Inlägg från: elsi |Visa alla inlägg
  • elsi

Fira jul

Jag kan förstå din sambo och hennes känsla av att bibehålla rutiner för barnet. Och att det kan vara svårt att få barn att sova på nya platser eller blir en jobbig natt/dagen efter om man rubbar rutinerna. Jag kände till viss del likadant när mina barn var små.

Men, såhär i efterhand, nu när mina barn är äldre, så känner jag att jag borde haft mindre rutiner och mer roligt. generellt, inte i varje stund, men oftare valt det roliga istället för att stänga in mig i rutiner. Småbarnsåldern är en sån kort tid i ens liv, både för barnet och en själv. Och det är oftast värt en jobbig natt eller jobbig dag för att ha lite extra trevligt, som att fira julen med familj. 

(Om man däremot inte tycker att julfirande med familj är roligt, och helst vill slippa, så kan man ju skylla på barnets rutiner och komma undan lite smidigt).

Men mitt generella råd är: låter inte rutiner komma i vägen för livet, rutiner är för att livet ska funka, inte ett självändamål. Och vissa saker kan vara viktigare än rutinerna, att ha trevligt, fira jul med familj, kan vara sånt som är viktigare än rutinerna. 

Svar på tråden Fira jul