• Anonym (Mätt)

Hur öka hunger/minska mättnad?

Som ni förstår på rubriken  vill jag ha tips på hur man kan minska mättnaden efter en måltid och/eller  öka hungern inför en måltid? Finns det något preparat man kan ta lr nåt annat man kan göra?

Tack!

• Svar på tråden Hur öka hunger/minska mättnad?
  • Liza13
    Anonym (Mätt) skrev 2023-12-03 06:20:34 följande:
    Hur öka hunger/minska mättnad?

Som ni förstår på rubriken  vill jag ha tips på hur man kan minska mättnaden efter en måltid och/eller  öka hungern inför en måltid? Finns det något preparat man kan ta lr nåt annat man kan göra?

Tack!

Något speciellt preparat vet jag inte om det finns, men du kan kanske fråga om det på apoteket..

Annars så kan man få upp aptiten innan måltid genom att dricka något sött tex som juice, nyponsoppa, blåbärssoppa eller proviva .

Och bästa sättet att inte bli för mätt är att äta mindre måltider, men oftare än du brukar kanske..Det är det enda som funkade för mig..(jag mådde ofta jätteilla efter mat förut) tills jag började äta småmål oftare istället för ngr få måltider och nu äter jag typ varannan var tredje timme..

• Anonym (Mätt)
    Liza13 skrev 2023-12-03 06:50:31 följande:
    Något speciellt preparat vet jag inte om det finns, men du kan kanske fråga om det på apoteket..

Annars så kan man få upp aptiten innan måltid genom att dricka något sött tex som juice, nyponsoppa, blåbärssoppa eller proviva .

Och bästa sättet att inte bli för mätt är att äta mindre måltider, men oftare än du brukar kanske..Det är det enda som funkade för mig..(jag mådde ofta jätteilla efter mat förut) tills jag började äta småmål oftare istället för ngr få måltider och nu äter jag typ varannan var tredje timme..
    Tusen tack för ditt svar! Jag tänker dock att man väl blir ännu mättare om man dessutom lägger till juice, nyponsoppa eller liknande? Jag menar, men blir ju mätt/minskar hungerkänslor till och med av vatten?

Jag kan tyvärr inte äta mindre måltider eller ändra de måltider jag har, annars är det ju ett bra tips förstås!

Bra tips att fråga på apoteket - tänkte inte på det, haha, men det är ju en given grej att göra :)
  • Liza13
    Anonym (Mätt) skrev 2023-12-03 06:57:04 följande:
    Tusen tack för ditt svar! Jag tänker dock att man väl blir ännu mättare om man dessutom lägger till juice, nyponsoppa eller liknande? Jag menar, men blir ju mätt/minskar hungerkänslor till och med av vatten?

Jag kan tyvärr inte äta mindre måltider eller ändra de måltider jag har, annars är det ju ett bra tips förstås!

Bra tips att fråga på apoteket - tänkte inte på det, haha, men det är ju en given grej att göra :)
    Nej det är inte lätt att komma ihåg allt heller,haha och apoteket kan ju ha andra tips också, även om dom kanske inte har något sånt preparat..

Angående tex juice eller blåbärssoppa så menade jag mer att du bara dricker lite grann en stund innan måltid..För att få igång hjärnans hungerhormon..Det är hjärnan som reglerar hungern..
    Det kanske räcker med 1 dl? eller däromkring...och du kan ju prova att börja med tex ngr klunkar..

Så du ska eller behöver inte dricka en liter blåbärssoppa innan mat, nej nej..Då blir man ju mätt..😄
  • Anonym (Mimmi)

Jag tycker att söta drycker hjälper aptiten när jag dricker dem till maten. Att ha saft eller läsk i glaset gör att jag lättare får ner de sista tuggorna.

Jag har även läst (minns tyvärr inte var) att man av den anledningen gärna avråder från att dricka drycker med sötningsmedel ifall man vill gå ner i vikt. Tydligen ökar de aptiten för mat även om de inte innehåller särskilt många kalorier i sig själva. Det är den söta smaken som har effekt. 

• Cereal Killer

Vad är syftet? En liten mängd alkohol innan maten kan öka aptiten men på sikt är det förstås inte alltid en bra lösning att börja dricka alkohol varje dag. Att äta några godisbitar 45 min innan eller så kan öka hungern i och med att man får en blodsockertopp följt av en dipp. En rask promenad/träning innan maten. Sen finns det ju ett antal läkemedel som har ökad aptit och viktuppgång som biverkan, men då har de andra effekter också.

• Dr Nail

En shott vodka innan maten är ju en etablerad klassiker. Varför går man upp i vikt av boozar? Inte för att de i sig gör så att man tjocknar, utan för att man äter mer än man hade gjort utan.

• Anonym (Mätt)
    Liza13 skrev 2023-12-03 07:19:01 följande:
    Nej det är inte lätt att komma ihåg allt heller,haha och apoteket kan ju ha andra tips också, även om dom kanske inte har något sånt preparat..

