• Anonym (Frustrerad)

Asocial tonåring

Har en tonårsgrabb som är otroligt asocial. Han vägrar äta middag med mig, kollar aldrig på tv ihop, umgås bara med vänner över datorn. Han taar aldrig hem vänner heller. Jag tror han vill umgås med folk mer men skyller på kylan och dåligt väder nu. I skolan har han vänner. 

Idag har han suttit på sitt rum hela eftermiddagen, värmde sin mat (han vägrade äta samt som mig) och gick in på sitt rum och åt. 

Känner mig frustrerad. Kan jag tvinga honom att äta middag med mig? Försöker prata men han säger bara att jag är jobbig.

• Svar på tråden Asocial tonåring
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Snällavännen) skrev 2023-12-06 12:11:47 följande:
    Det är exakt vad det. Ät med oss annars får du gå hungrig. Det är utpressning och har grabben autism så har han antagligen svårt att äta som det är 

Du kanske har lite svårt att läsa? Jag sa aldrig att alla ska göra vad dom vill 

Men ibland kan man anpassa sig efter en del individers behov om det är möjligt

Nej, du har fel. 
    Svårt att läsa, ja det måste jag ha då jag inte kan se att pågen lider av autism. Var ser du det? 
    Eller....bara...kanske....är det kanske du som har svårt att läsa? Du fabulerar friskt för att diskussionen ska passa dina egna desillusionerade tankar om basal uppfostran. 

Människor verkar hitta på allt möjligt för få rätt. ''Han kanske har autism'', ja och familjen kanske har en blå bil men det vet vi inte. 
  • Anonym (Snällavännen)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-06 13:50:36 följande:
    Nej, du har fel. 
    Svårt att läsa, ja det måste jag ha då jag inte kan se att pågen lider av autism. Var ser du det? 
    Eller....bara...kanske....är det kanske du som har svårt att läsa? Du fabulerar friskt för att diskussionen ska passa dina egna desillusionerade tankar om basal uppfostran. 

Människor verkar hitta på allt möjligt för få rätt. ''Han kanske har autism'', ja och familjen kanske har en blå bil men det vet vi inte. 
    Vem sa det? Ingen som har sagt att han har autism

Du borde kanske överväga att studera på komvux så du åtminstone har godkänd i Svenska. För din egen skull tänker jag 

Jag sa OM han har autism. Då han har en del asociala aspekter så finns den möjligheten. Sen kanske han bara är en vanlig tonårig vad vet jag

Men genom att jag har autism och väldigt svårt för att äta så vet jag att tvång eller utpressning kommer inte hjälpa,Igen nu kanske det inte är hans problem
  • Anonym (Snällavännen)
    Zouxman skrev 2023-12-06 13:49:08 följande:

Alltså du har ju som så många andra låtit det gå för långt. Att vi äter middag tillsammans är en grundregel i en familj och den värdegrunden är implementerad sedan jag fick mata barnen vid bordet. Sen dess är barnen större och maten serveras när den är klar, och det är DÅ man äter tillsammans och pratar om sin dag. Att du låtit din tonåring "slippa" detta gör ju att du har en enorm uppförsbacke och konflikter för att nu när du tycker att det blir för ofta hen inte deltar, eller som du skriver vägrar äta samtidigt som dig så vill du börja ställa krav. Ska du lyckas med denna omställning så är det bara att sätta hårt mot hårt och tvinga fram en ändring. Mat intas tillsammans eller inte alls. Man dör inte av ett par dagars fastande... Men man ändrar sig nog när hungern tar över.

Du måste bara vara konsekvent och inte ge dig.

Tvång är det bästa. Skit i att folk är olika alla ska lyda och äta när Karen vill. Hunger diagnoser och annat spelar ingen roll 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Snällavännen) skrev 2023-12-06 12:11:47 följande:
    Det är exakt vad det. Ät med oss annars får du gå hungrig. Det är utpressning och har grabben autism så har han antagligen svårt att äta som det är 

Du kanske har lite svårt att läsa? Jag sa aldrig att alla ska göra vad dom vill 

Men ibland kan man anpassa sig efter en del individers behov om det är möjligt

Han har ingen autism och aldrig haft svårt att äta med andra. Vill helst äta sin mat som äts framför datorn.
  • Agda90
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-12-06 15:45:45 följande:
    Han har ingen autism och aldrig haft svårt att äta med andra. Vill helst äta sin mat som äts framför datorn.
    Jag tycker faktiskt att du kan ställa krav. Mat äts vid matbordet, punkt!

