Inlägg från: Anonym (samma båt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samma båt)

Rädd att det är för sent- fysisk hälsa

Jag sitter i samma båt. Jag började ångestäta redan i lågstadiet pga hemförhållanden, och stillasittande mycket pga detsamma plus mobbing i skolan. Det gick ju an i en handfull år men nu är jag 30+, tänderna har tagit stryk, kroppen lika så, jag tappar hår förmodligen pga att jag troligen har brist på massor av vitaminer och mineraler. Jag är också överviktig, ganska mycket. Jag har inte varit hos tandläkare sen jag var 17 med undantag för när visdomstanden gick sönder och jag hade så in i helvete ont.

Men jag har bestämt mig för att ta tag i det. Jag har bokat tandläkare till i Januari. Jag fick tips om en jättebra på min ort som är van vid patienter med tandläkarskräck. Jag vet inte om jag har det egentligen men det känns ändå bra att ha en som kan sånt. Jag har också varit hos vc och tagit prover för att se alla mina brister, samt testat blodsockret. Provsvaren är inte klara än men blodsockret var ok i alla fall.

Jag tror att jag egentligen också behöver terapi för att bearbeta min barndom. Maten/godiset tror jag i alla fall delvis är symptom på dåligt mående och obearbetat trauma. Köerna är långa så jag kanske får börja i någon ände själv.

Försök att hitta en ände att börja dra i du också. VC, tandläkare? Även hos tandläkaren kan man boka en tid bara för att prata om sina tankar kring tänderna och tandläkaren om man vill.

• Anonym (samma båt)
    Agda90 skrev 2023-11-22 08:45:09 följande:

Det är aldrig för sent att ta tag i saker och ting. 

Börja med knoppen för att få kroppen att följa. 

Precis! Finns det liv är det aldrig för sent!
Svar på tråden Rädd att det är för sent- fysisk hälsa