Angående tex juice eller blåbärssoppa så menade jag mer att du bara dricker lite grann en stund innan måltid..För att få igång hjärnans hungerhormon..Det är hjärnan som reglerar hungern..
    Det kanske räcker med 1 dl? eller däromkring...och du kan ju prova att börja med tex ngr klunkar..

Så du ska eller behöver inte dricka en liter blåbärssoppa innan mat, nej nej..Då blir man ju mätt..😄
    Ah, ok, ja det låter ju mer hanterligt iaf. Sen är det i min hjärna ändå problematiskt att lägga till extra utöver det jag måste äta och dricka...
  • Anonym (Mätt)
    Liza13 skrev 2023-12-03 07:19:01 följande:
    Sant! Jag har ff inte fått ändan ur att fråga på apoteket, men ska :)
  • Anonym (Mätt)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-12-03 09:54:40 följande:

Jag tycker att söta drycker hjälper aptiten när jag dricker dem till maten. Att ha saft eller läsk i glaset gör att jag lättare får ner de sista tuggorna.

Hjälper det mot den där extrema mättnadskänslan dock? När man känner sig så där riktigt jävla proppmätt? Är det det du menar med "lättare får ner"? (Jag vet att jag frågade efter både sånt som ökar apiten och sånt som hjälper mot mättnad; jag är bara nyfika på om det funkar för båda).
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-12-03 09:54:40 följande:

Jag har även läst (minns tyvärr inte var) att man av den anledningen gärna avråder från att dricka drycker med sötningsmedel ifall man vill gå ner i vikt. Tydligen ökar de aptiten för mat även om de inte innehåller särskilt många kalorier i sig själva. Det är den söta smaken som har effekt. 

Huh - det visste jag inte! Intressant...
  • Anonym (Mätt)
    Cereal Killer skrev 2023-12-03 11:28:30 följande:

Vad är syftet? 

Inte helt säker på att jag förstår frågan? Syftet är att göra det lättare att äta större mängder mat, och att slippa känna sig så där äckligt proppmätt som man gör om man äter mer än man egentligen orkar

En liten mängd alkohol innan maten kan öka aptiten men på sikt är det förstås inte alltid en bra lösning att börja dricka alkohol varje dag. 

Haha, nä, det är ju inte riktigt hållbart i längden...

Att äta några godisbitar 45 min innan eller så kan öka hungern i och med att man får en blodsockertopp följt av en dipp. 

Samma princip som Liza13 beskriver då, antar jag?

En rask promenad/träning innan maten.

Åh - I wish! Tyvärr inget jag kan göra just nu dock.

Sen finns det ju ett antal läkemedel som har ökad aptit och viktuppgång som biverkan, men då har de andra effekter också.

Ja - plus att de ju är avsedda för nån specifik åkomma/nåt specifikt medicinskt eller psykiskt problem... Blir ju lite knas att exempelvis käka medicin mot epilepsi bara för att ge ökad aptit, om man inte har epilepsi...

• Anonym (Mätt)
    Dr Nail skrev 2023-12-03 20:45:47 följande:

En shott vodka innan maten är ju en etablerad klassiker. Varför går man upp i vikt av boozar? Inte för att de i sig gör så att man tjocknar, utan för att man äter mer än man hade gjort utan.

Verkligen? Hade jag ingen aning om! Jag trodde att det var för att sprit nnehåller så mycket kalorier...
  • Anonym (Lin)

En aptitretare innan maten. Om du inte vill lägga till massor på kosten så kanske en ruta choklad? Sött triggar aptiten.

Inte dricka till måltiden utan dricka efteråt kan också vara ett knep.

Sedan tänker jag också ordningen du äter av det som ligger på tallriken? Inte börja med det som ger störst mättnadskänsla?

Att koncentrera sig på något annat medan du äter? Då sitter du inte och tänker på om du är mätt nu. Försök tänka på något annat. Läs en bok, se en tv-serie?

Prata med en dietist?

• Anonym (Hin håle)

När jag skulle bulka (gå upp i vikt) så såg jag till att alltid ha äppelcidervinäger och espresso hemma. 
    30-45 min innan samt 20-30min efter måltiderna tog jag antingen en espresso eller två matskedar äppelcidervinäger. 

Upplevde att jag blev hungrigare innan måltiden och samtidigt minskade mättnadskänslan efter måltiden. 

• Cereal Killer
    Anonym (Mätt) skrev 2023-12-04 08:48:15 följande:
    Inte helt säker på att jag förstår frågan? Syftet är att göra det lättare att äta större mängder mat, och att slippa känna sig så där äckligt proppmätt som man gör om man äter mer än man egentligen orkar

Jag menar att råden blir annorlunda beroende på vad bakgrunden är, vad som är det huvudsakliga problemet och vad det är man vill uppnå. 

Att ta ett glas vin innan maten kan tex vara ett bra råd till någon som pga cancersjukdom och behandling inte får i sig det den behöver (där kan man ta större risker med den långsiktiga hälsan för att öka chanserna att överleva i det akuta skedet) medan det kan vara ett betydligt sämre råd till någon som inte äter pga graviditetsillamående eller psykisk ohälsa. 

