Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Kris i vården inte bara bland ssk!

Anonym (Trötter) skrev 2023-12-14 18:42:14 följande:
    35000 i lön för ett yrke som kräver akademiska studier är en låg lön jo. För en person som nyligen utbildat sig är den ok. Men inte för någon som arbetat i 20 år. Problemet är r att lönespridningen är väldigt dålig. Som jämförelse enligt samma statistik har ssk över 40000 i medellön. Ändå pratas det fortfarande om deras låga löner. Och ja man väljer vad man vill göra, därför väljer folk bort dessa yrken. Vilket drabbar patienterna i slutänden. 
    Kanske dagtid Mån-Fre, ingen kvall eller helg? Tar hand om patienter på mest  schemasatta tider, så kanske hinner ta lunch och fikaraster?
  • Tow2Mater
    Anonym (Trötter) skrev 2023-12-14 22:18:47 följande:
    Och?
    Men vaddå och? Om man jobbar helger och kvällar med OB, och inte har tid att ens äta lunch som en ssk på t ex akuten kan man ju anse att lönen ska vara därefter. Att softa schemalagda dagar som terapeut inte kommer upp i den lönenivån inom området vård och omsorg kan ju vara förståeligt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Trötter) skrev 2023-12-15 06:46:49 följande:
    Suck. Lönen sätts inte efter de kriterierna. Trodde jag alla förstod. Ssk har verkligen lyckats med sina kampanjer med att få folk till en viss uppfattning. Har jobbat 20 år i vården och hittills inte träffat på en enda ssk som inte har tid att ta fikarast eller äta lunch. Finns ingen terapeut som "som softar" heller. Märks du inte vet någonting. Fysios arbetsmiljö inom pv t ex. Med produktionskrav som varit helt orimliga med antal besök som ska "produceras". Och dessutom kass lön trots högt ansvar över både undersökning, diagnos och behandling. Detta gäller förövrigt många fler yrken som jag tidigare nämnt. Nej kunna jobba med lite ob har vi ingen möjlighet till men hade gärna haft, det hade åtminstone höjt lönen något. Sorgligt att folk i allmänhet inte vet hur det är. Men när man får vänta på vård, utredning eller behandling eller ens anhöriga, så beror det inte på att vården "vill mota bort patienterna" som en del verkar tro. Utan för att det finns inte personal, för folk vill inte jobba under de villkoren. De har fått nog! 
    Nej, jag vet lönen inte sätts direkt efter det. Men jag tycker det är förståeligt att de inte får höjda löner bl a pga det jag sa.

Jag har haft kontakt med fysioterapeut, och det måste vara ett av de softaste jobb jag sett. Gick inte många ggr dock; halva deras jobb verkade gå ut på att få tillbaka mig på besök regelbundet.

Och som ett tips; att svara 'och' istället för att ge en enkel förklaring för att man 'tror alla förstår' är en katastrofal debattteknik. Sköter man sitt jobb lika kanske det också har med lönesättningen att göra och lönen blir därefter.
  • Tow2Mater
    Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2023-12-16 06:34:52 följande:
    Nja. Utifrån att sjukvårdens uppdrag hela tiden verkar utökas, och att vården faktiskt också jobbar med att göra rätt saker så är det inte så att det bara ska till pengar för att folk ska utbilda sig.

Jag tänker att pandemin faktiskt visade att vårt samhälle skulle må väldigt mycket bättre om "i princip" alla skulle veta mer om vård och omsorg, och att det faktiskt hade varit jävligt rimligt att ordna strukturer där fler människor får någon sorts grundläggande behörighet att göra vissa saker inom vården.

Vården skriker efter sin utbildade personal, men det är ingenting som säger att vi behöver strukturera upp välfärdsstaten precis som vi gjort tidigare. Ska vi ha ett individuellt perspektiv behöver vi också se till att vi har strukturer som kan stötta de personer som bor i samhället.

Vi behöver bestämma vilka som ska göra vad och anpassa våra institutioner till detta.

I min värld är det mer rimligt att ha något liknande som mönstringen också för hälso- och sjukvård samt omsorg, än att utbilda militärer. Rent krasst tycker jag vi kunde gjort detta redan när man lade ner den allmänna värnplikten, förra gången, med facit i hand.

Jag tycker att samhället sviker sig självt genom att helt titta på marknadsmodeller över vad som driver människor. Jag tänker att många människor faktiskt skulle må bra av att faktiskt bidra också till vården, förutom till vanliga yrkesliv. Och jag tror faktiskt inte att det handlar om att pumpa in mer resurser i de strukturer som finns.

Så, utbildad personal: Absolut. Men genom att höja lönerna och hålla tummarna? Nja. Genom att förändra vården och omsorgen så den fungerar? Ja! Exakt hur.... Det är den verkliga frågan....
    Ja, varför inte, tycker det är bra förslag.

Ska man följa marknadsmodellen krävs ju mer pengar, vilka inte finns i det redan höga skattetrycket. Då måste man ju höja avgifterna, så individen plockar upp mer av kostnaden. Man kan ju fråga sig om det är hållbart att det knappt kostar något att uppsöka läkare/sjukhus; skulle det kosta lite mera skulle mer resurser frigöras från dem som uppsöker vård för minsta lilla i onödan, till dem som faktist har anledning att uppsöka vården.

Och vill man inte höja avgifterna, måste det ju till fler resurser som inte kostar. Där vore ju t ex en sorts allmän arbetsplikt, precis som militären brukade vara, en möjlig väg att gå. Det skulle även ge många ungdomar behövlig erfarenhet i arbetsvärlden. Men militären behövs mer mer än någonsin idag, de borde kunna komplettera varandra.

Något måste ju radikalt förändras; att bara dela den där tårtan för att ge vården lite större bit av skattepengarna är inte hållbart; de kommer bara behöva mer och mer om inte hela strukturerna ändras. Det måste nog ses från flera håll, med implementation av ändrad struktur, höjda avgifter, omfördelningar och utökad flexibilitet, etc samtidigt.
Svar på tråden Kris i vården inte bara bland ssk!