• Anonym (Hoppetossan)

Tempen i rumpan på sjukhuset

Blev i veckan inlagd på sjukhuset ungefär ett dygn på grund av kraftiga buksmärtor. Hade verkligen superont.
    På kvällen kom det in en sjuksköterska (manlig sådan) och sa att jag skulle få lite smärtstillande och att han ville kolla min temp. Tänkte att det skulle vara en örontemp, för sånna har dom använt på mig förut. Men såg att han tog fram en vanlig digitaltermometer och trädde på ett tunt plastskydd på den. Tänkte att den där ska nog inte in i mitt öra. :) Sedan frågade han om ja ville göra det själv eller ville ha hjälp. Jag hade ont som bara den och var trött så ja sa att han kunde göra det. Fick ligga på sidan med uppdragna knän o så satte han in termometern i stjärten på mej. Ingen big deal egentligen. Han hjälpte mig även med ett stolpiller efteråt. Jag somnade direkt efter.
    Men det jag undrar är, hur pass vanligt är det att man mätar febern i ändtarmen på en vuxen person? (24 år)

• Svar på tråden Tempen i rumpan på sjukhuset
  • Anonym (Camilla)

Vill man ha en exakt temperatur så tar man den rektalt. Helt riktigt och inget konstigt. 

• Anonym (inteok)

Spontant känns det lite märkligt att göra så. Men jag har blivit utnyttjad lite för många gånger så jag hade nog tagit väldigt illa vid mig.

• Tecum
    Anonym (Camilla) skrev 2023-12-13 16:20:12 följande:

Vill man ha en exakt temperatur så tar man den rektalt. Helt riktigt och inget konstigt. 

Hur pass exakt är det jämfört med örontemp, vad skiljer?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (inteok) skrev 2023-12-13 17:10:31 följande:

Spontant känns det lite märkligt att göra så. Men jag har blivit utnyttjad lite för många gånger så jag hade nog tagit väldigt illa vid mig.

Han frågade ju om TS ville göra det själv!
    Tar du illa vid dig av att mäta tempen på dig själv i rumpan?
    Det är det bästa stället att mäta på. Mäter man i ett öra eller i munnen kan mätvärdet bli för lågt.
  • Anonym (Hm)

Låg inlagd en vecka efter en större operation tidigare i år, tempen togs flera gånger enbart i örat

• Anonym (Signe)

Helt spontant tycker jag att man frågar hur man vill ta tempen ifall man är professionell.
    En läkare borde verkligen förstå att man kan ha trauman som kan påverka negativt för patienterna.
    Läkaren borde också i min värld ha nämt innan för patienten att man vill ta tempen rektalt och förklara varför. Fast å andra sidan, är man professionell så kan man räkna ut tempen oavsett hur man mäter den. Skönt att läkaren iallafall frågade om du ville ta den själv?.annars hade jag blivit rätt förvånad faktiskt.

• Anonym (Hoppetossan)

Hade inga problem med att han tempade mig i stjärten, blev bara lite förvånad att han valde den metoden. Men är ju som tidigare skrivits den mest exakta metoden att mäta tempen. Med tanke på att 2 olika manliga läkare redan hade hunnit vara o stoppa upp varsitt finger i ändtarmen på mig tidigare under kvällen så kändes tempen inte som något speciellt dramatiskt.

• EpicF

Mycket vanligt om man vill ha en exakt temp på patienten. 

• Anonym (Camilla)
    Tecum skrev 2023-12-13 17:13:41 följande:
    Hur pass exakt är det jämfört med örontemp, vad skiljer?
    Du mäter temperaturen på ett helt kroppsvarmt ställe som inte blir utsatt för yttre påverkan. Det skiljer någon tiondel mellan vänster och höger öra. Sedan är det beroende på hur ordentligt de trycker in örontempen också. Det brukar ofta vara lite halvfjösigt mätt. Stor risk för felvärde och man missar en temp stegring. 
Svar på tråden Tempen i rumpan på sjukhuset