I detta fall vill du uppenbarligen fortsätta äta trots att kroppen säger ifrån att den är mätt, och det är blir ju enklare att ge tips om vi förstår varför. Handlar det om att du är ?naturligt smal? och vill öka i vikt, exempelvis, så kanske det enklaste är att lägga till en näringsdryck mellan två måltider snarare än att försöka öka mängden mat vid varje måltid. 

• Anonym (Mätt)
    Cereal Killer skrev 2023-12-04 10:05:47 följande:

Jag menar att råden blir annorlunda beroende på vad bakgrunden är, vad som är det huvudsakliga problemet och vad det är man vill uppnå. 

Att ta ett glas vin innan maten kan tex vara ett bra råd till någon som pga cancersjukdom och behandling inte får i sig det den behöver (där kan man ta större risker med den långsiktiga hälsan för att öka chanserna att överleva i det akuta skedet) medan det kan vara ett betydligt sämre råd till någon som inte äter pga graviditetsillamående eller psykisk ohälsa. 

I detta fall vill du uppenbarligen fortsätta äta trots att kroppen säger ifrån att den är mätt, och det är blir ju enklare att ge tips om vi förstår varför. Handlar det om att du är ?naturligt smal? och vill öka i vikt, exempelvis, så kanske det enklaste är att lägga till en näringsdryck mellan två måltider snarare än att försöka öka mängden mat vid varje måltid. 

Ah ja, så långt tänkte jag inte... Jag ville väl egentligen hålla det lite neutralt vad min exakta situation är, men du har ju rätt i att det då blir svårt att ge bra råd...

Ok, så: jag är inlagd för min ätstörning och tvingas äta enorma mängder mat som jag inte känner att jag kan hantera öht. Alltså hade det varit guld värt med nåt enkelt preparat man kunde ta för att minska mättnaden/öka hungern.

Kontexten gör ju då att lösningar som snabba promenader, alkohol, mindre portioner, TV-tittande/bokläsning för att distrahera osv inte funkar, men däremot att be om nåt sött före maten hade ju gått, bara att det liksom bär mig emot dels att be om extra kalorier och dels att fylla på min redan proppfulla mage med ytterligare saker. Men visst - ett halvt glas juice eller en ruta choklad är ju inte så väldigt mycket, iaf inte i fråga om volym.
    Anonym (Lin) skrev 2023-12-04 09:12:20 följande:

En aptitretare innan maten. Om du inte vill lägga till massor på kosten så kanske en ruta choklad? Sött triggar aptiten.

Ja, det skulle ju kunna funka, även om det bär emot... se även ovan.

Sedan tänker jag också ordningen du äter av det som ligger på tallriken? Inte börja med det som ger störst mättnadskänsla?

Mm... fast i slutänden har man ju ätit även det som ger störst mättnad, så mättnaden borde ju ändå vara den samma vid måltidens slut, tänker jag?

Att koncentrera sig på något annat medan du äter? Då sitter du inte och tänker på om du är mätt nu. Försök tänka på något annat. Läs en bok, se en tv-serie?

Se tredje stycket ovan i detta svar.

Prata med en dietist?

Det är ju en alldeles jättebra idé! Det finns en dietist här på avdelningen som jag kanske skulle kunna få prata med!
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-04 09:45:27 följande:

När jag skulle bulka (gå upp i vikt) så såg jag till att alltid ha äppelcidervinäger och espresso hemma. 
    30-45 min innan samt 20-30min efter måltiderna tog jag antingen en espresso eller två matskedar äppelcidervinäger. 

Upplevde att jag blev hungrigare innan måltiden och samtidigt minskade mättnadskänslan efter måltiden. 

Oj - det låter lite hårt mot magen dock, eller? Jag tror att min mage skulle sparka fullständigt bakut om jag hällde i mig två msk vinäger, och även starkt kaffe brukar den protestera mot... men i valet mellan detta och den här vidriga mättnadskänslan vore det kanske värt det...
  • Anonym (Lovisa)

Ett tips är att dricka ett glas sockerdricka eller annan söt dryck innan måltiden. Att inte dricka medan man äter utan efteråt och att äta flera mindre måltider. Välj något kaloririkt som du tycker är gott. Att dricka sina kalorier kan ibland vara lättare än att äta mat exempelvis smoothies, blåbärssoppa, nyponsoppa mm Har du stora problem med vikten kan du få näringsdrycker utskrivet det har jag haft i perioder jag har svårt att äta och behålla vikten pga sjukdom och mediciner. Be om att få träffa en dietist så får du råd som hjälper specifikt dig. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Mätt) skrev 2023-12-04 10:55:55 följande:
    Oj - det låter lite hårt mot magen dock, eller? Jag tror att min mage skulle sparka fullständigt bakut om jag hällde i mig två msk vinäger, och även starkt kaffe brukar den protestera mot... men i valet mellan detta och den här vidriga mättnadskänslan vore det kanske värt det...
    Blanda vinäger i ett glas med vatten så upplevs det kanske snällare mot magen, testa annars med en sked. 
    Men går det inte så går det inte, testa då bara efter måltiden. Går inte det heller så skippa det, problem med magen är inget kul.
Svar på tråden Hur öka hunger/minska mättnad?