• Anonym (Säga upp sig)

Ångest för att säga upp mig!

Jag har bestämt mig för att säga upp mig från mitt relativt nya jobb. Vi får fel lön, blir så jäkla illa behandlade av arbetsgivarna och vi får ta massa skit. Har inte mått bra där sen dag ett. Har kommit hem flera gånger och varit helt förstörd för att man blivit anklagad för sånt man inte ens har gjort.

Dock vet jag att ägarna till företaget ska åka bort vid jul och låter oss anställda jobba jul och nyår så jag vet ju att jag kommer sätta dom i klistret när jag säger upp mig för jag går på dagen, har ingen uppsägningstid. Känns ju j*vligt fittigt av mig MEN med all rätt för vad man egentligen fått stått ut med under den här tiden. Och dom är mycket väl medvetna om att vi anställda fortfarande går på provanställning och gå säga upp oss direkt.

Bör jag ha ångest för att jag sätter dom i klistret eller ställer till det eller är det bara och skita i det och tänka att det inte är mitt problem? 

• Svar på tråden Ångest för att säga upp mig!
  • Anonym (Spring!)

Det är inte ditt problem. 
    Vill de behålla sin personal så får de bete sig vettigt. 

• EpicF

Nej, det ska du absolut inte ha dåligt samvete eller ångest för det! 

Bemanningen är chefernas ansvar. Och har man anställda utan uppsägningstid så får man skylla sig själv när man står på jul och nyår utan anställda (kan bara fler som säger upp sig). 

Hur dem gör med vikarier i jul och nyår är inte ditt problem och heller inte ditt ansvar. 

• Anonym (H)

Äsch, både arbetstagare och arbetsgivare tar risker med provanställning. Att arbetstagaren kan gå på dagen ingår i denna risk för arbetsgivaren. Vill de försäkra sig om att folk jobbar kvar över jul/nyår kunde de gjort det med t ex bonusar eller andra incitament, men det har de säkert inte gjort. Har du ett nytt jobb klart, säg upp dig och gå.

• Anonym (Säga upp sig)
    EpicF skrev 2023-12-01 10:27:38 följande:

Nej, det ska du absolut inte ha dåligt samvete eller ångest för det! 

Bemanningen är chefernas ansvar. Och har man anställda utan uppsägningstid så får man skylla sig själv när man står på jul och nyår utan anställda (kan bara fler som säger upp sig). 

Hur dem gör med vikarier i jul och nyår är inte ditt problem och heller inte ditt ansvar. 

Grejen är att det inte finns någon extra personal. Det är jag och en till som ska jobba dessa högtider och om någon blir sjuk står man där själv och det går inte, det är redan krisigt att vi bara är två och så mycket som vi skulle behöva jobba ihjäl oss. Men tills dess har jag sagt upp mig eftersom jag snart börjar mitt nya jobb! Längtar!!

• Anonym (Säga upp sig)
    Anonym (H) skrev 2023-12-01 10:31:20 följande:

Äsch, både arbetstagare och arbetsgivare tar risker med provanställning. Att arbetstagaren kan gå på dagen ingår i denna risk för arbetsgivaren. Vill de försäkra sig om att folk jobbar kvar över jul/nyår kunde de gjort det med t ex bonusar eller andra incitament, men det har de säkert inte gjort. Har du ett nytt jobb klart, säg upp dig och gå.

Nej, de har snarare försäkrat oss om att vi kommer få jobba ihjäl oss och att det kommer bli tufft medans företagsägarna åker på semesterFlört
  • EpicF
    Anonym (Säga upp sig) skrev 2023-12-01 10:46:07 följande:

Grejen är att det inte finns någon extra personal. Det är jag och en till som ska jobba dessa högtider och om någon blir sjuk står man där själv och det går inte, det är redan krisigt att vi bara är två och så mycket som vi skulle behöva jobba ihjäl oss. Men tills dess har jag sagt upp mig eftersom jag snart börjar mitt nya jobb! Längtar!!

Fortfarande inte ditt problem. Eller din kollegas problem. 

Bemaningrn är chefens ansvar, eller om man har någon specifik bemanningsansvarig. 
  • Anonym (Säga upp sig)
    Anonym (Spring!) skrev 2023-12-01 10:27:34 följande:

Det är inte ditt problem. 
    Vill de behålla sin personal så får de bete sig vettigt. 

Ska springa så fort jag kan och inte titta bak!!
  • EpicF

Dock brukar provanställning normalt ha 2 veckors uppsägningstid åt båda hållen. Så du bör kolla upp det ordentligt. 

• Anonym (Säga upp sig)
    EpicF skrev 2023-12-01 10:48:51 följande:
    Fortfarande inte ditt problem. Eller din kollegas problem. 

Bemaningrn är chefens ansvar, eller om man har någon specifik bemanningsansvarig. 
    Så sant men samvetet sköljer över mig tyvärr. Men ni som svarat verkar ju enade om att jag inte ska bry mig!Oskyldig
  • Anonym (Säga upp sig)
    EpicF skrev 2023-12-01 10:49:45 följande:

Dock brukar provanställning normalt ha 2 veckors uppsägningstid åt båda hållen. Så du bör kolla upp det ordentligt. 

Tack att du upplyser men detta vet jag till 100% att jag kan gå på dagen och att dom kan sparka mig på dagen. Dom var tydliga och dom kan sparka mig på dagen och att jag kan gå på dagen innan 6 månader. Och innan jag kom hade de sparkat folk åt höger och tvärs och folk har slutat direkt. 
Svar på tråden Ångest för att säga upp mig!