• Jemp

SVT Barn dålig invandrarsvenska

Illustration100 skrev 2023-11-30 21:33:27 följande:

Lynx123. Om man inte lär sig att prata bra svenska så kommer det också att påverka när man skriver. Och vem vill läsa dålig svenska som kan vara svårt att förstå?

Och varför ska det svenska språket bli så mycket sämre? Och varför accepteras det bara i Sverige? Vi flyttade till Frankrike och England under några år, och de skulle aldrig acceptera att folk från andra länder kommer dit och förstör deras språk. Och inte skulle vi få jobb på TV eller radio med dåliga språkkunskaper!

Så jag förstår inte varför du tycker att det är ok att barnen tar efter slarvig invandrarsvenska. Och dessutom så ingår det en hel del riktigt fula ord, speciellt om kvinnor. Och varför ska vi behöva anpassa oss efter dem som kommer hit, och ta efter ett slarvigt språk?

Vilket program på SVT barn innehåller fula ord om kvinnor? 
  • Jemp

De som inte har perfekt svenska måste såklart också få höras och jobba. 

Nu tänker jag särskilt på vuxna.

• Jemp
    Illustration100 skrev 2023-12-01 16:00:37 följande:

Det gäller inte fula ord som nämns på TV, utan när svenska barn tar efter vad andra säger. Och barnen tar efter vad föräldrarna säger, och många invandrare använder ord som vi svenskar inte accepterar. Några exempel: Mitt barnbarn frågade om hora betyder tjejer. Jag bor på fjärde våningen, men hörde mycket tydligt hur en invandrarkvinna skrek till ett barn att "din mamma är en fxxxa". Jag brukar inte lägga mig i, men sade till henne att så pratar man inte med barn. Tio minuter senare kom hon tillbaka med sin man och pekade mot mitt fönster. Denna kvinna blev alltså upprörd över att jag kritiserade henne för vad hon hade sagt. Och naturligtvis så hörde alla barn vad hon använt för ord. Men eftersom hon ansåg att det var jag som hade gjort fel, så upplevde barnen att det hon sagt är ok. 

Men jag tror inte att jag är ensam om mina åsikter. Det har ju skrivits mycket om att svenska föräldrar är emot nya elever som pratar mycket dålig svenska. De har skrivit att de är oroliga för att deras barn sedan kommer hem och pratar Rinkebysvenska.

Och detta är inte fråga om rasism som många förmodligen vill få det till. Utan att det borde ställas lite större krav på att lära sig det svenska språket. Men istället så verkar ni anse att det vi som ska vika oss, och acceptera att våra barn tar efter ett språk som är både slarvigt och mycket dåligt.

Flyttar vi till andra länder så accepterar de INTE att dålig engelska nu är en del av samhället. De kräver att man lär sig språket, och så borde det vara här också.
    Att man bryter är en sak, det gör de flesta som lär sig ett nytt språk. Men vad jag reagerar på är när barn tar efter slarviga uttal, och orden är i helt fel ordning.

Jag misstänker att ni som anser att detta är ok själva är invandrare? För vilka föräldrar vill att deras barn tar efter Rinkebysvenska?

Aha. Ja det var inte tydligt att du bytte samtalsämne. Men tror du på allvar att hora är ett ord som bara används av invandrare? 

Gällande resten av ditt inlägg kan jag bara säga: Och sen klagar folk på dålig integration? 

• Jemp
    Illustration100 skrev 2023-12-01 16:00:37 följande:

Det gäller inte fula ord som nämns på TV, utan när svenska barn tar efter vad andra säger. Och barnen tar efter vad föräldrarna säger, och många invandrare använder ord som vi svenskar inte accepterar. Några exempel: Mitt barnbarn frågade om hora betyder tjejer. Jag bor på fjärde våningen, men hörde mycket tydligt hur en invandrarkvinna skrek till ett barn att "din mamma är en fxxxa". Jag brukar inte lägga mig i, men sade till henne att så pratar man inte med barn. Tio minuter senare kom hon tillbaka med sin man och pekade mot mitt fönster. Denna kvinna blev alltså upprörd över att jag kritiserade henne för vad hon hade sagt. Och naturligtvis så hörde alla barn vad hon använt för ord. Men eftersom hon ansåg att det var jag som hade gjort fel, så upplevde barnen att det hon sagt är ok. 

Men jag tror inte att jag är ensam om mina åsikter. Det har ju skrivits mycket om att svenska föräldrar är emot nya elever som pratar mycket dålig svenska. De har skrivit att de är oroliga för att deras barn sedan kommer hem och pratar Rinkebysvenska.

Och detta är inte fråga om rasism som många förmodligen vill få det till. Utan att det borde ställas lite större krav på att lära sig det svenska språket. Men istället så verkar ni anse att det vi som ska vika oss, och acceptera att våra barn tar efter ett språk som är både slarvigt och mycket dåligt.

Flyttar vi till andra länder så accepterar de INTE att dålig engelska nu är en del av samhället. De kräver att man lär sig språket, och så borde det vara här också.
    Att man bryter är en sak, det gör de flesta som lär sig ett nytt språk. Men vad jag reagerar på är när barn tar efter slarviga uttal, och orden är i helt fel ordning.

Jag misstänker att ni som anser att detta är ok själva är invandrare? För vilka föräldrar vill att deras barn tar efter Rinkebysvenska?

Och nej jag är inte själv invandrare. Men hur ska folk lära sig svenska och börja jobba om de inte får jobba innan de pratar perfekt, om barnen inte får gå i skola med svenskar och när språkutbildningen är undermålig? 
  • Jemp
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-01 17:33:16 följande:
    Man behöver inte jobba på SVT. Jag tycker också det är jättedåligt att så många på TV talar dålig svenska. Det är inte bra för våra barn och inte heller för de gamla som ofta hör dåligt. 

Kan ju handla om representation. 

Och inställningen finns ju tyvärr inte bara gällande tv-program utan jag ser det överallt.

Svar på tråden SVT Barn dålig invandrarsvenska