• Anonym (Ledsen)

Sexlös relation som skylls på mig

Sen vi fick barn för sex år sen, har vi haft mycket lite sex. Det är min sambo som inte vill. Vi har ändå haft regelbundenhet med sex en gång i månaden, alltid när vi varit barnfria över natt. Några enstaka gånger under dessa år, har vi haft sex när barnen varit hemma och några gånger när vi båda varit hemma ensamma under dagen.

De senaste två åren har dock också detta glesats ut. Den här hösten har vi haft sex en gång. Gången innan tog det tio veckor innan det hände.

VI har pratat jättemycket om det. Eller jag har pratat. Min sambo har mest hummat och menat att det säkert blir bättre. De senaste åren har tonen ändrats allt mer och nu är det mitt fel att vi inte har sex. Jag är ofta på dåligt humör, menar sambon och därför har vi inte sex. Min sambo kan skylla på ett bråk i flera veckor för att inte ha sex. Varje gång vi är barnfria, är bråken dock bortglömda och vi har sex. 

Nu känner jag att jag inte orkar mer. Jag är knappt medelålders och vill inte leva resten av mitt liv utan sex och närhet! Samtidigt känns det fel att lämna en relation på grund av detta. Barnen blir liksom lidande för att jag vill ha sex. Å andra sidan, känner jag att jag inte heller ensam kan dra i detta. Min sambo kan inte skylla på mig hela tiden. Det kan inte vara rimligt att inte kunna röra vid sin sambo på en vecka, och än mindre ha sex, för att man haft en argsint diskussion? Och det kan inte vara rimligt att allt ansvar läggs på en part. Var finns min sambos ansvar att försöka göra saken bättre?

• Svar på tråden Sexlös relation som skylls på mig
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-12-01 08:40:53 följande:
    Sexlös relation som skylls på mig

Sen vi fick barn för sex år sen, har vi haft mycket lite sex. Det är min sambo som inte vill. Vi har ändå haft regelbundenhet med sex en gång i månaden, alltid när vi varit barnfria över natt. Några enstaka gånger under dessa år, har vi haft sex när barnen varit hemma och några gånger när vi båda varit hemma ensamma under dagen.

De senaste två åren har dock också detta glesats ut. Den här hösten har vi haft sex en gång. Gången innan tog det tio veckor innan det hände.

VI har pratat jättemycket om det. Eller jag har pratat. Min sambo har mest hummat och menat att det säkert blir bättre. De senaste åren har tonen ändrats allt mer och nu är det mitt fel att vi inte har sex. Jag är ofta på dåligt humör, menar sambon och därför har vi inte sex. Min sambo kan skylla på ett bråk i flera veckor för att inte ha sex. Varje gång vi är barnfria, är bråken dock bortglömda och vi har sex. 

Nu känner jag att jag inte orkar mer. Jag är knappt medelålders och vill inte leva resten av mitt liv utan sex och närhet! Samtidigt känns det fel att lämna en relation på grund av detta. Barnen blir liksom lidande för att jag vill ha sex. Å andra sidan, känner jag att jag inte heller ensam kan dra i detta. Min sambo kan inte skylla på mig hela tiden. Det kan inte vara rimligt att inte kunna röra vid sin sambo på en vecka, och än mindre ha sex, för att man haft en argsint diskussion? Och det kan inte vara rimligt att allt ansvar läggs på en part. Var finns min sambos ansvar att försöka göra saken bättre?

Vad är du efter? Att få medhåll i din syn på det hela och sen kommer din sambo vilja ha massor med sex med dig?

Det finns bara två personer som kan lösa detta. Det är du och din sambo. Fokusera på det. Går det inte får du ta ett beslut, fortsätta sexlöst eller gå vidare.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2023-12-01 08:44:03 följande:
    Vad är du efter? Att få medhåll i din syn på det hela och sen kommer din sambo vilja ha massor med sex med dig?

Det finns bara två personer som kan lösa detta. Det är du och din sambo. Fokusera på det. Går det inte får du ta ett beslut, fortsätta sexlöst eller gå vidare.
    Tips och råd kanske? Eller en spark i baken att lämna relationen? Passar inte tråden behöver du inte svara. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-12-01 08:47:08 följande:
    Tips och råd kanske? Eller en spark i baken att lämna relationen? Passar inte tråden behöver du inte svara. 
    Det finns massor med trådar med likandande probelm. Letar du lite kan du säkert hitta de som gått igenom samma sak och löst situationen.

Annars är familjerådgivningen ett förslag.
  • Eurydike

Att få liv i ett dött sexliv kan verkligen vara svårt. Jag försökte själv med det i många år, men misslyckades. I efterhand skulle jag säga att jag gjorde precis allt för att lösa det.

I mitt fall var det lite annorlunda, för han ville ha sex utan förspel. Annars var han ointresserad och tyckte att det var för jobbigt. Det måste vara jobbigt att vara så lat. De första åren gjorde jag allt. Hans förspel, mitt förspel, Plus att jag fixade min egen orgasm. Sedan började jag ställa krav. Jag tackade nej till sex om han inte ville göra mig upphetsad och då gick det utför. Egentligen ville han ha sex, men var bara fokuserad på sin egen njutning. Under nästan fem års tid var min viktigaste uppgift att försöka lösa vårt sexliv. Jag köpte sexiga underkläder, såg till att vi fick tid att ligga nakna ihop utan press på att något skulle hända, pratade utan att tjata och fick såklart mig själv att komma de få gångerna vi väl hade sex. Men det blev bara värre. Förspel var ingenting för honom och sex utan förspel var ingenting för mig.

Det jag försöker säga är att ibland går det bara inte att lösa hur mycket man än försöker. Vissa anser att man inte borde lämna en relation för att sexlivet inte fungerar, men det tycker jag att man borde. Att leva ofrivilligt utan sex känns till slut som att vara instängd i en liten skolåda. Man kanske kan överleva där inne om man får mat och vatten, men det är inget liv. Om jag vore du skulle jag kämpa på ett tag till, för att se om det kan bli bättre. Blir det inte det så tycker jag absolut att man kan lämna en relation på grund av ett i princip obefintligt sexliv. Varför skulle man vilja leva så? Varför skulle man vilja att ens förälder offrade sin egen lycka och levde så?

• Anonym (Lo)

Varför kan ni bara ha sex när barnen inte är hemma? Har ni inget eget sovrum med dörr så ni kan ha sex under täcket när barnen somnat på kvällen?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lo) skrev 2023-12-01 09:37:21 följande:

Varför kan ni bara ha sex när barnen inte är hemma? Har ni inget eget sovrum med dörr så ni kan ha sex under täcket när barnen somnat på kvällen?

Ja du, säg det? Jag vet inte, eftersom min sambo vägrar prata om det. 
  • Anonym (Kvinna)

Hon tänder inte på dig längre. Det handlar inte om argsinta diskussioner eller nåt annat trams. Hon är inte kåt på dig helt enkelt

• Ascendere

Strunta helt i ert sexliv för ett tag och jobba med dig själv fysiskt och mentalt.
    När du når dithän att du lätt kan få sex på annat håll om du skulle vilja och om hon fortfarande inte vill ha sex så kan det vara dags att börja fundera på om det fortfarande är värt att behålla relationen. 

Och skaffa inte fler barn såklart 

Svar på tråden Sexlös relation som skylls på mig