Berätta om helgen på jobbet
HejPå min avdelning så börjar vi veckan med stående måndagsmöte på förmiddagen där vi kollegor och chef går laget runt och berättar om helgen som varit och vad som kommer att göras på arbetet under veckan.
Jag har inga problem med att berätta om hur min arbetsvecka kommer se ut men har börjat störa mig på att man ska/förväntas berätta om sin helg i detalj.
Alla i arbetslaget berättar i detalj vad de gjorde fr o m fredag kväll t o m söndag kväll.
T ex . "Fredag kväll så kom alla barnen över och vi lagade tacos spelade sällskapsspel. På lördag krattade vi löv på förmiddagen, åt sen lunch det blev spenatsoppa. Sen kom mamma o pappa över på fika. Sedan fortsatte vi kratta och gräva ogräs in trädgården. Sedan lagade vi middag, det blev stek med potatis o rödvinssky, vi tittade på TV och Hela Sverige Bakar. På söndag så gick jag i pyjamas till klockan 13 och åt sen lunch det blev gårdagens soppa igen. Sen var vi och tittade på en handbollsmatch, efter det ät vi en jättegod moussaka på restaurang."
Jag har testat att vara kortfattad och bara berättat att helgen varit bra men då följer oftast en lång tystnad och en blick som tycker synd om en eller så kommer alltid följdfrågan "Vad gjorde du då?"
Så man ger sig inte utan det förväntas att man ska berätta.
De gångerna jag svarat "inget speciellt" så har jag efter mötet fått ännu en följdfråga efter mötet som t ex "något måste du väl ha gjort i helgen".
Hur ska man på ett fint sätt säga till att man inte vill berätta om sin helg i detalj utan bara svara att den varit bra eller dålig?