• Anonym (B)

Kan chefen neka trots läkarintyg? Infektion i fingret

Fick en känsla nu av att chefen kanske kommer att tycka att jag borde jobba ändå. 

har vart hemma en vecka pga halsfluss och att jag skurit mig i fingret. 

hade tänkt gå tillbaka denna vecka men jobbar bara två dagar. Blev svullen i fingret i dag och tvungen att uppsöka vård. 

då sjukskrev han mig en vecka pga infektion och gav antibiotika. Plus att han skrev att jag behöver jobba med bägge händerna och ena har omläggning, kan ej jobba hygieniskt. 

jobbar i vården med omvårdnad, säger det sig inte självt att man inte kan jobba med omläggning? Eller vad tror ni, chefen kanske tycker det ändå. Man för dåligt samvete. 

• Svar på tråden Kan chefen neka trots läkarintyg? Infektion i fingret
  • Anonym (B)

Läkaren har skrivit nedsatt arbetsförmåga. 

många moment kräver ju två händer. 

• Anonym (Känns som)

Känns som Deja Vu, att jag redan svarat i den här tråden för några veckor sen? Fan vad skumt. Jäkla queatapin.

Men ok. Chefen har tydligen rätt att beordra in trots sjuk när det är vård eller omsorgsarbete, även privat om det är kris. Hur vet jag det? Jo jag jobbar natt just nu. Egentligen ledig dag och sjuk (feber osv) men inbeordrad. Vet inte hur många ggr den här hösten jag först blivit tillfrågad om jag vill jobba över, sagt nej och sedan blivit inbeordrad att jobba över. Kanske 10? 

Så ja du kan nog bli tvungen att jobba. 

• Anonym (B)
    Anonym (Känns som) skrev 2023-11-28 01:59:42 följande:

Känns som Deja Vu, att jag redan svarat i den här tråden för några veckor sen? Fan vad skumt. Jäkla queatapin.

Men ok. Chefen har tydligen rätt att beordra in trots sjuk när det är vård eller omsorgsarbete, även privat om det är kris. Hur vet jag det? Jo jag jobbar natt just nu. Egentligen ledig dag och sjuk (feber osv) men inbeordrad. Vet inte hur många ggr den här hösten jag först blivit tillfrågad om jag vill jobba över, sagt nej och sedan blivit inbeordrad att jobba över. Kanske 10? 

Så ja du kan nog bli tvungen att jobba. 

Inte beordra in, jag menar att han nekar sjukskrivningen. Säger att jag får jobba ändå trots omläggning och infektion. Var så jag menade. 
  • Anonym (Liz)

De kan inte tvinga dig att jobba med sjukintyg. 

De kan heller inte beordra någon att jobba om man är sjuk. Om det händer kontaktar man facket.

Det de kan göra är ju att omfördela arbetsuppgifter om det är så att man KAN jobba men inte just med de arbetsuppgifter man brukar göra. Men då är det ju man själv som personal som ska säga att man gärna vill jobba men inte kan göra X.

Chefen har inte ens rätt att få veta vad du är sjuk i eller varför du inte kan jobba om du inte vill att hen ska veta. Det räcker att du visar de delar av sjukintyget som visar de datum det gäller. Orsaken får du maskera om du vill.

• Anonym (B)
    Anonym (Liz) skrev 2023-11-28 09:21:34 följande:

De kan inte tvinga dig att jobba med sjukintyg. 

De kan heller inte beordra någon att jobba om man är sjuk. Om det händer kontaktar man facket.

Det de kan göra är ju att omfördela arbetsuppgifter om det är så att man KAN jobba men inte just med de arbetsuppgifter man brukar göra. Men då är det ju man själv som personal som ska säga att man gärna vill jobba men inte kan göra X.

Chefen har inte ens rätt att få veta vad du är sjuk i eller varför du inte kan jobba om du inte vill att hen ska veta. Det räcker att du visar de delar av sjukintyget som visar de datum det gäller. Orsaken får du maskera om du vill.

