Känslor i sig är inte otrohet
Du är otrogen genom att upprätthålla denna romantiska korrespondens med amerikanen, punkt slut, inte mycket att diskutera där.
Du är otrogen, inte för att du har känslor för honom men för att agerar på dem. Du uppmuntrar honom genom att säga vad du känner och att det är så starkt. Det är fel att diskutera så intimt med någon annan än din man.
Om det du säger stämmer så borde det väl inte vara några problem att diskutera det öppet med din man.... men det vill du såklart inte göra, men anser ändå att det du gör är ok.
Man ska aldrig underskatta människors förmåga att ljuga för sig själva för att döva sitt dåliga samvete. // 
Många har redan skrivit om det väsentliga, dvs att det du gör måste vara hemligt. Det säger allt.
Allt annat är bortförklaringar.
Om det nu är så att du tycker att din man är kontrollerande och du känner dig instängd, måste du ta tag i din relation. Är det ett problem att han kontrollerar dig generellt, eller bara för att det hindrar dina hemliga "utflykter" på nätet?

Tro det eller ej men enligt mina utredningar är jag över-empatisk och bryr mig för mycket om andra.
För även hemska människor som jag kan faktiskt ha känslor. Läser och tar åt mig allt som skrivs så kanske blir detta min sista tråd.
Jag personligen håller med om jag är/har varit känslomässigt otrogen och skäms verkligen.
Men min man anser inte att det finns något som heter känslomässig otrohet och även om han blir svartsjuk och sårad när män skriver till mig o jag svarar, jag är flirtig osv. så tycker han inte det är otrohet. Men det sårar såklart och det är ett svek.
Men vi har nyligen diskuterar detta o jag har sagt att jag behöver ha även manliga vänner (han får ha kvinnliga) och jag har nu lovat att inte på något sätt uppmuntra eller på nåt sätt agera annat än vänskapligt. Män blir ändå intresserade och det kan jag inte styra över. Men min man ska kunna lita på mig. Jag kan inte förändra mig radikalt men jag har ett samvete och om jag beteer mig illa så mår jag självklart dåligt av det, skäms, gråter i natten när alla sover.
Kan tillägga att min man till och med tillåter mig att sälja bilder på bröst och rumpa, så länge det stannar där (Inga fittbilder, inga videos etc.) när det krisar ekonomiskt.
Vi har samma inställning vad gäller otrohet. Ligger man med någon annan så är det otrohet.
Och min man hade känslor för en annan kvinna em gång också. Han vägrade erkänna men det var så uppenbart att även våra barn tyvärr märkte av det, dom är rätt stora. Jag blev sårad över beteendet, hur han svärmade "diskret" och hur han agerade.
Men han visade att det var mig han ville fortsätta med. Hade dom legat hade det nog vårat äktenskap varit över och det visste han.