• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • EFW
    EB90 skrev 2024-09-20 14:17:13 följande:
    Hej! Har missat många sidor inlägg nu, så du kanske har skrivit om pgt-testningen innan🙈 Var görs det nånstans?
    Eliva i Stockholm har börjat med en variant lite där man testar vätskan i embryot men inte cellerna 😊
  • Anonym (Blåklint)
    EB90 skrev 2024-09-20 14:17:13 följande:
    Hej! Har missat många sidor inlägg nu, så du kanske har skrivit om pgt-testningen innan🙈 Var görs det nånstans?
    Hej!🤩 vi gör IVF i Finland, eftersom vi ville testa pgt. Vi får ändå inte landstingsfinansierad ivf så tänkte att vi lika gärna kunde köra i Finland! Då får man lite mer info om hur embryona mår och jag tycker att det känns så tungt att gå igenom ett missfall till så vill verkligen undvika det i största möjliga mån! Vi gör non-invasive pgt, vilket betyder att de undersöker vätskan kring embryot istället för att göra en biopsi på embryot. Eliva och CMedical gör något liknande i Sverige men jag ringde och frågade CMedical och med deras Embrace-test får man inte svar på om embryot har normala kromosomer, testet är ett sätt att rangordna embryos. Så det verkar inte vara samma, pgt är ju inte lagligt i Sverige. Eliva vet jag inte, trodde först att de fått godkänt för pgt men kanske är att de också gör samma rangordningstest☺️
  • Anonym (Blåklint)

Ni som har gjort FET, har ni gjort det i naturlig cykel eller med hormoner? Jag ville helst göra med hormoner men eftersom läkarna på något sätt lyckats missa mig har de inte skrivit ut medicinen och jag tror att jag kommer att få mens i helgen. Jag har problem med ?svag? ägglossning och lågt progesteron i lutealfasen. Tror ni att det skulle bli problem i naturlig FET-cykel? 

• Anonym (Blåklint)
    SaraE1990 skrev 2024-09-20 15:41:19 följande:

Förresten jag måste fråga, efter återinföring och denna väntan i 3 veckor, har ni fått mens då innan testdag och därmed förstått att det var negativt?

Första gången jag gjorde IVF så fick jag mens ca 2 dagar innan 3 veckor hade gått..så besviken För det var självklart negativt.

nu andra gången har jag 1 vecka kvar till testdag men känner lite ?mensvärk? som att jag ska få mens. man blir så ledsen för jag är nästan säker på att jag kommer få mens idag eller imorgon 🥲 vilket betyder misslyckat försök nr 2.

är det någon mer som varit med om det? 

Jag fick inte mens men spottings och läkaren sa att det beror på att kroppen insett att implementationen inte skett och då påbörjat nedbrytningen av slemhinnan så smått (eller vad det nu är😅). Så tråkigt! Jag hoppas verkligen att mensen lyser med sin frånvaro för dig! Mensvärk kan ju också vara ett tidigt graviditetssymptom, håller alla tummar för det istället ❤️
  • SaraE1990
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-09-20 16:41:23 följande:
    Jag fick inte mens men spottings och läkaren sa att det beror på att kroppen insett att implementationen inte skett och då påbörjat nedbrytningen av slemhinnan så smått (eller vad det nu är😅). Så tråkigt! Jag hoppas verkligen att mensen lyser med sin frånvaro för dig! Mensvärk kan ju också vara ett tidigt graviditetssymptom, håller alla tummar för det istället ❤️
    Ja okej, det kan man ju förstå. Men sist som sagt fick jag typ rejäl blödning som en mens i flera dagar och kände den där molande värken som man brukar få innan..det är typ det jag känner nu också så det är därför jag är lite så orolig. Det är ju tråkigt men jag är sån som hellre är inställd på det värsta än att bli superbesviken sen..
    men jag hoppas ju såklart och ska försöka få veckan att gå fort😊
  • Meddelande borttaget
  • Eulalia84
    SaraE1990 skrev 2024-09-20 15:41:19 följande:

Förresten jag måste fråga, efter återinföring och denna väntan i 3 veckor, har ni fått mens då innan testdag och därmed förstått att det var negativt?

Första gången jag gjorde IVF så fick jag mens ca 2 dagar innan 3 veckor hade gått..så besviken För det var självklart negativt.

nu andra gången har jag 1 vecka kvar till testdag men känner lite ?mensvärk? som att jag ska få mens. man blir så ledsen för jag är nästan säker på att jag kommer få mens idag eller imorgon 🥲 vilket betyder misslyckat försök nr 2.

är det någon mer som varit med om det? 

Jag har fått mens före testdag i båda mina ivf försök. Har fått mensvärk ett par dagar innan och sen har mensen kommit på förväntad dag. Så för mig har mensvärk hittills varit ett dåligt tecken. Men vet många som fått mensvärk och trott att mensen varit på väg men där dom i själva verket varit gravida så det kan variera☺️ Håller tummarna för dig och att mensen håller sig borta❤️ 
  • Eulalia84

Är det någon som efter ett misslyckat ET fått göra FET direkt eller har ni fått vänta tills cykeln efter?😊

Hade det varit möjligt hade jag gärna gjort FET redan nu vid nästa ägglossning men gissar att vi behöver vänta tills cykeln efter. Väntan känns bara jobbig just nu och som att tiden bara går.

• SaraE1990
    Eulalia84 skrev 2024-09-21 14:08:18 följande:
    Jag har fått mens före testdag i båda mina ivf försök. Har fått mensvärk ett par dagar innan och sen har mensen kommit på förväntad dag. Så för mig har mensvärk hittills varit ett dåligt tecken. Men vet många som fått mensvärk och trott att mensen varit på väg men där dom i själva verket varit gravida så det kan variera☺️ Håller tummarna för dig och att mensen håller sig borta❤️ 
    Jaha ja det är ju det som är tråkigt att det är det som avslöjar att det inte fungerat..men får ha lite is i magen och stå ut denna vecka..
    men hur har det gått för dig med ivf försöken? Har det lyckats?😊
  • Anonym (Blåklint)
    Eulalia84 skrev 2024-09-21 14:51:48 följande:

Är det någon som efter ett misslyckat ET fått göra FET direkt eller har ni fått vänta tills cykeln efter?😊

Hade det varit möjligt hade jag gärna gjort FET redan nu vid nästa ägglossning men gissar att vi behöver vänta tills cykeln efter. Väntan känns bara jobbig just nu och som att tiden bara går.

Vi ska göra FET nu direkt! Däremot får vi inte göra en ny IVF-cykel direkt, med nytt äggplock och så. Då måste vi vänta 2 eller 3 cykler (har inte fattat vilket de menar) för att vår läkare menar att äggblåsorna som tömdes nu kan blåsa upp sig igen och då vara tomma. Hoppas att du också får påbörja FET snart, håller med om att det känns fruktansvärt jobbigt med all väntan🤗
Svar på tråden IVF/ICSI 2024