• Anonym (Frustrerad)

Asocial tonåring

Har en tonårsgrabb som är otroligt asocial. Han vägrar äta middag med mig, kollar aldrig på tv ihop, umgås bara med vänner över datorn. Han taar aldrig hem vänner heller. Jag tror han vill umgås med folk mer men skyller på kylan och dåligt väder nu. I skolan har han vänner. 

Idag har han suttit på sitt rum hela eftermiddagen, värmde sin mat (han vägrade äta samt som mig) och gick in på sitt rum och åt. 

Känner mig frustrerad. Kan jag tvinga honom att äta middag med mig? Försöker prata men han säger bara att jag är jobbig.

• Svar på tråden Asocial tonåring
  • Anonym (Pappa)

Grattis, TS, du har en tonåring.

• Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-06 16:05:58 följande:
    NEJ! Det ska han självklart inte få göra! Ingen mat vid datorn eller på rummet. Man äter vid köksbordet som normala människor.
    De flesta normala människor är nog lite flexibla.

Vi äter ofta vid matbordet, men ibland äter vi framfor varsin dator, eller framfor en film....ibland om vi inte hinner annat blir det en burgare i bilen.
    Jag tycker vi är ganska normala trots allt.
  • Anonym (Det blir bättre)

Har en bonus som var likadan. Han bor hos oss på heltid sedan många år tillbaka så det är vi som stått för den senare delen av uppfostran. Tvång och utpressning fungerar inte på alla. Alla människor fogar sig inte efter gruppen som alla andra och särskilt inte i tonåren. Vissa blir bara mer motvalls om man försöker med tvång och utpressning. Vi är biologiskt programmerade till att frigöra oss från våra föräldrar i tonåren.

Vi har för flera år sedan försökt taktiken att om man inte äter när det är mat tillsammans så blir det ingen mat. Vad händer ett par timmar senare. Tonåringen går självklart och tar mat från kylskåpet. Vad ska man göra då tycker ni som förespråkar denna metod? Slå ner honom för att stoppa honom eller ringa polisen och anmäla honom för matstöld? Nej, tvång och utpressning förstör bara relationen.

Nuförtiden äter bonusen oftast med oss. Han är fortfarande i tonåren men i de övre tonåren. Jag tycker inte du behöver oroa dig. Din son vet att man borde äta tillsammans och när han växt till sig lite mer mentalt samt är klar med sin frigörelseprocess kommer han att återvända till matbordet.

• Anonym (Gren)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-12-06 15:45:45 följande:
    Han har ingen autism och aldrig haft svårt att äta med andra. Vill helst äta sin mat som äts framför datorn.
    Då tar ju datorn för mycket plats. Förklara det för honom och säg att han behöver äta vid middagsbordet med dig. Annars så behöver ni skära ner på tiden vid datorn.
  • mammatill6
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-12-06 15:45:45 följande:
    Han har ingen autism och aldrig haft svårt att äta med andra. Vill helst äta sin mat som äts framför datorn.
    Låter som en ganska normal tonåring i mina öron. Varför tvinga till saker? Vad kommer du vinna på det? Känns det bättre för dig att han äter med dig om du vet att han absolut inte vill?
  • Agda90

Väldigt många ser saker och ting som svart eller vitt. Låt ungen göra som den vill annars är det tvång. 

Det är vår uppgift som förälder att uppfostra och visa vägen för våra barn. Ibland fattar vi föräldrar beslut som våra barn ogillar skarpt men det är fortfarande förälderns ansvar och beslut att ta. 
    Ingen talar här om att kedja fast tonåringen vid matbordet!

Jag hade börjat med att begränsa datoranvändandet. Det är inte hälsosamt att sitta framför skärmen dagarna i ända. Sen hade jag arbetat aktivt på att få ut tonåringen till matbordet. Till en början hade jag accepterat att tonåringen hade fått värma maten senare men den skulle ätas vid matbordet och jag hade stannat där och hållt tonåringen sällskap. 
    Sen hade kravet ändrats till att maten ska ätas när den serveras.

• Anonym (Hin håle)

Beklämmande att så många inte ser skillnad på uppfostran och tvång kopplat till bestraffningar. 

• Anonym (Frustrerad)
    Tow2Mater skrev 2023-12-06 18:27:12 följande:
    De flesta normala människor är nog lite flexibla.

Vi äter ofta vid matbordet, men ibland äter vi framfor varsin dator, eller framfor en film....ibland om vi inte hinner annat blir det en burgare i bilen.
    Jag tycker vi är ganska normala trots allt.

Självklart kan man äta på andra ställen än köksbordet med, men att sätta som regel att äta fram datorn tycker jag är fel. 

Har vi gäster, så som t.ex min partner, kommer han bara ut ur rummet för att gå på toaletten. Att äta med oss är otänkbart.

• Anonym (......)
    Anonym (Snällavännen) skrev 2023-12-06 14:55:08 följande:
    Vem sa det? Ingen som har sagt att han har autism

Du borde kanske överväga att studera på komvux så du åtminstone har godkänd i Svenska. För din egen skull tänker jag 

Jag sa OM han har autism. Då han har en del asociala aspekter så finns den möjligheten. Sen kanske han bara är en vanlig tonårig vad vet jag

Men genom att jag har autism och väldigt svårt för att äta så vet jag att tvång eller utpressning kommer inte hjälpa,Igen nu kanske det inte är hans problem
    Bara för att man har autism så får man bete sig hur som helst?
  • Maac

Vi har en mellanväg, min tonåring och jag. Vi äter i soffan tillsammans framför ett avsnitt av en serie vi kollar på. 

Svar på tråden Asocial tonåring