• Trast

Tesla konflikten

Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?

• Svar på tråden Tesla konflikten
  • Trast
    Anonym (?) skrev 2023-12-02 16:53:18 följande:
    Har Tesla lätt att rekrytera undrar jag lite hur IF Metalls medlemmar tänker. Varför väljer de frivilligt en arbetsgivare utan kollektivavtal? Är kollektivavtalet för dåligt?

Det är ju inte direkt svårt för en duktig bilmekaniker eller metallarbetare att få jobb.
    Dom kanske vill jobba där och samtidigt få en lön som matchar den övriga branschen skulle jag gissa.
  • Anonym (?)
    Trast skrev 2023-12-02 17:07:24 följande:
    Dom kanske vill jobba där och samtidigt få en lön som matchar den övriga branschen skulle jag gissa.
    Men de får ju inte marknadsmässig lön enl IF Metall. Övriga vilkor är visst också sämre.

"Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet "

• Trast
    Anonym (?) skrev 2023-12-02 17:29:10 följande:
    Men de får ju inte marknadsmässig lön enl IF Metall. Övriga vilkor är visst också sämre.

"Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet "
    Ja, det är väl bl a därför de strejkar. Annars så skulle de väl byta jobb.
  • Anonym (teodor Brasved)

IF Metalls och de andra röda fackens sista stora kamp och den kommer de att förlora. Bara en tidsfråga innan företag långt från Tesla, men med anställda som sympatistrejkar börjar säga upp personal. Hur ska facken hantera det? Svar: Det kan de inte...

• Trast
    Anonym (teodor Brasved) skrev 2023-12-02 18:24:00 följande:

IF Metalls och de andra röda fackens sista stora kamp och den kommer de att förlora. Bara en tidsfråga innan företag långt från Tesla, men med anställda som sympatistrejkar börjar säga upp personal. Hur ska facken hantera det? Svar: Det kan de inte...

Ska fackförbunden få en annan politisk klädnad för att du ska tycka att kollektivavtalet är rimligt? Eller är det något orimligt med kollektivavtalet?
  • Anonvm
    Anonym (teodor Brasved) skrev 2023-12-02 18:24:00 följande:

Bara en tidsfråga innan företag långt från Tesla, men med anställda som sympatistrejkar börjar säga upp personal. Hur ska facken hantera det? Svar: Det kan de inte...

Teslas marknadsandel är så otroligt liten att de sympatistrejker som råder märks inte alls på de "drabbade" företagens varken sysselsättning eller omsättning. Så nån arbetsbrist lär det inte bli tal om.

Om du menar att de som sympatistrejkar är "jobbiga" för det företag de arbetar på och därför kommer avskedas så är det inte ens i närheten av ok. Själva principen är grundlagsskyddad.... Så jo, facken har inga som helst svårigheter att hantera en sån situation.
  • Anonym (Qwerty)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-02 10:28:09 följande:
    Jag har jobbat på konsultbolag utan kollektivavtal, det såg bra ut med villkoren men det fanns brister jämfört med kollektivavtalen som är genomarbetade och heltäckande, därför är det bra med kollektivavtal.
    De pensionsförsäkringar man fick i tjänstepension hade också mycket högre avgifter. Tjänstepensionen genom kollektivavtalen har jättelåga avgifter eftersom det förhandlas för miljoner löntagare. 
    Är man missnöjd med villkoren får man ju byta jobb. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-12-03 09:38:08 följande:
    Är man missnöjd med villkoren får man ju byta jobb. 
    Eller stanna och kämpa för bättre villkor. Så som det gjorts i alla tider. 
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Q) skrev 2023-12-03 10:45:21 följande:
    Eller stanna och kämpa för bättre villkor. Så som det gjorts i alla tider. 
    Visst, men det kan man göra utan kollektivavtal.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-12-03 11:02:49 följande:
    Visst, men det kan man göra utan kollektivavtal.
    Precis, så de gör på Tesla just nu. 
Svar på tråden Tesla konflikten