag menade bara att åldrandet självklart sätter sina spår men att vid min ålder borde jag vara mycket hälsosammare, och det är mitt fel att jag inte är det.
Svar på tråden Rädd att det är för sent- fysisk hälsa