Tack så mkt då vet jag. 

för jag skrev aldrig att jag har ont och är allmänpåverkad. Bara att jag har en infektion och har inlägg, äter antibiotika. Läkaren skrev att jag har nedsatt arbetsförmåga. Men inget mer ingående. Erbjöd mig inte jobba med nåt annat då jag har ont men känner nu att det känns som en banal sak att stanna hemma för. 

maka jag maila chefen igen och skriva det tycker du? 

• EpicF
    Anonym (B) skrev 2023-11-28 09:27:17 följande:

Tack så mkt då vet jag. 

för jag skrev aldrig att jag har ont och är allmänpåverkad. Bara att jag har en infektion och har inlägg, äter antibiotika. Läkaren skrev att jag har nedsatt arbetsförmåga. Men inget mer ingående. Erbjöd mig inte jobba med nåt annat då jag har ont men känner nu att det känns som en banal sak att stanna hemma för. 

maka jag maila chefen igen och skriva det tycker du? 

Varför ska du göra det? 

Du har en sjukskrivning av en läkare där det tydligt står hur länge du är sjukskriven  och att du har nedsatt arbetsförmåga. 

Skulle du bli inbeordrad så tar du kontakt med facket då jag är 99% säkert på att man inte kan  beordra in sjukskrivna. 

Men ja, din chef kan ifrågasätta din sjukskriven en en normal chef gör inte det. 

Men förövrigt så kan man jobba inom vården även om man har en omlagt finger. 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-11-28 12:21:45 följande:
    Varför ska du göra det? 

Du har en sjukskrivning av en läkare där det tydligt står hur länge du är sjukskriven  och att du har nedsatt arbetsförmåga. 

Skulle du bli inbeordrad så tar du kontakt med facket då jag är 99% säkert på att man inte kan  beordra in sjukskrivna. 

Men ja, din chef kan ifrågasätta din sjukskriven en en normal chef gör inte det. 

Men förövrigt så kan man jobba inom vården även om man har en omlagt finger. 

Det står på socialstyrelsen att man inte bör arbeta med omvårdnad om man har omläggning eller bandage. jag måste ju egentligen lägga om det hela tiden när jag tvättar händerna då. Visst vi har handskar men jag tvättar ändå händerna och spritar Flera ggr under ett pass.

i mina arbetsuppgifter ingår dusch och byte av inkontinensskydd/blöja. 

jag har ju även ont, det är detta jag menar. Bör jag lägga till att jag har svårt att använda den handen med? Om du anser att man ska kunna jobba i vården med omläggning kanske min chef tycker att jag också bör kunna det. Fast jag personligen inte tycker det. 

det är inte frågan om inbeordring och det kommer jag med all sannolikhet inte bli.

mer känslan av att det känns larvigt av mig att vara hemma pga detta, att jag borde förklarat att jag är mer allmänpåverkad. Fingret bultar och handen gör ont. 

tycker du att jag ska maila ett till mail om det eller ringa? 

• Anonym (Liz)

Jag tycker att du ska vara hemma under din sjukskrivning. Du är sjukskriven av en anledning.

• Anonym (Liz)

Meddela bara din chef om sjukintyget och när du är på plats igen, det räcker. 

• EpicF

Varför ska du skicka ett mail eller? Du lämnar in sjukintyget. Mer behöver du inte göra. Punkt. 

Förövrigt är "bör" inte det samma som "ska". Och på många ställen kan man tillfälligt få slippa att onvårdnadsbitar som innefattar att hjälpa med persoblignhygien, då det oftast finns andra saker man kan utföra. Men det är en chefs fråga tillsammans med dig som arbetstagare. 

Om din arbetsgivare skulle ifrågasätta din sjukskrivning så får du ta det med facket när det uppstår. Kanske även ta kontakt med läkaren som sjukskrev dig. Men det är ovanligt att man som arbetsgivare ifrågasätter en arbetstagares sjukskrivning. 

Svar på tråden Kan chefen neka trots läkarintyg? Infektion i fingret