Inlägg från: Anonym (inteok) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inteok)

Tempen i rumpan på sjukhuset

Spontant känns det lite märkligt att göra så. Men jag har blivit utnyttjad lite för många gånger så jag hade nog tagit väldigt illa vid mig.

• Anonym (inteok)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2023-12-13 17:22:37 följande:
    Han frågade ju om TS ville göra det själv!
    Tar du illa vid dig av att mäta tempen på dig själv i rumpan?
    Det är det bästa stället att mäta på. Mäter man i ett öra eller i munnen kan mätvärdet bli för lågt.
    Jag klarar inte beröring från främmande män öht så det spelar liksom ingen roll om det frågas eller ej. Så stor tempskillnad kan det inte vara. Jag brukar inte tempa mig själv i rumpan. Finns orala termometrar, duger åt mig. Spelar heller ingen roll för min del om det skiljer 0,2 grader heller.
  • Anonym (inteok)
    EpicF skrev 2023-12-14 16:10:46 följande:

Anonym (inteok): Nej, för dig kanske det inte har betydelse. Men i vårdsammanhang kan det vara behov för att få veta exakt temp. 

Det är ju inte som att de som jobbar inom vården bryr sig om hur man mår i alla fall så nån grad hit eller dit spelar liksom ingen roll. Man får ju ändå utgå från vad man har för grundtemperatur, är man då van att ta sin temp oralt så får man ju fortsätta med det även vid feber. Skillnaden kommer ju vara densamma
  • Anonym (inteok)
    Core skrev 2023-12-14 16:39:44 följande:
    Har de sådana rutiner kan det vara av en anledning. Högt i temp så kan varenda 0.1 grad vara viktigt, för att få rätt behandling 

Så länge man har alternativet att lösa det själv ser jag inga problem. Och man kan säkert be om en kvinnlig skö också om det är problemet 
    Det är väl bara ta en alvedon eller ipren. Hade inte låtit en kvinna pilla upp grejer i röven på mig heller.
  • Anonym (inteok)
    EpicF skrev 2023-12-14 18:51:34 följande:
    Varför tror du folk inom vården inte bryr sig om hur personer mår? 

Tror du vi tar temp (både rektalt, oralt, panna och öra), vitala, blododling och infektionsprover för skojs skull? 

För vissa tillstånd så spelar varje liten grad en stor roll. Även om det enbart handlar om så lite som 0.1grad i skillnad. 
    Anonym (inteok) skrev 2023-12-14 16:47:18 följande:
    Det är väl bara ta en alvedon eller ipren. Hade inte låtit en kvinna pilla upp grejer i röven på mig heller.
    Så gör det själv då. Har man problem med att folk "pillar upp grejer i röven" så får man erbjudande om att göra det själv. Eller så kan man också tala om att man gärna vill göra det själv. 

Ibland kan man även få smärtstillande/febernedsättande som stickpiller... den kan man också få sätta själv. 
    Jag tror inte, jag vet. Eftersom alla jag träffat i vården beter sig som narcissistiska svin. Jag hade inte pillat upp nåt i röven på mig själv heller. Vidrigt.
  • Anonym (inteok)
    Core skrev 2023-12-14 20:38:22 följande:
    räcker det med en Alvedon ska man nog inte belasta sjukvården 
    Det räcker för att få ner febern. Det kanske är orsaken till feber man söker vård för, men det fattar väl inte sånna som du.
Svar på tråden Tempen i rumpan på sjukhuset