Hogge34 skrev 2023-11-24 09:50:35 följande:
Sambon upplever att barnet blir mer gnälligare och sover mer oroligt hemma sen ifall sovrutinen bryts. (Ungefär som att det "skadar" barnet)
18.00 sover barnet för natten. Och om man sover någon annanstans kan det "bryta".
Hon har somnat i vagnen när man är på promenad. Vet inte hur det skulle vara på annan plats.
Börjar man diskutera och så blir det "tjafs" mellan och det vill man inte. Målet är att man ska ha trevligt.
Hur säger man till sambon att det kommer gå bra hur man än gör det? Utan att det ska bli sura och ledsna miner?
(Sorry för rörigt svar 😅)
Jag har två barn så rutiner, rubbade rutiner, sömnlösa nätter osv må inte vara färskt i minnet men jag har genomlevt det.
Mitt råd är att inte knyta allt ni gör kring hur barnet ska ha det för att inte rucka på rutinerna varje gång. Ni kommer att bli ännu mer upplåsta.
Det går ju att testa hur barnet fixar att somna på ett ställe, bli flyttat till bilstol och sedan till egen säng. Provar man inte så vet man ju inte hur det går.
Vårt ena barn kunde man flytta hur som helst för det var en liten klubbad säl. Så länge en varm och gosig filt följde med från punkt A till B till C så var det lugnt. Det andra barnet kunde jag inte lägga ner i en främmande säng då gick Hesa Fredrik igång. Men när den egna resesängen följde med med egen kudde, mjukisdjur och täcke då slocknade Hesa Fredrik tämligen snabbt.
Hur ska ni veta vad som funkar ohc inte funkar om ni inte testar?