• Agda90

Hjälp! Min sambo slår mig!

Tow2Mater skrev 2023-12-24 18:09:52 följande:
    T ex hon bråkar (vi bråkar), hon blir arg och låter det gå ut över honom (har lätt för att bli arg, provocerad, osv. Vilket jag tar ut över honom), bidrar till detta destruktiva beteende i familjen (jag VET att detta är destruktivt), har kanske inget jobb (?), har iallafall ingen inkomst att räkna med (vi lever på hans lön). 

Jag har inte sagt att ta hand om ett gemensamt barn medan en annan jobbar är psykisk misshandel. Men att leva på hans lön och inte vilja jobba kan vara ekonomisk misshandel. Barnet är 1 år nu och de kan börja fördela inkomsterna mer jämnt, och dela på sig. Har hon inte ett jobb att gå tillbaka till är det ju dags att skaffa sig ett och bli ekonomiskt självförsörjande.
    Jag blir riktigt förbannad på såna här trådavstickare. Om du (och andra) så illa tvunget måste diskutera vems fel det är så starta en egen jäkla tråd och låt TS - som i det här fallet ÄR offret få komma till tals och få den hjälp hon behöver!

Du vet absolut INGET om TS liv. Det TS har delat med sig av kan du inte verifiera så du vet inte om hon är lat och inte vill jobba eller om partnern har tvingat henne att stanna hemma. Du drar slutsatser på extremt dålig information och tror dig veta bäst!

Vad är nästa? En kvinna som har blivit våldtagen ska skylla sig själv för att hon "frestade" våldtäktsmannen?

En människa med något innanför pannbenet vet att man inte slår sin partner PUNKT!
    En vettig människa vet att man inte lägger skuld på offret! PUNKT!
  • Agda90
    llllllklkl skrev 2023-12-29 08:31:35 följande:

Tusen tack till alla er som tagit er tiden att skriva! Uppskattar verkligen er stöttning. Det betyder mer än vad ni tror.

Jag och min dotter flyttar till en egen lägenhet nu i januari. Så det är uppdateringen Hjärta

Gällande ekonomin är det så här att han tjänar *ckligt mycket pengar, då han är anställd + egenföretagare. Så pengar är det minsta problemet han har. Vi har aldrig haft någon bråk vad gäller pengar. jag får ut 5000 i månaden så det har varit en självklarhet att han står för nästan allt medan jag tar hand om vårt barn. Tanken var ju att jag bara skulle ta ut 3 dagar/veckan för att kunna vara hemma så länge som möjligt med vårt barn. Men nu är det ju inte så längre. Lillan har fått förskoleplats i maj och jag kommer nu ta ut 5 dagar/veckan = mer pengar ut varje månad. Plus bostadsbidrag, och underhåll från pappan. Sen börjar jag ju jobba i maj igen när hon börjar föris. Så det känns ändå bra nu! Även om det kan bli lite tajt ekonomiskt i några månader för oss fram till jag börjar jobba. 

Jag hittade din tråd idag och att läsa att du ska ta dig ur förhållandet var verkligen skönt att läsa!!

Jag skulle råda dig att söka hjälp, någon att prata med. Även om du kommer ifrån mannen som misshandlade dig så levde ni i en destruktiv relation utöver den fysiska misshandeln. Du är värd en partner som älskar dig och du ska INTE nöja dig med mindre! 
Svar på tråden Hjälp! Min sambo slår mig!