• Anonym (Bo)

Vad är fördelen med att bo i kalla Sverige?

Vad är fördelar med att bo i Sverige? Är blond, lång svenska med blå ögon sedan generationer. 

Alla mina släktingar bor kvar i Sverige.

Tycker Sverige är tråkigt, kallt, introvert, stereotypiskt med jantelagen. 

• Svar på tråden Vad är fördelen med att bo i kalla Sverige?
  • Anonym (Lka)
    Anonym (Bo) skrev 2023-12-18 15:13:20 följande:

Vad är fördelar med att bo i Sverige? Är blond, lång svenska med blå ögon sedan generationer. 

Jag har släkt, vänner och familj här
    Arbetsmarknaden passar min profil
    Jag kan språket
    Inte så mycket monsunregn +40 värmeböljor, orkaner, tornados och jordbävningar
  • Anonym (.)

Att det inte är så förbaskat varmt. 

• Anonym (Razor)

Finns inte så många giftormar här.

• TvillingmammaVästgöte

En av världens få stabila demokratier. 

Lugn och ro.

Härlig vinter.

Fin natur.

200 år av fred.

Relativt bra ekonomi. 

Om jag skulle flytta? Länder som jag skulle kunna tänka mig är Norge, Australien och Schweiz. 

• beli

När jag - som egentligen är en extrem sommarmänniska - tycker det är för jävligt i Sverige, tänker jag på demokratin, jämställdheten, ateismen, föräldraförmånerna och andra saker som inte alls är lika bra i andra länder.

• Agda90
    Anonym (Bo) skrev 2023-12-18 15:13:20 följande:

Flytta och testa hur det är att bo utomlands. 
  • Anonym (P)

Skönt klimat, tycker jag. Gott om plats om man gillar lugn o ro. Gratis sjukvård (typ).

• Anonym (Abc)

Det är ju ett av världens bästa länder med tanke på socialt skyddsnät och levnadsstandard etc. Möjligheternas land. 

Jantelagen är död! Det finns visserligen några sossar som kör hårt på den än men det blir vi nog aldrig av med.

• Anonym (G)

Stabil demokrati med mycket insyn i offentlig förvaltning. Väldigt låg index för korruption. Ett socialförsäkringssystem med hål i, men som ändå existerar.
    Avgiftsfri skola.

Vad gäller väder och mörker. Jag gillar att det är 4 årstider. Även om november dock kunde tas bort. Mörkret är värst den här tiden på året. Men hey.... det blir mörkt på alla platser på jorden.

Inte så tätbefolkat. Känns inte direkt så när man är i T-banan i rustningstid men många andra ställen är fan så mycket värre. Det är aldrig långt till natur och tystnad.

Vill man bo på varmare ställen är det bara att starta processen att ta sig dit man vill. Att starta en tråd på FL för att försöka få argument för det som är bra fattar jag inte. Skaffa jobb, bostad och vad som behövs och flytta till värmen istället. Det kommer finnas nackdelar där också, och fördelar.

• Less is more

Problemet just nu är att det är så förbaskat mörkt. Mörkret sänker oss. Det är det.

• Tecum

Finns inget annat land jag skulle vilja bo i. Andra här har redan räknat upp fördelarna men just det faktum att vi HAR ett väder som växlar både mellan årstiderna och dagarna är en fördel även om man blir förbannad ibland. Vilken mardröm att bo där det alltid är varmt och torrt! Och blir det något annat är det skyfall och orkan...

• Anonym (Sofie)

Jag bor utomlands och de enda egentliga fördelarna för mig att bo i Sverige vore att vara nära släkt och vänner och att föräldrapenningen är betydligt mer generös i Sverige än där jag bor nu.

Jag bor i ett annat europeiskt land.

• Anonym (Bo)
    Anonym (Sofie) skrev 2023-12-18 17:46:05 följande:

Jag bor utomlands och de enda egentliga fördelarna för mig att bo i Sverige vore att vara nära släkt och vänner och att föräldrapenningen är betydligt mer generös i Sverige än där jag bor nu.

Jag bor i ett annat europeiskt land.

Vilket land bor du i? :)
  • Anonym (Hm)
    Anonym (G) skrev 2023-12-18 16:43:18 följande:

Stabil demokrati med mycket insyn i offentlig förvaltning. Väldigt låg index för korruption. Ett socialförsäkringssystem med hål i, men som ändå existerar.
    Avgiftsfri skola.

Vad gäller väder och mörker. Jag gillar att det är 4 årstider. Även om november dock kunde tas bort. Mörkret är värst den här tiden på året. Men hey.... det blir mörkt på alla platser på jorden.

Inte så tätbefolkat. Känns inte direkt så när man är i T-banan i rustningstid men många andra ställen är fan så mycket värre. Det är aldrig långt till natur och tystnad.

Vill man bo på varmare ställen är det bara att starta processen att ta sig dit man vill. Att starta en tråd på FL för att försöka få argument för det som är bra fattar jag inte. Skaffa jobb, bostad och vad som behövs och flytta till värmen istället. Det kommer finnas nackdelar där också, och fördelar.

Så tycker jag med
  • Tukt

Jag skulle snarare säga att jantelagen är på plussidan, men kylan har jag svårare med...

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Bo) skrev 2023-12-18 17:47:40 följande:
    Vilket land bor du i? :)

Jag bor i England. Har bott här i snart 10 år. 

Vi har varierande väder här med fast vi slipper vintern vilket passar mig perfekt. Man slipper pulsa runt i snö och vara kall och blöt. Man har alltid nära till natur så det känns perfekt. Hus och kollektivtrafik är dyrare än i Sverige, men mycket annat är billigare. Det är trevligt med gratis sjukvård, även om jag inte behövt nyttja det så mycket.

• Elsweyr94

Skönt att mycket är digitalt här, man behöver inte åka långt ner på kontinenten för att det ska vara som Sverige 20-30år tillbaka, ta Italien som exempel parkeringsböter måste betalas på plats på den polisstationenxD

Svar på tråden Vad är fördelen med att bo i kalla Sverige?