Inlägg från: Cereal Killer |Visa alla inlägg
  • Cereal Killer

Hur öka hunger/minska mättnad?

Vad är syftet? En liten mängd alkohol innan maten kan öka aptiten men på sikt är det förstås inte alltid en bra lösning att börja dricka alkohol varje dag. Att äta några godisbitar 45 min innan eller så kan öka hungern i och med att man får en blodsockertopp följt av en dipp. En rask promenad/träning innan maten. Sen finns det ju ett antal läkemedel som har ökad aptit och viktuppgång som biverkan, men då har de andra effekter också.

• Cereal Killer
    Anonym (Mätt) skrev 2023-12-04 08:48:15 följande:
    Inte helt säker på att jag förstår frågan? Syftet är att göra det lättare att äta större mängder mat, och att slippa känna sig så där äckligt proppmätt som man gör om man äter mer än man egentligen orkar

Jag menar att råden blir annorlunda beroende på vad bakgrunden är, vad som är det huvudsakliga problemet och vad det är man vill uppnå. 

Att ta ett glas vin innan maten kan tex vara ett bra råd till någon som pga cancersjukdom och behandling inte får i sig det den behöver (där kan man ta större risker med den långsiktiga hälsan för att öka chanserna att överleva i det akuta skedet) medan det kan vara ett betydligt sämre råd till någon som inte äter pga graviditetsillamående eller psykisk ohälsa. 

I detta fall vill du uppenbarligen fortsätta äta trots att kroppen säger ifrån att den är mätt, och det är blir ju enklare att ge tips om vi förstår varför. Handlar det om att du är ?naturligt smal? och vill öka i vikt, exempelvis, så kanske det enklaste är att lägga till en näringsdryck mellan två måltider snarare än att försöka öka mängden mat vid varje måltid. 

Svar på tråden Hur öka hunger/minska mättnad?