Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2023-12-16 06:34:52 följande:
Nja. Utifrån att sjukvårdens uppdrag hela tiden verkar utökas, och att vården faktiskt också jobbar med att göra rätt saker så är det inte så att det bara ska till pengar för att folk ska utbilda sig.
 Jag tänker att pandemin faktiskt visade att vårt samhälle skulle må väldigt mycket bättre om "i princip" alla skulle veta mer om vård och omsorg, och att det faktiskt hade varit jävligt rimligt att ordna strukturer där fler människor får någon sorts grundläggande behörighet att göra vissa saker inom vården.
 Vården skriker efter sin utbildade personal, men det är ingenting som säger att vi behöver strukturera upp välfärdsstaten precis som vi gjort tidigare. Ska vi ha ett individuellt perspektiv behöver vi också se till att vi har strukturer som kan stötta de personer som bor i samhället.
 Vi behöver bestämma vilka som ska göra vad och anpassa våra institutioner till detta.
I min värld är det mer rimligt att ha något liknande som mönstringen också för hälso- och sjukvård samt omsorg, än att utbilda militärer. Rent krasst tycker jag vi kunde gjort detta redan när man lade ner den allmänna värnplikten, förra gången, med facit i hand.
 Jag tycker att samhället sviker sig självt genom att helt titta på marknadsmodeller över vad som driver människor. Jag tänker att många människor faktiskt skulle må bra av att faktiskt bidra också till vården, förutom till vanliga yrkesliv. Och jag tror faktiskt inte att det handlar om att pumpa in mer resurser i de strukturer som finns.
 Så, utbildad personal: Absolut. Men genom att höja lönerna och hålla tummarna? Nja. Genom att förändra vården och omsorgen så den fungerar? Ja! Exakt hur.... Det är den verkliga frågan....
Ja, varför inte, tycker det är bra förslag. 
Ska man följa marknadsmodellen krävs ju mer pengar, vilka inte finns i det redan höga skattetrycket. Då måste man ju höja avgifterna, så individen plockar upp mer av kostnaden. Man kan ju fråga sig om det är hållbart att det knappt kostar något att uppsöka läkare/sjukhus; skulle det kosta lite mera skulle mer resurser frigöras från dem som uppsöker vård för minsta lilla i onödan, till dem som faktist har anledning att uppsöka vården. 
Och vill man inte höja avgifterna, måste det ju till fler resurser som inte kostar. Där vore ju t ex en sorts allmän arbetsplikt, precis som militären brukade vara, en möjlig väg att gå. Det skulle även ge många ungdomar behövlig erfarenhet i arbetsvärlden. Men militären behövs mer mer än någonsin idag, de borde kunna komplettera varandra.
Något måste ju radikalt förändras; att bara dela den där tårtan för att ge vården lite större bit av skattepengarna är inte hållbart; de kommer bara behöva mer och mer om inte hela strukturerna ändras. Det måste nog ses från flera håll, med implementation av ändrad struktur, höjda avgifter, omfördelningar och utökad flexibilitet, etc samtidigt.