Inlägg från: Anonym (Joppe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Joppe)

Allt känns så hopplöst

Anonym (Hatar livet) skrev 2023-12-14 02:51:19 följande:

Senaste åren har jag jobbat inom handel men känner inte att det är något för mig. Blir helt slut av allas sinnesuttryck som man får under dagen. Nu jobbar jag i vården, inget drömyrken men gick tillbaka dit för att jag inte ville jobba i butik längre. Sen har jag sökt ett helt annat yrken inom teknik och montering och varit på intervju. Men det skapar en hel del ångest att ge sig in i något man inte har någon aning om. Jag tröttnar ju egentligen också väldigt fort på jobb när jag väl kan dom. Starta eget känns inte som ett alternativ då jag måste få in pengar varje månad då jag inte har något sparat. 

Jag har alltid känt att livet är hopplöst. Är 27 idag. 

Du har ju inte hittat rätt yrke än. Ditt synfält för vad som egentligen är möjligt för dig är kanske begränsat. Du verkar vara en sån (nu gissar jag hejvilt, baserat på vad du delgivit) som vill ha lugn och ro, men samtidigt känna utmaningar. Kanske ett pyssligt jobb. Varför inte handarbete av något slag. Skapa och sälj? 

Men om du alltid känt så så behöver du ju bryta ditt tankemönster, genom medvetna förändringar. Du vill känna lycka, ansträng dig att känna lycka. Ibland kan det handla om fysiska saker. Ens mående är alltid värt att kolla upp och få ett utlåtande över. Dina seratoninnivåer är kanske låga.

• Anonym (Joppe)
    Anonym (Hatar livet) skrev 2023-12-14 04:07:29 följande:
    Oj! Läskigt vad bra du kan analysera. Stämmer in på mig precis. Men vad finns det för arbeten inom det? 
    Det finns olika sorters handarbeten. Kan vara knepigt att översätta till ett tryggt yrke. Men det du sysslar med idag känna inte särskilt tryggt heller med tanke på ditt mående. Du behöver ju känna en glädje, ett vidareutvecklat intresse kanske kan hjälpa dig.

Några idéer kan ju vara krukmakeri, slöjd, kåsor, knivar, lapptäcken, tvåltillverkning, biodlare, microbryggeri, skylttillverkning i metall, osv (en alternativ karriär kan ju vara att du lär upp dig till svetsare, ganska pyssligt)

Beroende på handarbete så ser ju försäljningen olika ut. Snickerisaker kan du kanske ha framgång med att sälja på fb marketplace. Vill du tillverka tvålprodukter så krävs nog en del korta videor på sociala medier och ett par års tålamod innan du etablerat en plattform.
  • Anonym (Joppe)
    Anonym (Hatar livet) skrev 2023-12-14 16:06:36 följande:
    Jag behöver även jobba på mig själv om jag ska bli bra och må bra. Jag är väldigt spridd i mina tankar. Ena sekunden så känns alls skit, jobb, livet, precis allt. Men sen kan de vända helt och tänker helt plötsligt att jag har det bra och att jag ser fram emot tex att lära mig mitt nya jobb osv. Och sen vänder det igen och allt känns precis skit och pest. Måste ju ha någon mer diagnos utöver min adhd-diagnos. Förmodligen depression såklart men något mer. Blir som sagt galen av att pensla i tankar och känslor såhär. 
    Det är relativt normalt i 25-27 års åldern. Du behöver ta dig över puckeln så kommer saker att kännas bättre. Det kan jag (nästan) garantera. Sen så kan du behöva ta emot den hjälpen som finns om allt känns alltför mörkt och dystert. Lyckopiller kan vara nödvändigt i vissa fall.

Och ja, försök ändra ditt mindset, knåda hjärnan. Fundera på hur en idealisk tillvaro ser ut, hur du ser ut som lycklig och visualisera den. Känn tacksamhet över det du har och tänk inte i termer som "jag ska inte" utan vad du vill känna t ex "jag vill gå från jobbet med tillfredsställelse" Kortversionen hur man blir lycklig i stora drag.

-visualisering
    -tacksamhet
    -"jag vill"
Svar på tråden Allt känns så hopplöst