• Anonym (Kluven)

Ej redo jobba efter föräldraledigt, kan jag ångra mig?

Hej. Jag är just nu föräldraledig men arbetar annars som sjuksköterska. I och med att mitt förra jobb var katastrof och en efter en blev sjukskriven så har jag under föräldraledigheten sökt ett nytt jobb på VC. När jag sökte jobbet för x antal månader sedan så kändes det rimligt att kunna börja jobba när min yngsta är 8.5 månad, det gjorde jag med min äldre.

Nu känns det dock alldeles för tidigt att börja om 5 veckor. Det var inte alls lika lätt att avvänja från amning på nätterna denna gång och dessutom är min yngsta betydligt mer mammig och vill i princip bara vara hos mig trots att hon träffat och umgåtts med sin pappa väldigt mycket. Jag känner mig inte alls redo att börja jobba snart har otroligt dåligt samvete emot min bebis. 

Är det okej av mig att börja jobba trots att jag har en bebis som är väldigt mammig och dessutom ammar mycket på nätterna fortfarande? Kan jag höra av mig till min chef och be att få börja någon månad senare? Trots att dom räknar med mig och inte har någon ersättare? Det känns som ett väldigt dåligt intryck eftersom jag är ny där. 

Vad tusan gör jag? 

• Svar på tråden Ej redo jobba efter föräldraledigt, kan jag ångra mig?
  • Zorrorro

Stanna hemma om du kan. Den här tiden får du inte tillbaka. Är du utbildad så kan du säkert få jobb. Ditt o barnets välmående måste gå före lojalitet mot jobbet. 

• Tow2Mater

Så om det är samma sak om två månader? eller om tre?
    Jag antar pappan
    är en fullgod forälder.

• Anonym (Ring)

Hej

var I princip samma situation som dig. Min första var redo att lämna över vid nio månader och sa därför att jag skulle börja Jobba igen vid 9 mån med min andra. Min andra ville inte börja äta ordentligt och jag kände mig inte heller redo. Ringde och sa som det var, eller nästan i alla fall? jag sa att min unge vägrade äta annan mat än att amma. Sa att jag inte kunde skynda på portionerna för att då blev hon förstoppad, vilket var delvist sant. 

tycker att jobbet får vänta, viktigast är ändå barnet eller hur . Kunde jobba med gott samvete när min andra blev ett år Och var mindre ammig och mammig. Men var sedan hemma mellan 1,5-2 år igen pga mammigheten och ammandet. jag får en tredje kommer jag inte börja jobba förrän barnet minst fyllt ett. Alla barn är så otroligt olika men för att vara på säkra sIdan är det nog bäst att vara hemma till minst ett om man vill amma länge. 

sista alternativet är att gå ner i tid tänker jag om det skulle funka. Arbeta 50-75 %

• Anonym (L)

Jag tänker att det kanske kommer vara samma sak om någon månad, att ditt barn är väldigt mammig även då? Ni måste försöka vänja barnet vid att vara med pappan också, du kommer ju inte kunna vara hemma för alltid liksom och jag antar att pappan också ska vara föräldraledig och då måste det ju funka med barnet när du inte är där.

Alternativt att du säger som det är till arbetsgivaren, att du inte kan börja nu utan att ni måste skjuta fram det. Men då kanske de måste ta anställa någon annan istället men då får du väl söka annat jobb. 

• Anonym (Deltid)

Jag började jobba när mitt barn var 10 månader. För att få det att funka med amningen jobbade jag 50% första månaden och sen gick jag inte upp till heltid utan höll mig på 75% i flera år. (Pappan också.) 

• Anonym (part time)

Kan du ringa din arbetsgivare och säga att du hemskt gärna skulle velat börja jobba nu, men ditt barn verkar ha mer behov av dig än du förutsåg och därför undrar om du kan börja på deltid en period? På så sätt kan din man vara FL på deltid han också, så blir det en lättare övergång och du visar att du ändå VILL jobba. 

• Liniss

Kan du jobba mindre än 100% då? Jobba deltid en period så kanske det går? Tänker också att det är viktigt att ni försöker vänja barnet att även vara med pappan, för det kommer ju en dag när du inte längre kan vara med barnet hela tiden och pappan ska väl också vara föräldraledig och då måste det funka. Kan bli besvärligt annars. 

Oavsett om du inte ska börja jobba alls på ett tag eller om du har tänkt jobba deltid så tänker jag att det är viktigt att du meddelar arbetsgivaren så snart som möjligt så att det inte blir så att du drar dig ur i sista sekund, det lär de inte uppskatta. Samt komma med förslag på alternativa lösningar, jobba deltid kan vara en sån lösning. Då visar du att du är intresserad. 

• Jemp

Du kan naturligtvis fråga, men man ska ju egentligen ha längre framförhållning för föräldraledighet. 

Och visst är det ok att börja jobba ändå. Man kan nattamma samtidigt en period, och relationen till pappan kommer ju bli bättre ju mer de umgås. 

• Anonym (Kluven)

Så det skulle vara okej om jag 5 veckor innan start ber att få jobba 80 istället för 100? Känns så himla oseriöst och dåligt av mig men hade verkligen inte föreställt mig att det skulle vara såhär. För 50 känns ju uteslutet även om det hade känts bäst 

• EpicF
    Anonym (Kluven) skrev 2023-12-04 20:03:00 följande:

Så det skulle vara okej om jag 5 veckor innan start ber att få jobba 80 istället för 100? Känns så himla oseriöst och dåligt av mig men hade verkligen inte föreställt mig att det skulle vara såhär. För 50 känns ju uteslutet även om det hade känts bäst 

Ja, och dessutom är det en rättighet du har som förälder. Du kan även fråga om du kan få flytta fram startdatuemt någon månad eller börja på 50%. 

Din arbetsgivare anställde dig under föräldraledigheten och vet således att mycket kan hända under den tiden. Så nej, det är inte oseriöst eller dåligt av dig. 
Svar på tråden Ej redo jobba efter föräldraledigt, kan jag ångra mig?