• Hogge34

Fira jul

Hej!
    Första tråden 😄 (pappa som skriver)

Jag och min sambo fick barn 2022 (1år) och det har varit svårt då vi har olika syn på att "vara iväg" med vårat barn. (Kalas, julfirande etc)

Nu kommer snart julen och vi ska iväg till min sida.
    Vårat barn blir trött vid 18 och sover rutinmässigt vid den tiden. Nu vid jul blir det att vi är iväg "längre".
    För Sambos del är detta jättejobbigt då hon upplever att rutiner bryts. Barnet kan inte sova på platsen vi är etc.

Jag är mer, ja en timme längre än vanligt denna gången är kanske inte så farligt för barnet.
    Vad är "rätt och fel"?

• Svar på tråden Fira jul
  • Agda90

Våra julfiranden har alltid börjat när Kalle börjar. Då bänkar man sig framför TV´n med glögg. Direkt efter blir det julmat. 
    Så firandet kan hålla på hur länge som helst eller inte. Det väljer man själv.

Våra två barn har vi antingen haft med en resesäng till, vagn eller så har de fått sova i någons säng beroende på var vi har varit. Något extremt sent firande har det inte varit men vi har åkt hem vid 21-22 tiden när barnen har varit små. För min del var det viktigt att barnen kunde somna i sin resesäng, vagn eller var vi nu haft för sov lösning. Jag ville inte känna att jag  var tvungen att jaga på hemåt. 

För våra barn har jag inte upplevt att en timme hit eller dit har förstört rutinerna direkt. 

Varför kan inte ert barn sova där ni är?

• Litorina

Hur reagerar barnet när rutiner bryts? En del barn klarar ju sånt galant medan andra bryter ihop totalt. 

• Hogge34

Sambon upplever att barnet blir mer gnälligare och sover mer oroligt hemma sen ifall sovrutinen bryts. (Ungefär som att det "skadar" barnet)

18.00 sover barnet för natten. Och om man sover någon annanstans kan det "bryta". 
    Hon har somnat i vagnen när man är på promenad. Vet inte hur det skulle vara på annan plats.

Börjar man diskutera och så blir det "tjafs" mellan och det vill man inte. Målet är att man ska ha trevligt.

Hur säger man till sambon att det kommer gå bra hur man än gör det? Utan att det ska bli sura och ledsna miner?

(Sorry för rörigt svar 😅)

• Daisy28
    Hogge34 skrev 2023-11-24 09:50:35 följande:

Sambon upplever att barnet blir mer gnälligare och sover mer oroligt hemma sen ifall sovrutinen bryts. (Ungefär som att det "skadar" barnet)

18.00 sover barnet för natten. Och om man sover någon annanstans kan det "bryta". 
    Hon har somnat i vagnen när man är på promenad. Vet inte hur det skulle vara på annan plats.

Börjar man diskutera och så blir det "tjafs" mellan och det vill man inte. Målet är att man ska ha trevligt.

Hur säger man till sambon att det kommer gå bra hur man än gör det? Utan att det ska bli sura och ledsna miner?

Det går inte att köra över hennes känslor utan att det blir tjaffs.

Se om ni kan hitta en lösning, åka hem tidigare tex.
  • Agda90
    Hogge34 skrev 2023-11-24 09:50:35 följande:

Jag har två barn så rutiner, rubbade rutiner, sömnlösa nätter osv må inte vara färskt i minnet men jag har genomlevt det. 
    Mitt råd är att inte knyta allt ni gör kring hur barnet ska ha det för att inte rucka på rutinerna varje gång. Ni kommer att bli ännu mer upplåsta.

Det går ju att testa hur barnet fixar att somna på ett ställe, bli flyttat till bilstol och sedan till egen säng. Provar man inte så vet man ju inte hur det går. 
    Vårt ena barn kunde man flytta hur som helst för det var en liten klubbad säl. Så länge en varm och gosig filt följde med från punkt A till B till C så var det lugnt. Det andra barnet kunde jag inte lägga ner i en främmande säng då gick Hesa Fredrik igång. Men när den egna resesängen följde med med egen kudde, mjukisdjur och täcke då slocknade Hesa Fredrik tämligen snabbt.

Hur ska ni veta vad som funkar ohc inte funkar om ni inte testar?
  • Hogge34

Jag försöker förklara att "alla" barn klarar sig. Det är liksom inte förödande. Men det bli inte bra heller. 

