• AndreaBD

SVT Barn dålig invandrarsvenska

Det är inte bara inflytande av invandrare, utan det är också ganska mycket det att folk inte läser mycket nuförtiden, alla datoror, alla korta videon på youtube. Folk orkar inte prata ordentligt och grammatiskt korrekt utan det blir lite hur som helst. Och det har man också i länder där man knappt har invandrarare. Det är det digitala. Och framför allt för lite läsning och skrivning. 

• AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-01 17:33:16 följande:
    Man behöver inte jobba på SVT. Jag tycker också det är jättedåligt att så många på TV talar dålig svenska. Det är inte bra för våra barn och inte heller för de gamla som ofta hör dåligt. 
    Precis, man skulle väl inte heller ta någon som har en knepig dialekt. Det gör det svårt för åhörare att förstå. Jag har själv en brytning och jag skulle aldrig få för mig att jobba med sånt. Däremot ska man förstås inte diskriminera folk med brytning eller dialekt i "vanliga" jobb. I viss mån måste man stå ut med, i vardagen, att inte alla pratar "TV-svenska". Men just på TV behöver det inte just vara folk med brytning 
  • AndreaBD
    Jemp skrev 2023-12-01 17:46:08 följande:

Kan ju handla om representation. 

Och inställningen finns ju tyvärr inte bara gällande tv-program utan jag ser det överallt.

Men det är dumt. Det är samma sak om man nu är ett antal kollegor och en ska läsa upp något - ska man då vara så nitiskt att även låta den enda som har en brytning läsa upp en text, för att man känner att man inte vill hoppa över personen? I de flesta fallen är det så onödigt. Personen vet också att det är bättre om nån annan läser upp. Sån milimeter-rättvisa är så onödig. Om det är något som ÄR den personens - självklart. Men inte bara för personen också ska läsa nån gång, inte i onödan. 
Svar på tråden SVT Barn dålig invandrarsvenska