• EpicF

Detta med VAB

Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 19:30:41 följande:
    Jag ör hemma med båda och är helt slut. Kommer somna nu nedkräkt för att inte väcka antingen bebisen som tillslut lyckats somna eller der äldre barnet som sover extremt lätt av sjukdom. 
    Då får din man vara hemma och ta hand om tvååringen utan ersättning. 

Det är tufft att ha ett spädbarn och en tvååring och ännu tuffare när tvååringen är magsjuk. 
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 19:42:16 följande:
    Alla jobb är inte bara att vara hemma från. Jag skulle önska det, men det har visat sig att VAB är helt okej med arbetsgivaren men att vara hemma och avstå lön och ersättning är det inte. Och jag vill ju helst inte att han ska riskera jobbet.

Jag skulle väl mest bara önskat stt det vore aningens aningens enklare. Så man fick ett lufthål nånstans. Med sjukdomar konstant och HNBbarn är jag ärligt talat bara körd i botten. Jagg hoppas bara det blir lite lättare framöver.
    Då får han ta tjänstledig eller en semesterdag. 

Eller så får du stå ut. 
  • EpicF
    Anonym (A) skrev 2023-12-04 19:47:41 följande:

Fast hans arbetsgivare vet ju inte om han anmäler vab eller inte. Så det är bara att lägga in om vab. 

Och få avslag från fk? Kanske också riskera att bli anmäld för fusk 
  • EpicF

Anonym (A): Självklart vet också arbetsgivaren om man lägger in vab. 

• EpicF
    Anonym (.) skrev 2023-12-04 19:52:33 följande:

Nu var det ett tag sedan som jag hade småbarn men jag vet att mannen kunde vara hemma föräldraledighet och jag var hemma sjuk. Min man tog alltså över föräldraledigheten tillfälligt. Vet inte om det går att göra så nu dock. Ta hand om er!

Ja, om ts blir sjuk och sjukskriven från föräldraledigheten så kan pappan ta över föräldraledigheten för barnet. 

Men nu är inte ts varken sjuk eller sjukskriven utan hon är hemma med en sjuk tvååring samtidigt som hon är föräldraledig. Rätt stor skillnad det
  • EpicF
    Anonym (A) skrev 2023-12-04 20:17:31 följande:

Är själv arbetsgivare och jag kan inte se vad anställda lägger in på FK. 

Nej, men du ser vad den anställde lägger in hos dig och du kan även bli uppringd av fk som undrar om det stämmer att medarbetaren har tagit vab. 
  • EpicF
    Anonym (A) skrev 2023-12-04 20:26:43 följande:
    Ja, det ser jag. Men om TS man inte lägger in hos FK så kommer de aldrig att ringa hans arbetsgivare. Då fuskar han inte. Han får ju vara ledig för vård av barn av sin arbetsgivare. 
    Vilket då blir utan ersättning. Vilket tydligen inte var aktuellt. 
  • EpicF

Om tvååringen är frisk så bör du lämna på förskolan några timmar. 

Eller pröva att sätta tvåringen framför någon barnfilm en stund. 

Funkar inte det så får pappan ta semester och vara hemma några dagar. 

• EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 11:46:55 följande:
    Alltså det svåra är ju nu när barnet är sjukt.
    Då får pappan ta semester/tjänstledig utan lön och vara hemma med tvååringen om han/hon inte kan sitta korta stunder framför en barnfilm utan att konstant behöva bli aktiverad trots att han/hon är sjuk. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2023-12-05 12:28:52 följande:
    Fast hela tråden handlar ju om att tvååringen är sjuk. 

Det står i trådstarten.
    Därför skrev jag också: Eller pröva att sätta tvåringen framför någon barnfilm en stund. 
    Funkar inte det så får pappan ta semester och vara hemma några dagar. 

Ts skrev dock att tvååringen nu var högintensiv vilket kan tolkas som att denne er frisk. 
  • EpicF

Anobym (.): Var skrev jag att man måste bli sjukskriven från dag 1? 

Att bli sjukskriven från föräldraledigheten innebär inte att man blir det dag 1 och det innebär inte heller att man blir det under hela föräldraledigheten. 

Och man behövde ingen sjukskrivning utan kan sjukanmäla sig och då får sjukpenning för de dagar man ansökt om föräldraledighet, mot att pappan eller någon annan tar över föräldraledigheten och om man har en SGI. www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/foraldraledig-och-sjuk

• EpicF
    Anonym (Va?) skrev 2023-12-07 12:08:15 följande:
    Det funkar när de blir tillräckligt hungriga.
    Alla barn.
    Nej, det gör det inte. 
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-14 06:19:41 följande:
    Jag är slut. Och sjukdomarna hemma bara fortsätter för barnen.

Men nu har det visat sig att min man inte heller vill. Eftersom jag ändå tar mig genom dagarna för barnens skull (om än så slut att jag gråter varje dag nu) så tycker han att jag klarar det och då är jobbet viktigt för honom. Så jag undrar ju lite över vad hans jobb egentligen sagt om möjligheter till dubbeldagar om man sökt sent och vad som är hans tankar om det.
    Det handlar inte om vad han vill. Är du så utsliten så ska du vara sjukskriven och han får ta över föräldraledigheten tills du är frisk nog arr vara föräldraledigheten. 

Gå till läkare och få sjukskrivning. Är det så att du blir sjukskriven så ska det inte vara några problem för honom att få igenom tillfällig föräldraledigheten för jobbet. 
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-14 15:46:16 följande:
    Vad säger man då? Hej, jag är jättetrött av att ta hand om mina egna barn?

Men jag ÄR otroligt sliten. Energin är slut på en gång. Hade en väldigt tuff andra graviditet och förlossning så jag gick in i föräldraledigheten på minus, det har säkert spelat in. 
    Du säger att du är utmattad, att du inte för sova, inte får hämta in dig och att energin är totalt drenerad. Det är omständigheterna med sjukdom och små barn som gjort att du är utmattad. Inte att du är "jättetrött av att ta hand om dina egna barn". Be också att få ta blodprover på bla järn och d-vitamin, då brist på dessa kan ge symtom som utmattad och tom för energi. Kan vara en kombination. 

Och din man måste steppa upp och ta sitt ansvar! Han kan inte säga att han inte vill.  
  • EpicF

Hade min sambo betett sig som din sambo så hade han åkt ut med huvudet före. 

• EpicF
    Krocko skrev 2023-12-15 10:35:18 följande:
    Man får först sjukskriva sig själv i sju dagar innan någon läkare utfärdar sjukskrivning, så TS anmäl dig sjuk på försäkringskassan redan idag så får din man stanna hemma.
    Det vet jag. Men eftersom hennes sambo beter sig dom han gör så är det förmodligen bättre att ts faktiskt får en sjukskrivning från läkaren med en gång. Då kanske hennes man fattar läget. 
Svar på tråden Detta med VAB