• Trast

    Tesla konflikten

    Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?

  • Svar på tråden Tesla konflikten
  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2023-12-01 09:21:54 följande:
    Vad spelar det för roll? 

    Men låt oss säga att 50 000 av företagen utan kollektivavtal har anställda.  Vad skulle krävas i form av strejeker mm för att de skulle teckna och varför denna fokus på Tesla?

    Alla dessa tillhör inte IF Metall, dvs alla fack resonerar olika. Sedan är det ju så att det inte är lönt att utlösa strejk på ett litet bolag, det säger sig själv. Det är inte heller säkert att de som arbetar på så små  företag ens är med i IF Metall.


     

  • Anonym (Skönt tyst elbil)
    Anonvm skrev 2023-12-01 08:00:38 följande:
    Det finns ju inte fler bilar på våra vägar för att de finns fler biltillverkare.

    Försvinner en aktör från marknaden så går deras volymer till någon annan, som då måste anställa fler.

    Det är ju inte så att Tesla har några stora fabriker som tillverkar varken bilarna eller delar till dem i landet, de enbart säljer och reparerar slutprodukten.

    Skulle det falla sig så att Tesla får för sig att "lämna landet" så innebär det absolut ingen stor skillnad för oss. Det är ju delvis detta som gör att Facken går på stenhårt, det finns liksom väldigt lite att riskera, men allt att vinna.
    Jo, det kommer absolut göra skillnad. Eftermarknaden är lika stor om inte större än försäljningen av själva bilen. Det kommer ta tid för någon annan aktör att kvalificera sig för uppdraget. Sen har Tesla gjort väldigt mycket för laddstrukturen här i landet. Tesla kommer inte lämna de nära 45.000 Teslaägarna i sticket, hur mycket än borgarbratthatarna önskar detta och att deras onödiga produkt borde slängas på sophögen. Tagga ner dina affekter och argumentera sakligt.

    Med vänlig hälsning, nöjd Teslaägare
  • Anonvm
    Anonym (Skönt tyst elbil) skrev 2023-12-01 10:02:01 följande:
    Jo, det kommer absolut göra skillnad. Eftermarknaden är lika stor om inte större än försäljningen av själva bilen. Det kommer ta tid för någon annan aktör att kvalificera sig för uppdraget. Sen har Tesla gjort väldigt mycket för laddstrukturen här i landet. Tesla kommer inte lämna de nära 45.000 Teslaägarna i sticket, hur mycket än borgarbratthatarna önskar detta och att deras onödiga produkt borde slängas på sophögen. Tagga ner dina affekter och argumentera sakligt.

    Med vänlig hälsning, nöjd Teslaägare
    Vilken firma eller mekaniker som helst kan utföra service och reparationer på vilken bil som helst.

    Teslaägare kan väl även ladda i vilken stolpe som helst? Teslas nätverk av laddstolpar kan de även sälja till vem som helst som driver dem vidare?

    Garantireparationer skulle de lätt kunna upphandla hos någon större kedja typ Mekonomen eller MECA...

    Tesla bygger mycket av sitt varumärke genom att få ägarna att känna sig speciella och lite "bättre än alla andra", det fattar nog de flesta.
    Men till skillnad mot vad många tror så är det faktiskt inte på något sätt nödvändigt att ha dessa "servicecenter" här som Tesla driver i egen regi.
  • Anonym (Skönt tyst elbil)
    Anonvm skrev 2023-12-01 11:55:29 följande:
    Vilken firma eller mekaniker som helst kan utföra service och reparationer på vilken bil som helst.

    Teslaägare kan väl även ladda i vilken stolpe som helst? Teslas nätverk av laddstolpar kan de även sälja till vem som helst som driver dem vidare?

    Garantireparationer skulle de lätt kunna upphandla hos någon större kedja typ Mekonomen eller MECA...

    Tesla bygger mycket av sitt varumärke genom att få ägarna att känna sig speciella och lite "bättre än alla andra", det fattar nog de flesta.
    Men till skillnad mot vad många tror så är det faktiskt inte på något sätt nödvändigt att ha dessa "servicecenter" här som Tesla driver i egen regi.
    Det krävs utbildningar för att serva elbilar, eller säg, vilket bilmärke som helst idag då allt är specialiserat. Så det går inte att generalisera så där. Verkstäderna måste auktorisera sig mot tillverkaren. Vi pratar inte om att släppa ner två feta händer rakt ner i motorhuven som man gjorde på gamla Volvo 142.