Sambon är väldigt rutinbunden och att det ska följas till punkt och pricka. Rucka en 15 min etc går bra men annars nej.

Men jag får kanske ge förslag till andra "hålltider" på jul för min sida.
    Får säga som någon sa här att åka hem tidigare.
    Man vill ju inte trampa någon på tårna men samtidigt vill man inte vara den som åker från allt tidigare än väntat etc.

Älskar julen men ska det bli såhär varje gång så är det inte värt att ens fira.

• Daisy28
    Hogge34 skrev 2023-11-24 12:08:25 följande:

Jag försöker förklara att "alla" barn klarar sig. Det är liksom inte förödande. Men det bli inte bra heller. 

Sambon är väldigt rutinbunden och att det ska följas till punkt och pricka. Rucka en 15 min etc går bra men annars nej.

Men jag får kanske ge förslag till andra "hålltider" på jul för min sida.
    Får säga som någon sa här att åka hem tidigare.
    Man vill ju inte trampa någon på tårna men samtidigt vill man inte vara den som åker från allt tidigare än väntat etc.

Älskar julen men ska det bli såhär varje gång så är det inte värt att ens fira.

Vad skulle det stora problemet vara att åka hem en timme tidigare?

Ja, ni borde nog kunna stanna lite längre och ta lite barnstök senare. Men om det är väldigt jobbigt för din sambo så kanske det inte är värt det.

Saker kommer ändra sig när barnet blir äldre.

Ni borde jobba lite på hur ni kommer fram till familjebeslut.

• Maymom

Finns det ingen säng barnet kan sova i där ni firar?
     Är ju bara att barnet somnar där och sen åker ni hem. 

Går ju inte att säga att det kommer bli katastrof om ni aldrig gjort nåt liknande innan. Nån gång ska vara första gången.

• Svw

Alla barn är olika, mitt kan knappt sova i en främmande säng eller i bilen. Så att stanna länge har sällan varit en bra idé. Dessutom sover hon som en ängel jämt hemma så det har liksom inte varit värt att vara borta på kvällarna och rubba det. Våra familjer har anpassat sig väldigt mycket efter oss (bara vi med småbarn). Vi ses tidigare än vad vi brukade göra och ofta ses vi hemma hos oss så dottern får sova i sin egen säng utan att kvällen blir kort för alla. Kan ni inte fira jul hemma hos er? Eller ses redan vid 12 så ni får ses många timmar? För egen del hade jag nog känt att kalas sällan är värt att rubba sömnen för men att julafton och nyårsafton är okej. Kanske har ni (du?) försökt för mycket med ?ovärda? kvällar att sambon blir anti nu och vill hålla allt enligt rutin? Vår dotter blir väldigt mammig när hon är trött eller grinig så det är ju jag som får sota för dålig sömn, inte riktigt pappan. Kanske känner din sambo samma? 

• myskmalva

Hur mår du dagen efter att ert barn haft en strulig natt och hur mår din sambo i samma läge? Kan det vara så att din sambo är känsligare för störd sömn än vad du är och/eller att det är hon som tar den största bördan när det gäller att ta hand om barnet på natten?

Om en sen kväll för barnet gör att din partner mår dåligt så är det kanske inte en så bra idé. 

• elsi

Jag kan förstå din sambo och hennes känsla av att bibehålla rutiner för barnet. Och att det kan vara svårt att få barn att sova på nya platser eller blir en jobbig natt/dagen efter om man rubbar rutinerna. Jag kände till viss del likadant när mina barn var små.

Men, såhär i efterhand, nu när mina barn är äldre, så känner jag att jag borde haft mindre rutiner och mer roligt. generellt, inte i varje stund, men oftare valt det roliga istället för att stänga in mig i rutiner. Småbarnsåldern är en sån kort tid i ens liv, både för barnet och en själv. Och det är oftast värt en jobbig natt eller jobbig dag för att ha lite extra trevligt, som att fira julen med familj. 

(Om man däremot inte tycker att julfirande med familj är roligt, och helst vill slippa, så kan man ju skylla på barnets rutiner och komma undan lite smidigt).

Men mitt generella råd är: låter inte rutiner komma i vägen för livet, rutiner är för att livet ska funka, inte ett självändamål. Och vissa saker kan vara viktigare än rutinerna, att ha trevligt, fira jul med familj, kan vara sånt som är viktigare än rutinerna. 

Svar på tråden Fira jul