• Anonym (LL)

    Blöder vid samlag

    Hej, är en kvinna under 30 år som under en 6-12 månaders period blöder i samband med samlag. Jag har lätta cellförändringar som jag går på kontroller för. blödningarna började med lite blod på papper bara, men har eskalerat mer och mer till lite större blödningar (fortfarande inte så att det blöder igenom någon binda eller så), men som att du spottar igenom kläderna. Jag var hos gyn nyligen och kollade upp alltihopa och det var varken fel på livmoder eller äggstockar, gynläkaren mena även på att man inte kunde blöda vid lätta cellförändringar.

    sist (ca 1 månadsen) vid samlag så hade jag så ont att jag inte kunde sitta eller ligga på sidan osv efter samlag, och hade smärta till och från i ca en vecka. detta har vidarutvecklat sig till vaginism, osv. vågar alltså inte ha samlag med min partner mer.

    är det någon som har varit i samma sits? hur gick ni tillväga? vad gör man egentligen, känns hopplöst om detta är så mitt sexliv kommer att vara resten utav livet? läkaren menar i princip på att det inte går att göra något åt det.

  • Svar på tråden Blöder vid samlag
  • Anonym (Herren)

    Ska erkänna att jag inte kan något om ev sjukdomar för nere. Men som du ha problem vid samlag med en man som kanske lite för exalterad o bara körpå kan bli för mycket o för snabbt.
    I ditt läge skulle jag i lugn o ro leka med dildo för att utforska hur du funkar där nere för att se vad det är som ger blödning. Töjningen, friction, djupet, vinklar.... Du lär det mer om dej och även vad som är skönare än annat.

  • Anonym (LL)

    Har aldrig haft problem med detta tidigare, min partner och jag har varit ett par i flera år, och vårat sexliv var jätte bra fram tills vintern/januari i år, så detta är något som har utvecklats på senare tid i samband med att blödningarna har ökat mer och mer :/

  • Anonym (Herren)
    Anonym (LL) skrev 2023-12-03 20:44:56 följande:

    Har aldrig haft problem med detta tidigare, min partner och jag har varit ett par i flera år, och vårat sexliv var jätte bra fram tills vintern/januari i år, så detta är något som har utvecklats på senare tid i samband med att blödningarna har ökat mer och mer :/


    Ok, skumt. Har inga andra tips. Men lita aldrig på vården i Sverige. Fortsätt leta svar hos andra i vården och googla massor
  • Goneril

    Du har en vårdkontakt redan, vänd dig till den på nytt. Nu arbetar jag inte i vården, men några underlivssjukdomar har jag haft anledning att läsa in mig på.                                                                                                                                                             Vaginism/slidkramp är ju inte underligt när sex vållar dig blödningar och smärta.
    Googla på lichen sclerosus et atroficus, se om du känner igen något där som du upplevt, småblödningar vid gynundersökning och sex finns med i symptombilden. Behandlingen utgörs av kortisonsalva, östrogen, Vagifem. Vid framskriden lichen måste man se till att inte "hopskrumpningen" tilltar, men i ett tidigt skede kan du säkert få hjälp så att du kan fungera normalt. Lichen är för övrigt en autoimmun sjukdom, men behandlingsbar. I ditt fall kan det helt enkelt röra sig om sköra slemhinnor och då är Vagifem bra, dessvärre går den inte under högkostnadsskyddet, men inte odrägligt dyr. Får du inte hjälp i vården måste du vända dig till privat gynekolog, supernöjd med min. Dyrt? Jodå, värt vartenda öre. 

Svar på tråden Blöder vid samlag