    Vill man ha bra laddinfra i framtiden, varför exkludera en offensiv spelare? Det märks att du aldrig ägt en elbil. Det handlar inte bara om att hitta en laddare. Effekten måste också vara tillräckligt hög och det ska finna lediga laddare. Där är Teslas stationer överlägsna. De kommer inte släppa dem.

    Jag tar gärna min Tesla till ett av deras servicecenter, för där vet jag att personalen vet vad de håller på med. 
    Marknadskrafterna kommer fungera om en spelare försvinner, men det är inte så lätt som du verkar tror. Tesla kommer finnas kvar och gör de detta med kollektivavtal, inte mig emot. Elon Musk är en gaphals och man måste också fatta att man ska skala bort hälften av han säger vad gäller hot.

    Jag är för facken och har själv varit ansluten hela mitt yrkesliv. Det jag däremot ogillar skarpt är den janteinställning du har. Man ska inte tro att man är något och man är en bratt om man äger en Tesla. Du har ingen aning om vad du pratar om och ditt fördomsfulla skitsnack i affekt kommer hindra dig från att föra någon form av debatt i något annat forum en ett tramsigt anonymt som det här. Vilket gör noll skillnad i verkligheten. 
  • Trast
    Anonym (Q) skrev 2023-12-01 09:27:22 följande:

     
    I USA har det strejkats i Hollywood i fem månader, på Amazon pågår en transportstrejk, 75 000 sjukvårdsanställda har strejkat, bilarbetarfacket punktstrejkar mot de tre bilgiganterna. Ett litet axplock från USA. . Ett land som saknar kollektivavtal. 


     


    Har för mig att bilarbetarfacket strejkar för att de vill ha en sexsiffrig lön i usa, (dollar ) hört att det handlar om att fackordförande skulle få sparken. Kanske propaganda, kanske sant. Men då börjar man fundera över om det är en kulturell konflikt, är verkligen kollektivavtalet som presenteras så kontroversiellt för tesla att de är beredda att kämpa så pass? I usa så verkar strejken inte påverka företagets publicitet på samma sätt som i Sverige.
  • Anonym (?)

    En tumregel i USA är att med kollektivavtal öka labor cost med 30%. Inte bara pga löner utan även pensionavsättningar och olika skråsystem, dvs en svetsare ska bara svetsa.

    Även med kollektivavtal i USA uppstår strejker så fördelarna för en ag är begränsat.

    Därför är många amerikanska bolag tydliga med att inte ha kollektivavtal. När man sen startar verksamhet i Sverige krockar det med den svenska modellen där de flesta företag är hyfsat positiva till fack och kollektivavtal.. Det skapar lugn. ordning och reda till en rimlig kostnad.

    Även i andra länder finns många av de regler vi har i våra kollektivavtal men då i lagstifting.

  • Anonvm
    Anonym (Skönt tyst elbil) skrev 2023-12-01 12:15:11 följande:
    Det krävs utbildningar för att serva elbilar, eller säg, vilket bilmärke som helst idag då allt är specialiserat. Så det går inte att generalisera så där. Verkstäderna måste auktorisera sig mot tillverkaren. Vi pratar inte om att släppa ner två feta händer rakt ner i motorhuven som man gjorde på gamla Volvo 142.

    Vill man ha bra laddinfra i framtiden, varför exkludera en offensiv spelare? Det märks att du aldrig ägt en elbil. Det handlar inte bara om att hitta en laddare. Effekten måste också vara tillräckligt hög och det ska finna lediga laddare. Där är Teslas stationer överlägsna. De kommer inte släppa dem.

    Jag tar gärna min Tesla till ett av deras servicecenter, för där vet jag att personalen vet vad de håller på med.
    Det krävs utbildning av tillverkaren för att serva och reparera samtliga modernare bilar, detta är inget unikt för elbilar.

    Det jag säger är att Tesla skulle kunna välja att erbjuda utbildning även till extern personal och sälja "specialverktyg" till vilken verkstad som helst, precis så som de flesta andra biltillverkare gör.

