Anonym (Erfarenhet) skrev 2024-01-19 04:06:55 följande:
Svarade på TS fråga utifrån min erfarenhet. Jag accepterade att min man hade ett förhållande med en annan kvinna som kunde ge honom något jag aldrig skulle kunna ge. De hade avslutat förhållandet innan han berättade för mig och jag valde att acceptera vad som hänt eftersom jag älskade min man. Han hade inte behövt berätta för mig men jag är glad att han gjorde det. Det blev till en del av vår historia tillsammans.
Jag kan ärligt säga att vi kom varandra närmare efter att detta hände.
Absolut, men det är ju viktigt att skilja på känsloargument och faktiska argument.
1) Du tror att de avsluta sin relation innan han berätta det, men det är väl enbart baserat på vad han sagt inte bekräftad fakta?
2) Du tror att han inte fortsatte vara otrogen efter att du förlät, men det är baserat på tro, inte bekräftad fakta?
Så kort sagt, är man beredd att acceptera att leva med en partner som bevisat att hen kan svika och ljuga och leva med risken att han kommer göra det igen så absolut, alla väljer själva vilka relationer de vill vara i. Men om man inte vill leva med en person som sviker och ljuger och vill inte riskera att det sker igen så är nog bättre att lämna.
ALLT man genomlever tillsammans i en relation (bra som dåligt) blir en del av ens gemensamma historia.
Jag tror dig att ni kom närmare, kriser har en tendens att skaka om saker och att ta sig igenom kriser tillsammans kan göra att man kommer närmare, MEN det säger ju inget om vilka risker man tar...man kan komma jättenära trotts att ens partner fortsätter vara otrogen utan din vetskap.
Och visst växer man som person när man tar sig igenom kriser men det betyder ju inte att man måste göra det tillsammans, utvecklas kan man gör var för sig eller tillsammans.