Anonym (Trötter) skrev 2023-12-13 14:53:23 följande:
Kris i vården inte bara bland ssk!
Vill bara skriva av mig min stora frustration. Det pratas så mycket om ssk villkor och löner och att det är kris i sjukvården. Bra att det uppmärksammas. Men jag är dötrött på att man bara pratar om en enda yrkeskategori. Vet ni om att man t ex snart inte vill operera på vissa sjukhus för man har inga fysioterapeuter eller arbetsterapeuter. Det är 1.(!) års väntetid till logoped där jag jobbat. Dietister servar 7 vc. Psykiatrin remitterar till psykolog och kurator på VC men där finns ingen. Osv osv. Tom kommer man förmodligen behöva lägga ner flera vårdutbildningar för att det är för få sökande. Varför? Jo för ingen vill jobba till skitlöner. Läste en diskussion om fysioterapeuter på DM.Tragisk läsning. 40% vill lämna yrket, flera har redan gjort det. Varför?! Jo LÖNEN och ARBETSMILJÖN. Varför är det så tyst om detta. Varför lyssnar arbetsgivarna bara på ssk?!Det är katastrof i svensk sjukvård. Och värre lär det blim
Jag tänker att katastrofen i sjukvården i viss utsträckning handlar om att vården faktiskt inte alltid gör rätt saker. I min roll är det ständigt lika fascinerande när folk blir inskrivna för "ohållbar hemsituation" och tar upp en plats i väntan på bedömning om stöd av kommunen p.g.a. oroliga anhöriga, när patienten vill bo hemma.
Likaså remitteras folk fram och tillbaka, och står i kö... Många yrkeskategorier är dessutom fullständigt övertygade om att de har bättre koll på andras yrkes-ansvar än vad de defakto har, och slösar till med att hänvisa folk fel.
Personligen tror jag att såväl vården som omsorgen behöver göra vissa processer mer effektiva. Vi har inte tillräckligt med resurser att hålla på och göra fel saker och vara ineffektiva, utan det är faktiskt rätt rimligt att vård och omsorg faktiskt går till de som behöver det.
Nu när man faktiskt inte där knall och fall av stroke, hjärtattacker, terminal cancer är det inte rimligt att människor som faktiskt inte behöver vård är inskrivna på sjukhus för att anhöriga är oroliga över deras hemsituation..... efter pandemin har vi en jätteomställnig att göra utifrån att människor faktiskt inte fått vård för mindre akuta saker, utan faktiskt får helt andra besvär.
Rent krasst så tror jag vården behöver uppdatera hur saker fungerar, så att de får igång de flödena som är viktigast.