I vår familj äter vi alltid frukost och middag tillsammans. Har någon träning på kvällen får den personen äta när hen har kommit hem. Men någon i familjen håller den personen sällskap. Något av mina barn brukar sätta sig med mig när jag är den som har tränat och äter efter alla andra. 
    Vi har satt den här rutinen och håller kvar vid den. 

Jag skulle aldrig acceptera att det äts framför tv eller dator. Mat ska ätas i lugn och ro. Kroppen behöver den ron för att ta hand om det vi stoppar i munnen ordentligt. 

Även om din tonåring inte gillar att umgås med dig så finns det regler att följa och du är föräldern och alltså den som bestämmer spelreglerna.

Någon skrev att krav var utpressning och hot (?) må så vara men vi vuxna ska ju lära våra barn och vara bra förebilder och det är vi vuxna som bestämmer.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-12-04 22:34:45 följande:
    Asocial tonåring

Har en tonårsgrabb som är otroligt asocial. Han vägrar äta middag med mig, kollar aldrig på tv ihop, umgås bara med vänner över datorn. Han taar aldrig hem vänner heller. Jag tror han vill umgås med folk mer men skyller på kylan och dåligt väder nu. I skolan har han vänner. 

Idag har han suttit på sitt rum hela eftermiddagen, värmde sin mat (han vägrade äta samt som mig) och gick in på sitt rum och åt. 

Känner mig frustrerad. Kan jag tvinga honom att äta middag med mig? Försöker prata men han säger bara att jag är jobbig.

Men sluuuuta. Din rubrik är fel. Det borde stå "Tonåring", för det är bara det han är. Självklart ska du inte tvinga honom till saker, men informera om att middagen står på bordet en viss tid. Äter han inte så ställ bara undan. Då får han väl ta rester när han blir hungrig, om han inte äter före en viss tid sparar du matlåda åt dig själv för lunch dagen efter eller fryser in. Då får han ta mackor till kvällsfika istället.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Snällavännen) skrev 2023-12-06 14:55:08 följande:
    Vem sa det? Ingen som har sagt att han har autism

Du borde kanske överväga att studera på komvux så du åtminstone har godkänd i Svenska. För din egen skull tänker jag 

Jag sa OM han har autism. Då han har en del asociala aspekter så finns den möjligheten. Sen kanske han bara är en vanlig tonårig vad vet jag

Men genom att jag har autism och väldigt svårt för att äta så vet jag att tvång eller utpressning kommer inte hjälpa,Igen nu kanske det inte är hans problem
    Snällavännen sluta hitta på, du borde självklart förstå att det som diskuteras bör är det som delgetts av TS. Du sitter ju och fabulerar med dina ''what if''....
    Tänk om han är döv och inte hör? 
    Tänk om TS ljuger? 
    Tänk om...
    Tänk om...

Nu, utgå ifrån det du vet och hitta inte på hypotetiska scenarion som ska passa din egen agenda. 

Gällande min skolgång så är den både komplett och genomförd med språklig bravur, tackar dock för omtanke. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-12-06 15:45:45 följande:
    NEJ! Det ska han självklart inte få göra! Ingen mat vid datorn eller på rummet. Man äter vid köksbordet som normala människor.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Snällavännen) skrev 2023-12-06 14:57:03 följande:
    Tvång är det bästa. Skit i att folk är olika alla ska lyda och äta när Karen vill. Hunger diagnoser och annat spelar ingen roll 
    Du är ohederlig i ditt sätt att debattera, vad vinner du på det?
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-06 16:05:58 följande:
    NEJ! Det ska han självklart inte få göra! Ingen mat vid datorn eller på rummet. Man äter vid köksbordet som normala människor.
    Bra! Tack!
Svar på tråden Asocial tonåring