• Anonym (UB)

Blir det någon snaps till sillen i år? Eller en julgrogg kanske?

Snart är det jul igen med allt vad det innebär!

Jag firar som vanligt med min sons familj som är en stor härlig familj och där alla unnas att njuta av det som bjuds.

Ingen blir på fyllan men alla tar ett eller flera glas av det goda.
    Vi ser julen som allas högtid, barnens och de vuxnas. Ja, i vårt fall även djurens, som får lite extra gott.

Varje jul kommer detta skitnödiga upp till diskussion, att vissa dricker julmust "för barnens skull", fast de alla andra helger tar en öl eller ett par glas vin till maten eller till TVn på kvällen.
    Då är det minsann inget tal om att någon måste kunna köra om det "händer något". 
    För det kan inte alla oavsett då alla inte har körkort eller bil!

Tar du ett glas på julafton?
    Frågan  är alltså ställd till dig som dricker alkohol när andan faller på, och INTE till er som är nykterister då erat svar inte är relevant i frågan.

• Svar på tråden Blir det någon snaps till sillen i år? Eller en julgrogg kanske?
  • TvillingmammaVästgöte

Nej, vi serverar ingen sprit på julafton 
    Däremot kan det bli en julöl och glögg. Men inte nubbe och grogg, det känns inte juligt, för oss. 

• Anonym (livets vatten)

Ja, blir lite whisky (som alla dagar)

• Anonym (UB)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-02 09:28:04 följande:

Nej, vi serverar ingen sprit på julafton 
    Däremot kan det bli en julöl och glögg. Men inte nubbe och grogg, det känns inte juligt, för oss.

Ok, men det är det jag  är lite ute efter!
    Att man inte frångår det man gör annars. 
    Vill man inte dricka sprit så gör man inte det, men man tar gärna en julöl eller lite glögg.

Man låter inte bli för själva sakens skull liksom.
  • Anonym (A)
    Anonym (UB) skrev 2023-12-02 09:26:15 följande:
    Blir det någon snaps till sillen i år? Eller en julgrogg kanske?

Snart är det jul igen med allt vad det innebär!

Jag firar som vanligt med min sons familj som är en stor härlig familj och där alla unnas att njuta av det som bjuds.

Ingen blir på fyllan men alla tar ett eller flera glas av det goda.
    Vi ser julen som allas högtid, barnens och de vuxnas. Ja, i vårt fall även djurens, som får lite extra gott.

Varje jul kommer detta skitnödiga upp till diskussion, att vissa dricker julmust "för barnens skull", fast de alla andra helger tar en öl eller ett par glas vin till maten eller till TVn på kvällen.
    Då är det minsann inget tal om att någon måste kunna köra om det "händer något". 
    För det kan inte alla oavsett då alla inte har körkort eller bil!

Tar du ett glas på julafton?
    Frågan  är alltså ställd till dig som dricker alkohol när andan faller på, och INTE till er som är nykterister då erat svar inte är relevant i frågan.

Detta skitnödiga kom upp nu när du skrev en tråd om det. Varför inte hålla dig borta från ämnet om det nu är så skitnödigt?

Du klarar ju själv inte av att skita i vad andra gör eller inte gör.
  • Silverjenny

Så länge man inte blir onykter är det väl ok, och beroende på om barnen är vana vid att föräldrarna dricker alkohol. Risken vid jul och midsommar är ju att det blir för mycket. Snapsar är förrädiska och man äter och dricker hela dagen.

• Räkan77

Dricker lika mycket som alla andra högtider. Ibland inget om jag ska köra bil. Dricker inte snaps för om jag dricker för mycket till maten så känner jag inte smakerna lika mycket och det vill jag undvika. Dricker oftast glögg, vin och likör. Nu är ett av barnen över 18 och dricker lite hen med. 

• Tecum

Just på julafton blir det ingen snaps eller öl till maten, vi har inte den traditionen. Det bara blev så. Men annars är barnens närvaro inget hinder för att vi vuxna dricker alkohol.t ex på nyårsafton eller på andra kalas. Alla kan hantera alkohol och barnen har inga bekymmer med det. Och våra vuxna barn har därför också en avslappad syn på alkohol, någon som är gott men inte tvång och bara i måttliga mängder.

• Anonym (Petra)

Mina föräldrar var alkoholister men drack aldrig på julafton så den traditionen har vi fört vidare i min familj.

• Anonym (Påsen)

Julens minnen tar barnen med sig hela livet.
    Här hemma så dricks det med alkohol men inte i mängder.

Blir lite glögg till dopp i grytan 

1 öl till maten å kanske ett glas rött 

sen en öl till när barnen har gått till sängen 

• Anonym (Alltid lika roligt)

Glögg, någon öl och något glas likör till mandelmusslorna vid Kalle, men vi gillar inte snaps så det blir det inte.

Hos min svåger är det roligt att han blir lite lummig för han fnittrar åt exakt samma bitar av Kalle varje år. Skrattande

• Silverjenny
    Anonym (Petra) skrev 2023-12-02 18:51:43 följande:

Mina föräldrar var alkoholister men drack aldrig på julafton så den traditionen har vi fört vidare i min familj.

Vad fint gjort av dem!
  • Dexter dot com

Ingen av oss gillar snaps men glögg på em, öl till julmaten och 1-2 GT framåt kvällen blir det nog.

• Auditanne
    RaYzLeR skrev 2023-12-03 05:17:35 följande:

Det blir ett glas Antabus. Glad

Kommer det i flytande form? Alltid trott att Antabus var piller man svalde hela. 
  • RaYzLeR
    Auditanne skrev 2023-12-03 05:37:05 följande:
    Kommer det i flytande form? Alltid trott att Antabus var piller man svalde hela. 
    Nej, Antabus är flytande brustablett så man inte ska kunna fuska och gömma tabletten i munnen.
  • Auditanne
    RaYzLeR skrev 2023-12-03 05:40:26 följande:
    Nej, Antabus är flytande brustablett så man inte ska kunna fuska och gömma tabletten i munnen.
    Är det uttänkt så? Listigt.

Vet inte om familjen dricker nåt till julbordet, typ en öl eller liknande. Tror inte att det skulle ses som en katastrof i barnens ögon om de så gjorde. Det är fullt gångbart i vår familj att dricka måttfullt och ansvarigt. 

Dricker inte öl eller vin själv men gillar ölost och rödvinsost, jittegott Tungan ute
Svar på tråden Blir det någon snaps till sillen i år? Eller en julgrogg kanske?