    Samtliga biltillverkare önskar givetvis att bilägarna skall åka till märkesverkstan för service och reparationer, detta är inget unikt för Tesla.
    De spelar på folks okunskap och rädslor att "förlora nybilsgarantier" eller att nån försäkring inte skall gälla...

    Nu är detta med elbilar lite nytt o skrämmande, så folk går på precis vad som helst eftersom de är rädda att göra fel.

    Vilken seriös bilmekaniker som helst skulle kunna gå en utbildning och lära sig "allt special" med vilken biltillverkare som helst, inkl Tesla.

    När det gäller laddstolparna så ska dessa gäller samma sak som för själva konflikten i grunden, Tesla vill inte spela efter samma spelregler som gäller alla andra, de vill sätta sina egna regler... Då tar inte seriösa Svenska elektriker i dessa.

    Fick även nyss till mig Transportarna nu har ETF i ryggen gällande sympatiåtgärderna.
    Så nu lär det snart bli åka av när 4milljoner transportarbetare fördelade på 200 fackförbund över hela Europa vägra ta i skiten.....
  • Trast
    Anonym (?) skrev 2023-12-01 13:53:54 följande:

    En tumregel i USA är att med kollektivavtal öka labor cost med 30%. Inte bara pga löner utan även pensionavsättningar och olika skråsystem, dvs en svetsare ska bara svetsa.

    Även med kollektivavtal i USA uppstår strejker så fördelarna för en ag är begränsat.

    Därför är många amerikanska bolag tydliga med att inte ha kollektivavtal. När man sen startar verksamhet i Sverige krockar det med den svenska modellen där de flesta företag är hyfsat positiva till fack och kollektivavtal.. Det skapar lugn. ordning och reda till en rimlig kostnad.

    Även i andra länder finns många av de regler vi har i våra kollektivavtal men då i lagstifting.


    Ja, jag funderar också om det är en krock. En annan sak som skiljer mellan Sverige/ usa är ju sjukförsäkringen. Många företag i usa som inte har en sjukförsäkring och erbjuder en minimilön. 

    Sen så har jag hört historier om att folk har tagit hand om arbetsuppgifter som inte ingår i deras, där fackordförande har sett till att dom fått sparken. Kan vara propaganda, men saker fungerar inte kulturellt så i Sverige. I Sverige ska alla kunna allt.
  • Anonym (Skönt tyst elbil)
    Anonvm skrev 2023-12-01 14:10:59 följande:
    Det krävs utbildning av tillverkaren för att serva och reparera samtliga modernare bilar, detta är inget unikt för elbilar.

    Det jag säger är att Tesla skulle kunna välja att erbjuda utbildning även till extern personal och sälja "specialverktyg" till vilken verkstad som helst, precis så som de flesta andra biltillverkare gör.

    Samtliga biltillverkare önskar givetvis att bilägarna skall åka till märkesverkstan för service och reparationer, detta är inget unikt för Tesla.
    De spelar på folks okunskap och rädslor att "förlora nybilsgarantier" eller att nån försäkring inte skall gälla...

    Nu är detta med elbilar lite nytt o skrämmande, så folk går på precis vad som helst eftersom de är rädda att göra fel.

    Vilken seriös bilmekaniker som helst skulle kunna gå en utbildning och lära sig "allt special" med vilken biltillverkare som helst, inkl Tesla.

    När det gäller laddstolparna så ska dessa gäller samma sak som för själva konflikten i grunden, Tesla vill inte spela efter samma spelregler som gäller alla andra, de vill sätta sina egna regler... Då tar inte seriösa Svenska elektriker i dessa.

    Fick även nyss till mig Transportarna nu har ETF i ryggen gällande sympatiåtgärderna.
    Så nu lär det snart bli åka av när 4milljoner transportarbetare fördelade på 200 fackförbund över hela Europa vägra ta i skiten.....
    Nu finns det absolut ingen inom elbilscomnunityn som tycker det är ?nytt och skrämmande? och inte skulle våga välja andra alternativ. Snarars är gruppen teknikintresserad, pålästa och har redan vid köpet visat sig orädda.
    Vi får väl se vad det du skriver gör för skillnad, den som lever får se.
Svar på tråden Tesla konflikten