• KlasP

Akta er för Trygg Hansa Barnförsäkring

Ett av de senaste tilltagen Trygg Hansa gjort är att söka bedra min son som fått behov av rullstol på sin rullstol. 

Eftersom han har rätt att få ersättning för rehabiliterande hjälpmedel, som han fått förskrivna av läkare. Så påstod Trygg Hansa att specialrullstolar inte är rehabiliterande hjälpmedel för hanndikappade. Alltså tänker man inte betala ut ersättning.

Vi har polisanmält för misstänkt grovt bedrägeri.

Alla ni andra som också berättar i recensioner på nätet att Trygg Hansa bedragit er, låt oss samarbeta för att få dem att hålla sig till ingångna avtal.

Låt oss alla polisanmäla när Trygg Hansa bedrar oss, låt oss alla varna intet ont anande människor, som kanske står i begrepp att teckna en försäkring hos Trygg Hansa.

Det vore fantastiskt för oss alla om Trygg Hansa på sikt kunde drivas i konkurs. Så är det ju tänkt att den fria marknaden ska fungera. Företag som sköter sig ska blomstra, och företag som missköter sig, och bedrar sina kunder ska gå i konkurs.

Låt oss organisera oss nationellt för att driva Trygg Hansa i konkurs, eller möjligen få dem att förändra sitt beteende, men det tycks som en helt främmande tanke för dem.

Så tills vidare kan vi kalla rörelsen ?För Trygg Hansa i konkurs? FTHK.

• Svar på tråden Akta er för Trygg Hansa Barnförsäkring
  • KlasP

Haha, ja något ska man väl göra, polis och rättsväsende gör ju ingenting nu för tiden.

Det är väl inte rimligt att man ska få fortsätta bedra människor i utsatt situation att man bedriver ett försäkringsbolag, om man inte gör det.

• riboflavin

Är ju väldigt svårt att bedöma om någon fel begått utan mer information. Vad menas här med specialrullstol? 
    Min erfarenhet från djurförsäkringsbranchen är att folk tror att de har oerhört mycket mer rättigheter än de defacto har, för försäkringsbolagen är väldigt bra på att antingen införa undantag eller skriva villkoren så att det är lätt att tolka dem till bolagets fördel.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • KlasP

Jag håller inte alls med dig, rullstolen är själva ikonen för rehabiliterande handikappshjälpmedel världen över, finns på alla skyltarna som symboliserar handikappstoalett, handikappsanpassad buss, taxi, parkeringsplats etc etc.

Kan man ifrågasätta om rullstolar är handikappshjälpmedel som är konstruerade, designade och tillverkade för att handikappade ska använda dem i ett rehabiliterande syfte, ja då kan man ifrågasätta om gafflar är tillverkade för att äta med.

Ska man definiera om betydelsen av svenska ord för att komma undan att betala till just de som försäkringen framför allt är till för. Dvs barn och ungdomar som råkar ut för så allvarlig sjukdom/ skada att de blir handikappade, ja då sysslar man inte med en seriös försäkring, utan med bedrägeri.

• TvillingmammaVästgöte

Trygg Hansa ansågs förr vara Sveriges absolut  bästa barnförsäkring, Nu har bolaget sålts och ingår nu i samma bolag som Moderna försäkringar. Jag upplever och tror att bolaget har blivit mycket sämre. Rekommenderar inte Trygg Hannas barnförsäkring idag. 

• KlasP

Ja när jag en gång tecknade den fick den nästan bara beröm av kunderna.

Nu är deras omdömen delvis katastrofala, med många som vittnar om att de blivit bedragna av Trygg Hansa. 

De har nu massor av enstjärniga omdömen på nätet, men också en hel del 5 stjärniga, men inte så många mellanting.

De som gett fem stjärnor verkar vara någon som råkat ut för något mindre, och får ngn enstaka tusenlapp utbetalad.

De enstjärniga omdömena tycks nästan uteslutande röra större saker som skulle kosta Trygg hansa hundratusentals/ miljntals kronor.

Så de verkar köra taktiken " betala ut småpengar utan att knussla, bråka så mycket du kan med alla andra".

Mina inlägg på sidan på ämnet tycks kanske negativa för vissa, men jag uppfattar det som oerhört positivt om jag och min son kan bidra till att rädda andra föräldrar och barn att bli utsatta för övergrepp av sitt försäkringsbolag, om de hamnar i en tragisk situation och behöver kräva ut ersättning.

Det är en sak att fira och glädjas åt, när ett företag som vill bedra sina kunder går i konkurs, så att vi blir av med sånt elände från samhällslivet.

• Tow2Mater

Vad är specialrullstol? Kanske rullstol är motiverat men inte denna sk 'specialrullstol'?

• KlasP

Nej i försäkringsvilkoren står det att vad som ska vara avgörande är  om en läkare har intygat att behovet finns, detta kriterium är uppfyllt.

Hjälpmedlet ska också behövas för barnets/ undomens rehabilitering, att så är fallet har också intygats av läkaren.

Trygg Hansa har inte ifrågasatt läkarens omdöme, eller att min son har behovet.

Istället försökte man alltså lura i min son att rullstolen läkaren har intygat han har behov av för sin rehabilitering/ att kunna delta mer i samhällsliv, och socialt umgänge, inte är något handikappshjälpmedel för rehabilitering.

Detta för att han inte ska stå fast vid kravet, för att de ska slippa betala ut ersättning. Därför är det anser jag ett skolboksexempel på försök till grovtbedrägeri, men jag får låta åklagaren bedöma den saken i första hand, så här står det i lagen:

"1 §   Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år."

Jag tycker paragrafen passar precis, och vårt fall tycks som ett skolboksexempel, för ingen kan rimligen påstå att rullstolar inte ärhandikappshjälpmedel avsedda för rehabilitering, utan att försöka bedra den som lyssnar.

Men även om vårt dysfunktionella rättsväsende inte skulle anse att det är bedrägeri enligt lagen, eller ignorera ärendet pga överbelastning/ för många polisanmälningar på en gång. Så är det ändå bedrägeri så som jag definerar det svenska ordet "bedrägeri".

Det är ju också ett ord i svenska språket, och inte bara en lagparagraf.

• ådärsattdenja

Om ditt barn är under 18 så är ju hjälpmedel gratis, även av region/kommun specialanpassade hjälpmedel. Eller handlar detta om ett hjälpmedel som ligger utanför sortimentet som ni vill köpa in på egen hand? Vad är det för specialrullstol, märke och modell ditt barn vill ha? 

• Tow2Mater
    ådärsattdenja skrev 2023-12-17 20:31:00 följande:

Om ditt barn är under 18 så är ju hjälpmedel gratis, även av region/kommun specialanpassade hjälpmedel. Eller handlar detta om ett hjälpmedel som ligger utanför sortimentet som ni vill köpa in på egen hand? Vad är det för specialrullstol, märke och modell ditt barn vill ha? 

TS verkar inte vilja svara på vad for special det handlar om.
Svar på tråden Akta er för Trygg Hansa Barnförsäkring