• AndreaBD

Pappan super

Jag var i en liknande situation, även om mitt ex kanske inte dricker lika mycket. Men det är ju också svårt att veta. Generellt - om du försöker förbjuda henne att träffa pappa, så kommer hon att vilja träffa honom och det finns ju också risk att hon inte berättar något för dig, OM det skulle hända saker och ting.

Det är generellt ett problem. Min son har inte heller berättat saker. Det hänger ju också lite på barnens personlighet. Han är väldigt lojal, så han höll tyst. En sak som jag kan rekommendera: Jag gick med min dotter till ett möte av anonyma alkoholisterna. Egentligen ska anhöriga inte gå på dessa möten, det finns speciella anhöriggrupper. Då var min dotter också i tonåren. Det var väldigt lyckad för att deltagarna där var mycket snälla mot henne, men de sa också tydligt, att alkoholister gör så, de väljer bort allt annat, även sina barn och väljer alkoholen. Några sa att de hade valt bort sina barn. 

Min dotter förstod då verkligen hur allvarligt det är och att man får räkna med att de inte slutar. Samtidigt - alla uppmuntrade henne att inte anpassa sig till detta, att inte ta ansvar på pappa. Att det är han som är vuxen och att inte hon ska ta på sig det ansvaret. Även andra grupper där hon kan prata med andra är bra, ibland har kommunen såna. Det viktiga är att hon fortfarande vågar säga till dig om något händer. Bra om du inte skäller om honom inför henne. Annars vågar hon inte säga något för att det blir sån grej av det. Bättre att hon inte märker något bråk eller tjafs om pappas drickande. 

Svar på tråden Pappan super