• Anonym (anonym)

Är det snålt

att bjuda hem en kille eller tjej eller hen på mat, och först ta av maten och göra en matlåda till sig själv och ställer undan för att ha till jobbet

• Svar på tråden Är det snålt
  • Anonym (Beda)

Varför skulle det vara snålt med matlåda? Det har jättemånga på mitt jobb. 

• Anonym (Missy)

Det är ju bara snålt om man tar så mycket att maten inte räckte till gästen.

Och man låter ju alltid gästen ta mat först, att inte göra så är dock inte ett snålt beteende utan snarare ett ouppfostrat beteende.

Så: gäst mat först, sen till sig själv, sen när båda är mätta så är det ju helt normalt att ta resterna till matlåda.

• Anonym (X)

Jag hade gjort det i omvämd ordning, lagt upp det till middagen på serveringsfat och efter middagen (när allt svalnat)  plockat över i matlåda, men ser inget komstigt med det i sig så länge alla får äta sig mätta.

• Anonym (Anja)

Nej, inte alls snålt så länge det räcker till gästen. Sedan hade jag kanske gjort det i omvänd ordning, beroende på vad jag bjöd på. En paj eller gratäng ser ju trevligast ut om den är hel när man man bjuder. Men det är absolut inte snålt.

• Anonym (f)

Om du försöker begränsa hur mycket mat dejten kan få är det knäppt, att ta matlåda av resterna är inte knäppt

• Anonym (Hm)

Hade gjort det i omvänd ordning

• OlgaElvira
    Anonym (anonym) skrev 2023-12-09 13:22:43 följande:
    Är det snålt

att bjuda hem en kille eller tjej eller hen på mat, och först ta av maten och göra en matlåda till sig själv och ställer undan för att ha till jobbet

Det beror helt på hur det görs. Om su ställer fram maten på bordet och sedan tar av detta till din matlåda, innan gästerna kan ta. Då är det oförskämt! 
    Du fyller din matlåda från grytor och kastruller, däefter lägger du upp matten till dina gäster. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Beda) skrev 2023-12-09 13:57:32 följande:

Varför skulle det vara snålt med matlåda? Det har jättemånga på mitt jobb. 

Om det är snålt mot gästen. Blir mindre mat kvar 
  • Anonym (Ff)
    Anonym (anonym) skrev 2023-12-09 19:36:35 följande:
    Om det är snålt mot gästen. Blir mindre mat kvar 
    Kan du svara på om det fanns tillräckligt med mat?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ff) skrev 2023-12-09 21:46:08 följande:
    Är det snålt
    Kan du svara på om det fanns tillräckligt med mat?
    Skulle säga att det är en smaksak, olika personer skulle ge olika svar. En del skulle tycka det var nog, andra kanske tycka att de velat ha mer och inte blev helt mätta.
Svar på tråden Är det snålt