Inlägg från: Hogge34 |Visa alla inlägg
  • Hogge34

Fira jul

Hej!
    Första tråden 😄 (pappa som skriver)

Jag och min sambo fick barn 2022 (1år) och det har varit svårt då vi har olika syn på att "vara iväg" med vårat barn. (Kalas, julfirande etc)

Nu kommer snart julen och vi ska iväg till min sida.
    Vårat barn blir trött vid 18 och sover rutinmässigt vid den tiden. Nu vid jul blir det att vi är iväg "längre".
    För Sambos del är detta jättejobbigt då hon upplever att rutiner bryts. Barnet kan inte sova på platsen vi är etc.

Jag är mer, ja en timme längre än vanligt denna gången är kanske inte så farligt för barnet.
    Vad är "rätt och fel"?

• Svar på tråden Fira jul
  • Hogge34

Sambon upplever att barnet blir mer gnälligare och sover mer oroligt hemma sen ifall sovrutinen bryts. (Ungefär som att det "skadar" barnet)

18.00 sover barnet för natten. Och om man sover någon annanstans kan det "bryta". 
    Hon har somnat i vagnen när man är på promenad. Vet inte hur det skulle vara på annan plats.

Börjar man diskutera och så blir det "tjafs" mellan och det vill man inte. Målet är att man ska ha trevligt.

Hur säger man till sambon att det kommer gå bra hur man än gör det? Utan att det ska bli sura och ledsna miner?

(Sorry för rörigt svar 😅)

• Hogge34

Jag försöker förklara att "alla" barn klarar sig. Det är liksom inte förödande. Men det bli inte bra heller. 

Sambon är väldigt rutinbunden och att det ska följas till punkt och pricka. Rucka en 15 min etc går bra men annars nej.

Men jag får kanske ge förslag till andra "hålltider" på jul för min sida.
    Får säga som någon sa här att åka hem tidigare.
    Man vill ju inte trampa någon på tårna men samtidigt vill man inte vara den som åker från allt tidigare än väntat etc.

Älskar julen men ska det bli såhär varje gång så är det inte värt att ens fira.

Svar på tråden Fira jul