Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Akta er för Trygg Hansa Barnförsäkring

Vad är specialrullstol? Kanske rullstol är motiverat men inte denna sk 'specialrullstol'?

• Tow2Mater
    ådärsattdenja skrev 2023-12-17 20:31:00 följande:

Om ditt barn är under 18 så är ju hjälpmedel gratis, även av region/kommun specialanpassade hjälpmedel. Eller handlar detta om ett hjälpmedel som ligger utanför sortimentet som ni vill köpa in på egen hand? Vad är det för specialrullstol, märke och modell ditt barn vill ha? 

TS verkar inte vilja svara på vad for special det handlar om.
  • Tow2Mater
    KlasP skrev 2023-12-17 21:15:29 följande:

Nja, jag förstår inte vad det har med saken att göra, det står inget i försäkringsvilkoren om att det skulle vara avgörande på något vis.

Utan som jag tidigare sagt står det att hjälpmedel ska skrivas ut av läkare, och att det ska underlätta rehabilitering, detta har skett och intygats. Och Trygg Hansa har inte själva ifrågasatt det, så varför gör ni det?

Om jag ska gå in på en mängd detaljer som rör min sons privatliv behöver jag i så fall först fråga honom om det. Jag vet inte vad det skulle vara för poäng med att besvära honom med det.

Men förklara gärna varför ni är så intresserade av det.

Försöker se likheter med annan försäkring; Folksam t ex, som inte ersätter kostnader avseende motordrivna fordon. Tänker de kanske klassar vissa rullstolar som det.
  • Tow2Mater
    KlasP skrev 2023-12-17 23:56:25 följande:

Rullstolar motorfordon?

Finns det folk som tror på det?

Begreppet "motorfordon" definieras på transportstyrelsens hemsida" 

Motorfordon

Motorfordon delas in i bilar, motorcyklar och mopeder.

Fast jag sa ju motordrivna fordon, inte motorfordon. Men Permobil är ju t ex ett motorfordon (fordon för personer med nedsatt rörlighet).
    Var ju bara en tanke.
  • Tow2Mater
    KlasP skrev 2023-12-19 15:12:49 följande:

Ser man inga problem med att ens barn blir blåst på sin rullstol av försäkringsbolaget om det på något tragiskt vis får behov av en rullstol, så kan jag visst rekommendera Trygg Hansa barnförsäkring.

Jag utgick från att andra föräldrar också hade problem med det, det var mycket därför jag startade tråden. Men är det det man vill och förväntar sig av sitt försäkringsbolag, så var så god. Trygg Hansa kan definitivt vara något för dig.

Du har inte velat ta i diskussionen om rullstol versus specialrullstol. Det finstilta i försäkringsbolagens kontrakt finns ju inte på nätet. Har de t ex erbjudit sig betala en mer vanlig rullstol (dvs ej special), eller får ni det från den offentliga vården?

Vilka intressen finns av att själv äga rullstolen? Hjälpmedel för t ex idrotts- eller fritidsaktiviteter ersätts ju inte.

Hoppas naturligtvis du får rätt i domstolen. Men det kommer väl att overklagas och ändras ett par ggr innan slutlig dom, så det kan ju ta lite tid.
  • Tow2Mater

TS har inget intresse av diskussion, han vill bara smutskasta Trygg Hansa det ser vi ju. Tden borde tas bort.

• Tow2Mater
    KlasP skrev 2023-12-20 09:56:22 följande:

Men hör nu lilla puffsinuffsan, jag har tagit upp ett mycket viktigt ämne till "diskussion" eller ännu hellre en sansat och respktfullt samtal. Men sådana är kanske förbjudna här menar du?

Jag har tagit upp ämnet att min son som har en försäkring som täcker handikappshjälpmedel som har intygats av läkare ha en rehabiliterande funktion, har blivit vägrad ett sådant hjälpmedel.

Försäkringsblaget i detta fall Trygg Hansahar vägrat betala ut vad min son har rätt till enligt avtalet. Man vägrar på grund av att man byter benämning på handikappshjälpmedlet. Därför har man meddelat min son att det inte är något handikappshjälpmedel.

Jag har också tagit upp lagstiftningen kring bedrägeri, sm just handlar om förbud mot att lura i någon en sådan sak att de inte har rätt till en viss sak, så att de ska sluta kräva den.

Men här hyllar vi visst de som ger sig på handikappade minderåriga, på dem bara eller?

Så det låter ju som det handlar om just det där special (rullstol versus specialrullstol).

Det finns också något som säger nödvändiga och skäliga kostnader - bara för att något intygats ha en rehabiliterande funktion, betyder det inte automatiskt att kostnaderna är nödvändiga eller skäliga. Kan t ex likvärdig funktion fås av billigare hjälpmedel/sätt kan det ju sägas inte vara nödvändigt eller skäligt.

Försöker bara bidra till förstålse av hur försäkringar fungerar. Skulle de täcka allt folk vill ha, skulle de bli så dyra att ingen skulle köpa dem. Det måste balanseras. Så fungerar alla försäkringar.
Svar på tråden Akta er för Trygg Hansa Barnförsäkring